Storø RC 34 Startet 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2008 Hei! For å få liv i noen gamle batterier har vi kjørt 30 AH lading på batteriene, og i tillegg kjørt på en booster. Kan sterk ladestrøm skade dynamoene på mine TMD40? Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Ingar Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Dynamoene kan ikke ta skade, men blybatterier skal ideelt sett ikke lades med mer enn 1/10 av kapasiteten, er batteriet på 100aH skal maks ladestrøm være 10A. Men i en båt er man nødt til å kompromisse og kjøre det dynamoen kan gi... For høy ladestrøm over tid vil vise seg som sort belegg på fylle-proppene. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Et stadig tilbakevendende tema: Lading. Pass på at temperaturen på batteriet ikke blir for høy. I motsatt fall ødelegges batteriene! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Storø RC 34 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Batteriene var helt utkjørt, så jeg har kjøpt nye batterier. Var bare bekymra for dynamoene Takk for svar.... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Lotus Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 (redigert) Dynamoene kan ikke ta skade, men blybatterier skal ideelt sett ikke lades med mer enn 1/10 av kapasiteten, er batteriet på 100aH skal maks ladestrøm være 10A. Nå er det vel etter hvert blitt stikk motsatt? Et batteri skal lades med en ladestrøm som er minimum 10% av Ah-kapasiteten. Derfor er det slik at ladere er merket med hvor stor batteribanken maksimalt kan være. Dette fordi batteriet trenger en ladestrøm stor nok til å nå gassingspunktet for batteribanken innen rimelig tid slik at man får sirkulasjon i batterisyra. Det finnes jo batterier som man kan lade med en ladestrøm helt opp i 4 ganger Ah-kapasiteten (Concorde AGM). Vanlige åpne bly-syre batterier kan normalt lades med en ladestrøm som er tilsvarende en tredjedel av batteriets Ah-kapasitet. For AGM-batterier er vanligvis forholdet 1 til 1. Gul Optima 55Ah lades da med 50A eller eventuelt 100A hurtiglading der ingen strømbegrensing er nødvendig. Hvorfor lade batteribanken med pinglete 1/10 ladestrøm når man har få ladetidstimer tilgjengelig før man når neste uthavn når produsenten av batteriene sier at man det er bare å pøse på? For min del ville dette bety at for å holde meg til en slik 10% maksregel må jeg bytte ut dynamoen fra 80A til en som bare gir 34A. Jeg sier det igjen. Det er ikke noe som heter for mye lading i båt, men det motsatte er gjerne tilfelle. For lite lading dreper batteriene kjapt og effektivt! Redigert 30.Juni.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Det var jo det jeg skrev, i båt kjører man på med det man har. men skal man lade batteriene i fred og ro, og tiden ikke spiller noen rolle, vil jeg mene at noen få ampere er det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvorfor setter da produsentene av batteriladere begrensninger på hvor store (og små) batteribanker den enkelte lader er egnet for? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 I båten er dette med å røre om syren ifølge det jeg vet ikke noe problem - mer enn nok bevegelse. Noe annet er det på hytta og andre stasjonære solcelleanlegg hvor batteriene står bomstille i årevis Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvorfor setter da produsentene av batteriladere begrensninger på hvor store (og små) batteribanker den enkelte lader er egnet for? Det er fordi mange ladere har tidsbegrenset lading i de forskjellige fasene. Hvis batteriene er for store, og tiden går ut, vil de stoppe ladingen og gjerne vise enfeilmelding. Da er det bare å koble den fra et øyeblikk for at skal resette seg, og sette den på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Aldri hørt om ladere man må koble fra og til igjen for å kunne lade større batteribanker fullt opp. Jeg har hørt om ladesystemer for bl.a. gaffeltruck'er der de har et system som sender luft nedi bunnen av battericellene for at de skal klare å få god omrøring på syra. Dette selv om truckene er i bevegelse det meste av dagen og skumper litt her og der. Så har vi testen av Optimabatterier der de doblet ladestrømmen og økte sluttspenningen til godt over 15V. Da doblet antallet fulle ut/oppladinger seg. batteriet holdt med andre ord dobbelt så lenge før det ble utslitt. Mer ladestrøm - mindre sulfatering. Slik jeg ser det er det ikke et kompromiss å lade med mer enn 10% av Ah-kapasiteten i båt. Kompromisset består snarere i at man ikke lader med vesentlig større strøm fordi dynamoen bare klarer å gi en begrenset strømmengde i forhold til den forbruksbanken man gjerne har installert i en båt. Høy ladestrøm har den fordelen at det bedre forhindrer sulfatering, mens veldig høy ladestrøm medfører korrosjon på platene, men det er et mindre problem. Det er sulfateringen som dreper batterier. Optimal ladestrøm vil da være tilsvarende både 20,30 og 100% av Ah-kapasiteten avhengig av batteritype. Hvor i alle dager kommer det fra at 10% av Ah-kapasiteten i ladestrøm skulle være det ideelle? Nye gitterlegeringer, høyere ladespenninger, mindre vannforbruk, mindre platekorrosjon. Alt tilsier høy ladespenning og tilsvarende høy ladestrøm. Og rask lading er jo akkurat hva man ønsker å oppnå. Glimrende er vel en dekkende betegnelse. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvor i alle dager kommer det fra at 10% av Ah-kapasiteten i ladestrøm skulle være det ideelle? Paul fra Ladac - før denne nettsidens fødsel på BMs forum. Og han skrev ikke "det ideelle", men en "god regel" (eller noe liknende). Men jeg kjøper argumentet at batterimekanikken kanskje er såpass mye bedre idag at regelen kan endres. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Du tenker kanskje på Paul R's innlegg ang. saken i f.eks dette innlegget hos Båtmagasinet? Litt avhengig av batteritype og indre motstand, er utslagsgivende for maks ladestrøm som ikke direkte skader blybatteriet. Generelt er 9% av batteriets kapasitet den ideelle ladestrøm, bare en har tid nok. Har en dårlig tid, kan en kontrollert hurtiglading få lov til å være max 30% av samme. Nå har vi jo ganske mange forskjellige batterioppbygginger for bly-syre batterier. Jeg lurer nå veldig på hvor 9% kommer fra og hvorfor det skulle være likt for alle typer batterier. På den annen side lurer jeg minst like mye på hvor 30% kommer fra også. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Nei, det var nok et annet innlegg. Mener bestemt at han brukte ordene "god regel" og så skrev han 10%, ikke 9%. Men hva så? Det var for 6 år siden. Så langt er det ikke blitt et problem i den nye båten heller, siden jeg ikke pleier å ligge særlig lenge et sted og forbruker strøm. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Innlegg 2 av Ingar gir vel et greit svar på spørsmålet som ble stilt. Vi har ikke sett så veldig stor utvikling innen blybatterier som det noen ganger gis uttrykk for. Det rare er at uansett om batteriene utvikles med en høyere energitetthet så ser den gamle regelen ut til å gjelde fortsatt. (Et blybatteri kan lades ut fem ganger fortere enn det bør lades opp). El-bil bransjen ønsker batterier med kort levetid og har fått servert ganske mange nye konsepter. Det virker til å være langt frem i tid til man kan lade batteriene fort nok og derfor vurderes byttesystemer hvor man leier batteriet og betaler for energiforbruket. Dette er nettopp av miljømessige hensyn, å få batteriene til å vare lengst mulig inntil videre. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvorfor ønske el-bilbransjen batterier med kort levetid? Det skjønner jeg ikke. Hvordan kan det være lurt å skyfle ut 500 kg utladede batterier av elbilen skyfle inn oppladede og så kjøre 100 km til? Skjønner ikke det heller. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg har hørt om ladesystemer for bl.a. gaffeltruck'er der de har et system som sender luft nedi bunnen av battericellene for at de skal klare å få god omrøring på syra. Dette selv om truckene er i bevegelse det meste av dagen og skumper litt her og der. Er det grunnen? Jeg har noen ganger tenkt på et liknende opplegg, men ikke for å røre om syren, men for å få knallgassen ut. Kan det ikke være det som er hensikten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.