Jump to content

Oslo -> Risør - Hva er verdt å få med seg?

tom-ass

Recommended Posts

Driver og plotter inn ruta vi skal gå i ferien. Vi er 3 snekker fra Storsjøen som skal ut i slutten av juli. Sjøsetting innerst i Oslofjorden.

Målet vårt er Risør Trebåtfestival.

Jeg ser for meg 6-8 timers gange hver dag, på dagtid, så vi må komme oss i gjestehavner før det blir mørkt.

Noen som har tips til havner å overnatte i?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Både verdens ende og stauper er fine steder. Hvis du skal innom stauper, så må du passe på dybden for det er forholdsvis grunt der. Det kan dessuten være en del bråk på dagen pga at alle hyttegjestene rundt tjøme og sandefjord kommer dit. ;) Vil dessuten anbefale mange fine plasser rundt omkring på hudøy like ved stauper, men det er bare lov å gå i land på sørsiden.

Verdens ende er et ganske værhardt sted men i gjestehavna ligger du lunt og fint =)

Nevlunghavn, Jomfruland og så innaskjærs til Kragerø, men er det noen grunn å gå til Risør da?

Ser jo ut som at trådstarter har planlagt å få med seg trebåtfestivalen. Så er det dette med å komme til sørlandet da. Risør er i tillegg et av de fineste stedene, så da er det ingen grunn til å nøye seg med Telemark.

Bommen ved Lekerøya i Risør er en av kystens fineste uthavner.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Verdens ende, sør for Tønsberg er jo et flott sted! Har dere ikke vært på Jomfruland er jo dette verdt å få med seg...

Husk å passe litt på over/rundt Rakkebåerne, her kan det være lurt å gå et stykke ut!

Jomfruland skal være siste overnatting, det er allerede bestemt! Har vært der en gang før også (2006).

Har plotta meg helt rundt bøya på Rakkebåerne:

rakke.jpg

Ville gått mellom vrengen sundet og evnt en overnatting ved stauper jeg :flag:

Vi hadde igrunn planlagt å gå Husøysundet og Tønsberg kanal og ut igjen Vestfjorden.

Nevlunghavn, Jomfruland og så innaskjærs til Kragerø, men er det noen grunn å gå til Risør da?

Vi skal liksom til Risør og se på trebåtene da! :) Nevlunghavn var jeg innom i 2006 også.

hvor er bommen? perleporten er også en fantastisk uthavn i risør ..mfl.

Bommen? hvor er det?

Har plotta meg helt rundt bøya på Rakkebåerne:

Om dere kjører etter GPS ville jeg gått mellom rakker,sparer utrolig mye tid og ikke minst et helt annet vær enn så langt ute du har lagt kursen. Har selv tatt samme turen et par ganger med snekka og så fort du får vekk alt på mer enn 2-3 meters dyp så ser ikke Rakker like farlig ut :)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Følgende plasser har vi planlagt å stikke innom/overnatte:

Dag 1 : Sjøsetting Indre Oslofjort (sikkert litt seint på dagen), går til Drøbak og ligger over der.

Dag 2: Drøbakk - Moss - Tønsberg

Dag 3: Tønsberg - Stavern

Dag 4: Stavern - Nevlunghavn - Jomfruland

Dag 5: Jomfruland - Risør

Detter er jo såklart vær-avhengig.

Synes dere jeg skulle forandre noe på dette?

Edit: la til Nevlunghavn.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Dag 4; kan være en ide når du går ut fra Nevlunghavn og sette nesa retning Langesund og heller gå sydover i Tonerleie over i Kreppa og så sette nesa ut retning Jomfruland mellom f.eks Gumø og Fluer og sikte ut sundet mellom Arø og Buholmen og videre til Tårnbrygga på Jomfruland. Hvis det er flott vær ville jeg for egen del mye heller lagt meg ute i skjæra på f.eks Skratta/Rauane.

Dag 5; fra Jomfruland til Risør bør du absolutt gå innom Portør!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei, ser du har lagt ut waypointene dine helt ut. Det holder å runde Herregårdsbåen, derfra er det strake veien. Du behøver ikke "runde allt" du sparer litt tid da vet du. Dessuten er det ofte skvalpete utover, og det er greit å gjøre det mest bølgete / skvalpete strekket kortest mulig. Du har da passert det grøvste og kan legge kursen vsv. Kan ofte være greit å ta strekket ganske tidlig på morran, før solgangen kommer og drar opp sjø.

Mvh

Trygve

• 2 uker senere...
Risør er i tillegg et av de fineste stedene, så da er det ingen grunn til å nøye seg med Telemark.

Risør er den fineste havna. Blide havnevakter, den nye gjestebrygga er flott, veldig greit frokostbord på Stranden.

Om dere kjører etter GPS ville jeg gått mellom rakker,sparer utrolig mye tid og ikke minst et helt annet vær enn så langt ute du har lagt kursen. Har selv tatt samme turen et par ganger med snekka og så fort du får vekk alt på mer enn 2-3 meters dyp så ser ikke Rakker like farlig ut :)

Hvor dype grunner du bør ta med avhenger veldig av været, og husk at du har ingen garanti for at absolutt alle grunnene er med på kartet eller at alle grunnene på kartet er angitt med korrekt dybde. Uansett, når det bølger litt så må du ta hensyn til at bøgedalenekan være dype og at grunner kan få bølgene til å bryte.

Min egen faste rute de senere årene er å ikke gå innenfor Tjøme eller innom Tønsberg, men gå leia til Krukehavna. Her er det mange fine steder å legge til for natten, og passerer du tidlig kan du gå til Verdens ende. Dog, dette er nok hovedsakelig for godvær.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Risør er den fineste havna. Blide havnevakter, den nye gjestebrygga er flott, veldig greit frokostbord på Stranden.

Godt å se hjembyen min gjøre litt for båtfolket! har virkelig blitt bra nå som ny gjestehavn er klar, dem har fått opp nytt service-senter ved hotellet for båtfolket, ny brygge i havna med bedre tilgang til vann og strøm, samt "Stranden" som er fint for frokoster, leie sykler osv :)

Jomfruland må du få med deg! Befinner meg der akkurat nå etter å ha tatt Rakkebåene i dag morges. Det var nesten vindstille og bare dønninger, men nå har det blåst ganske litt opp - tipper rundt 7-9 sekundmeter, flott seilvær, men ikke så behagelig i en sjekte - så følg rådet om å dra tidlig på morgenen dersom værmeldingen melder om pluss 5 sekundmeter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...