Jump to content

Kort og langt boss Volvo Penta 280 drev

Wrooar

Recommended Posts

Trenger litt hjelp. Har et 280 drev med kort boss og er på utkikk etter ny propell. Problemet er at alle de uorginale propellene jeg har sett på nett har langt boss. Kan man med små modifikasjoner bruke propell beregnet for langt boss? Har også sett at de originale propellene har kort boss på 15 tommer i diam, men 16 tommer på langt boss. Har dette noe å si for effektiviteten? Ønsker aller helst 16 x 17 RH med kort boss, men dette har ikke væt så lett å få tak i....

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Fant et bilde jeg hadde liggende som kanskje er bedre forklarende enn min beskrivelse.

Propellen på bildet er en med langt boss

Propellmutter nederst i bildet er for kort boss

Brikken som ligger rett over er en adapterbrikke for å kunne bruke propellmutter for langt boss på propeller med kort boss.

drev_deler_009.jpg

Får du kjøpt deg en endemutter som er beregnet for langt boss, som er noe kortere enn den vist på bildet, så er det bare å montere propell med langt boss på ditt drev. Forskjellen på langt og kort boss ligger ikke i drevet men i propellen. Det eneste problemet er at noen eldre drev 250 og 270 mangler hull i senter av akslingen for umbrakoskruen som skal sikre propellmutteren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...