SvartRøyk Startet 30.Juni.2008 Del på Facebook Startet 30.Juni.2008 Selv mener jeg det. Opplevde selv i helgen å bli nektet å ligge på langsiden av båt. De ventet på en "kamerat" som skulle komme etterpå. Ekstra kjipt siden vi hadde kjørt langt for å dra på fyrverkerikonserten på Oscarsborg med familie. Tro meg det var stappfullt, og kun den ene plassen igjen som vi ble nektet. Orket ikke kverulere, la meg på dregg på andre siden av sundet og stakk til Son på natten. Har bare opplevd noe lignende en gang før på Koster, vi kunne ligge inntil, men ikke gå på dekket hans !!! Etter mye om og men fikk vi gå på sokkelessen :-) (han klaget også på eksos fra 8-ern min om morgenen...ødela frukosten hans) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) HER er jeg blank og spør (i uvett): Er det slik at du kan "kreve" å legge deg på utsiden av en båt (sør for Osjlo)??? SÅåååh: HVIS jeg ikke vil ha en 40-fot seilbåt på utsiden av det 20-fots yougurt-begeret mitt, så er jeg UFIIN??? Redigert 30.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
dante Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Det er vel bare "vinke lanke" med "klut i halsen" som nekter noe slikt :) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 SÅååhhh: DET betyr at jeg må/bør dra meg vekk hvis jeg ikke ønsker slikt "samleie"?? Forfølger DEN tanken: Jo større båt, dess større rett har du til å "fortrenge" andre?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
10ta9c Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Nei, ikke før det viser seg at vedkommende blir liggende alene hele helgen. Ikke fordi de ønsker å ligge alene, men fordi de lyver deg midt i trynet. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
naumar.no Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Har bare opplevd noe lignende en gang før på Koster, vi kunne ligge inntil, men ikke gå på dekket hans !!! Etter mye om og men fikk vi gå på sokkelessen :-) (han klaget også på eksos fra 8-ern min om morgenen...ødela frukosten hans) Er det normalt å begynne å labbe på dekket til folk? Eller i det hele tatt legge seg langside med hvem som helst? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
moosewine Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 HER er jeg blank og spør (i uvett): Er det slik at du kan "kreve" å legge deg på utsiden av en båt (sør for Osjlo)??? SÅåååh: HVIS jeg ikke vil ha en 40-fot seilbåt på utsiden av det 20-fots yougurt-begeret mitt, så er jeg UFIIN??? Vi setter veldig pris på å få ligge utenpå andre båter, og tar hjertelig imot de som vil ligge utenpå oss. Hvis du ikke vil ha båter på utsiden av deg synes jeg ikke du skal legge deg longside til brygga men bruke dregg med baug eller hekk til brygga, da slipper du hele problemstillingen og slipper å irritere deg over at noen vil skvise deg flat! Men jeg tipper at du en dag kommer til en stappfull båthavn alla' Smøgen og blir glad når du blir tilbudt å ligge utapå 8 andre båter Mener også at man ikke kan kreve å få ligge longside, men er ikke flau for å spørre...og føler jeg meg ikke velkommen finner man alltid noen som inviterer i neste rad... Sitér dette innlegget . Link to post
hifo Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 har vel litt å si hvilken havn man ligger i , og tettheten på båtene. jeg har aldri \vil aldri legge meg slik til at det sansynligvis kommer ukjente folk på utsiden som tramper og driter i båten min. skulle det vise seg å være eneste utvei , ville jeg nok overlevd , men ikke noen flaterende tanke. men vil heller aldri nekte noen, hvis detvirker som ok folk, og siste mulighet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg synes det er helt greit å holde av plass til en kompis, men da bør du ikke ligge "long side" som innerste båt ved brygga. Men hvis noen hadde sagt at jeg skulle til nød få lov til å gå over dekket hans i sokkelesten, hadde jeg spurt ham eller henne: "Hva gjør du her?" Og jeg hadde ikke gått i sokkelesten. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg synes det er helt greit å holde av plass til en kompis, men da bør du ikke ligge "long side" som innerste båt ved brygga. Men hvis noen hadde sagt at jeg skulle til nød få lov til å gå over dekket hans i sokkelesten, hadde jeg spurt ham eller henne: "Hva gjør du her?" Og jeg hadde ikke gått i sokkelesten. Helt enig! Det eneste problemet vi kommer ut for med å gå på andres dekk er hvis de ikke har teak da blir vi veldig i villrede på hvor vi skal trå Sitér dette innlegget . Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Legger man seg longside i havner som f.eks på Kaholmen (Oscarsborg) så må man selvfølgelig tåle å ha båter på utsiden. Hvis man ikke tåler det, så bør man finne andre steder å legge seg eller fortøye ut/inn og ikke longside. Eneste årsak til å nekte å ha båter på utsiden må være at havneforholdene ikke egner seg (f.ekst mye svell o.l). Å holde av plass for man drive med andre steder - ikke på Kaholmen, og ikke i populære gjestehavner. Dekk er beregnet til å gå på. Tåler man ikke at folk går på dekket bør man holde seg hjemme. Forrige helg på Kaholmen: 4 båter pent på rekke og rad. Jeg lå innerst I de ytterste båtene var det barn som stadig skulle i land. Ikke noe problem. Bare hyggelig med litt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Forfølger DEN tanken: Jo større båt, dess større rett har du til å "fortrenge" andre?? Jeg kan ikke se at båtstørrelsen er nevnt i det hele tatt, hvor har du det fra at man får større rettigheter dersom man har stor båt ? Dersom du har lagt deg longside innerst mot brygga, synes jeg det er meget ufint å nekte andre plass. Dersom du ikke liker 40 fots seilbåter utenpå deg, eller ikke liker at folk går over dekket ditt, så kan du jo alltids tilby deg å forhale slik at 40 foteren legger seg innenfor deg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg kan godt ha forståelse for at noen vil sørge for å få kompisen sin på utsiden av sin egen båt. Er de sammen på tur så er jo det helt greit men å holde av plass for en som kanskje ikke kommer eller kommer langt senere er helt uakseptabelt. At jeg har forståelse for tanken er en ting men at de skal reservere en plass i en mer eller mindre overfylt havn blir noe helt annet. Her på mine kanter er det heldigvis skjelden noen aktuell problemstilling, båttettheten i forhold til tilgjengelige viker er nok betydelig bedre her så svaret på spørsmålet (trådtittelen) blir et høyt og tydelig JA! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Enzo Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 I havner som f.eks kostersundet der det er skilt på brygga med max 4-5 båter utenpå hverandre så er det jo beregnet at man skal kunne ligge utenpå hverandre og om det da ligger 3 utenpå hverandre fra før av så er det egentlig bare en høflighetsfrase å spørre om man kan ligge her når man holder på å legge til en rekke med båter , det er rett og slett ikke lov å nekte. Sist jeg lå på koster så lå det en Prinsess 42/45? longside rett bak oss og han drev og halvnektet folk å legge seg til utenpå han fordi han ventet en kamerat , det gikk og det rakk og tilslutt så begynte folk å legge seg utenpå han , og tilslutt så kom kompisen og han skulle absolutt ligge inntil disse folkene så han bakket båten inn mellom rekkene (vi lå vel 6-7 i bredd der) og når han var fornøyd med plasseringen så fortøyde han i båtene på sidene , i pushpitrekka (ikke i kryssholtet) på den ene Hva gjør ikke folk for å kunne være sikker på at kompisen kjenner lukta om en slepper en fis. er glad det ikke blåste opp den natta. Har selv ligget som nummer 6-7 i den havnen helt syd på koster i ca 20sek.m og så kom det et ginpalass og la seg utenpå oss , det så helt merkelig ut med det kjempehotellet i enden av rekka og det svaiet litt i den vinden men vi fikk da fortøyd og det gikk greit selv om fendrene på den innerste båten begynte å bli veeeldig flate etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Men hvis noen hadde sagt at jeg skulle til nød få lov til å gå over dekket hans i sokkelesten, hadde jeg spurt ham eller henne: "Hva gjør du her?" Og jeg hadde ikke gått i sokkelesten. Går dere med sko? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Enzo Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Selvsagt går man med sko ,det er jo ikke inne i stua til folk men man går over fordekk og titter ikke inn gjennom vinduer osv og man går varsomt , er vel ingen som driver og tar av seg skoene når de skal over båten til naboen. Det som er litt morro er de som prøver å være sååå stille og forsiktig og så klarer de på sine 27 tur/retur over båten hver gang å nesten snuble i samme skjøte og lager rabalder. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 det blir noe annet med bil, men noen forveksler vanlig kotyme i henhold til bil med båt. Legger man seg longside med bil noe som i seg selv er uvanlig og frekt, er det ikke greit å gå med sko over fremdekket. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 [...]SÅåååh: HVIS jeg ikke vil ha en 40-fot seilbåt på utsiden av det 20-fots yougurt-begeret mitt, så er jeg UFIIN??? Nei, det vil nok den 40-fot store seilbåten ha forståelse for, men 40-foteren kan jo i så fall få lov å snike seg inn innenfor, så kan du heller "klampe" over dekket hans Største båt innerst, og så mindre båter utenfor. Hvis båt nr. 4 og utover i tillegg hiver ut en dregg hver i hver sin retning, så er det egentlig ikke grenser for hvor langt utover man kan bygge uten at innerste båt blir smalere enn designet. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
BårdK Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Legger man seg longside i havner som f.eks på Kaholmen (Oscarsborg) så må man selvfølgelig tåle å ha båter på utsiden.Hvis man ikke tåler det, så bør man finne andre steder å legge seg eller fortøye ut/inn og ikke longside. Slik må det jo nesten være og jeg mener det er viktig at man gjør det såpass klart som det gjøres her. Dersom man må velge båtnabo må man velge andre løsninger enn gjestehavn. Som å campe på Larkollen og nekte å være nabo med folk med tjukke l'ær Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Vi har registrert at noen ankommer Bergen Havn med den innstillingen at de ikke skal ha båter liggende utenpå seg. De har høflig men bestemt fått beskjed om at i denne byen er det ikke anledning til å nekte. Vil de ligge alene, må de finne et annet sted. Jeg tar likevel alltid kontakt før jeg legger inntil, og de fleste er positive, men jeg fortøyer uansett hva de svarer. Som regel har vi faktisk kommet godt overens likevel. Etter å ha blitt invitert på ankerdram, ser de fleste litt lysere på livet! Det er en selvfølge at det uansett fortøyes slik at skader unngås, og at man ikke legger seg utenpå en mye mindre båt. Holde av plass? Kanskje på kino. Aldri i en båthavn! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hei Jeg ser ikke an båttype eller lengde, men hva som er ombord. En gang la en skøyte seg til på utsiden av meg med 4-5 "fjortiser" ombord som stadig vekk hadde glemt noe. Toppen ble nådd da skipperen spurte om han kunne gå gjennom salongen i steden for på dekk. Det er god plass til å gå rundt på båten min. Utdrikkningslag eller "gutta på sjekketur" er heller ikke tingen å ha på utsiden. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Har selv vært ute for denne problemstillingen og blitt nektet. Noen synes å gjøre krav på territorier etter det gamle prinsippet med planting av flagg på fremmed jord. Selv synes jeg det er helt ok om noen legger seg utenpå båten min. Om deres båt er større tyngre tilbyr jeg meg å bytte slik at den største kommer innerst. Jeg viser alltid respekt og spør først, og gir alltid naboen tid til å legge ut sine fendere om de ikke synes mine er store nok. Jeg spør alltid om hvor jeg kan knytte fast i naboens båt. Jeg tørker av bena (men beholder skoa på) før jeg går respektfullt over andres båter. Går vi flere sammen, og jeg holder av plass, så gir jeg beskjed med tilbud om at de kan ligge til den andre båten kommer så får vi snakket med dem om hvordan vi skal omrokkere båtene. Det kan jo faktisk hende at mine venner er fornøyd med å ligge ytterst. Likefullt forventer jeg det samme fra andre båtfolk!!! Om alle kunne vist samme respekt og høflighet, ville nok båtturene blitt noe hyggeligere. Og hvem vet, kanskje man møter folk som er hyggelige å prate med. Den sosiale horisonten kan alltids bli større, og man kan til og med treffe nye bekjentskaper som beriker oss med nye historier og kunnskap. Jeg har iallefall båt fordi det er en form for rekreasjon som gir terapi for sjelen, men når jeg møter folk som nærmest ber meg dra til h.... fordi jeg spør om å låne litt plass, virker det motsatt og jeg blir j... forbanna. Heldigvis er nok flertallet av ekte båtfolk høflige og respektfulle. Vi sees i neste havn Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Her i Storsjøen har vi ikke slike problemer, men nå i sommer skal vi 3 snekker utpå fjorden. Jeg vil selvfølgelig ligge med dem på min side, så da ville jeg holdt av plass, men: sannsynligvis hadde jeg aldri gått bort for å spørre om å ligge utenpå noen andre, jeg hadde helt sikkert funnet et annet sted. (det er bare slik vi er her oppe i innsjøen vår.) Jeg hadde nok følt meg litt dum for å spørre, og jeg hadde sikkert kløna og bomma og driti meg ut så fælt at jeg hadde skamma meg helt til jeg hadde forlatt dem igjen. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Daffy Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Dette har jo vært diskutert før Jeg tror det må være den beste løsningen. Å si at det er greit men jeg venter på noen så når de kommer kan dere kanskje bytte plass og hvis det kommer noen fler sier du det til dem. Det må da være realt? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.