Jump to content

Bygge nytt eksosutløp med vann til Volvo Tamd120

Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Hei!

Skal til å bygge nytt eksosutløp med inntak for sjøvann fra saltvannskretsen fra motor.

Grunnen til dette er at nytt så koster den lille stumpen 37500,- kroner som piratdel!!!!!!!

Tenkte rett & slett og felle inn en halvannen toms rørstuss et stykke ned på eksosrøret ut fra turbo og slippe inn vannet der, et stykke før det går ut i en 7 meter lang eksoslange i gummi.

Tenkte videre og surre inn rørbiten mellom turbo og stusen for vannintak med noe varmebestandig rep a`la asbest.

Er det noen som har noen formening om det vil fungere tilfredstillende?

Har også mulighet til å sveise meg en kopi av det originale, men det er ganske mye mere ærrbe :crazy: (føler at tida begynner å bli knapp ihht. sjøsetting og bruk)

Jeg fant en rustfri flens som jeg sveiste et ca 30cm 2.5 tomms og et 3.0tommers rør utvendig på (316L kvalitet. På 3 tommsrørert ble det sveist en vorte med tilkobling for sjøvann. Har funket greit i 4år. Oppdaget at eksos klaffen i utløpsbendet hadde tatt kvelden så jeg må nok åpne opp og sjekke i år.

Fikk røret mellom turbo og flens isolert av en proff isolatør. Holder helt fint!

Trodde vel i ren villfarelse at jeg hadde Trawler men i og med at jeg har overbygd akterdel med uteplass på taket bak FB så har jeg lest i en annen tråd at jeg har en trader, men på den annen side så kan jeg gå rundt hele båten, så jeg er litt usikker :crazy:

Men det er en ren deplasementbåt.

Takker for innbydelse :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...