Suggen (i sundet) Startet 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2008 Hei! Skal til å bygge nytt eksosutløp med inntak for sjøvann fra saltvannskretsen fra motor. Grunnen til dette er at nytt så koster den lille stumpen 37500,- kroner som piratdel!!!!!!! Tenkte rett & slett og felle inn en halvannen toms rørstuss et stykke ned på eksosrøret ut fra turbo og slippe inn vannet der, et stykke før det går ut i en 7 meter lang eksoslange i gummi. Tenkte videre og surre inn rørbiten mellom turbo og stusen for vannintak med noe varmebestandig rep a`la asbest. Er det noen som har noen formening om det vil fungere tilfredstillende? Har også mulighet til å sveise meg en kopi av det originale, men det er ganske mye mere ærrbe (føler at tida begynner å bli knapp ihht. sjøsetting og bruk) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jeg fant en rustfri flens som jeg sveiste et ca 30cm 2.5 tomms og et 3.0tommers rør utvendig på (316L kvalitet. På 3 tommsrørert ble det sveist en vorte med tilkobling for sjøvann. Har funket greit i 4år. Oppdaget at eksos klaffen i utløpsbendet hadde tatt kvelden så jeg må nok åpne opp og sjekke i år. Fikk røret mellom turbo og flens isolert av en proff isolatør. Holder helt fint! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Er det slik det ser ut hos deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Samme motor men en noe annerledes design på eksos/vannutløp. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Byggmester, du skriver eksosklaff.... tenkte å skippe den også jeg da. Eksosen vil vel skyve vannet ut? Turboen sitter forøvrig en halv meter høyere en eksosutløpet bak på båten hvor det også er en vannlås, så det vil ikke slå noe vann tilbake derfra heller(trur eg) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Så lenge du finner en flens i 316 stål så tror jeg det går raskere og sveise en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Ble fortalt en eller annen gang at 316 stål begynner å gasse og slippe partikler når det blir varmet opp til over 65 grader og utsatt for eksos/saltvann, men det kan være feil for alt jeg vet. Skulle visstnok danne seg groper som til slutt ble lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 "litt" på siden...... Har du Trawler? Velkommem i klubben....www.trawler.no Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Trodde vel i ren villfarelse at jeg hadde Trawler men i og med at jeg har overbygd akterdel med uteplass på taket bak FB så har jeg lest i en annen tråd at jeg har en trader, men på den annen side så kan jeg gå rundt hele båten, så jeg er litt usikker Men det er en ren deplasementbåt. Takker for innbydelse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.