Jarle H. Startet 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2008 Hei, Jeg har kjøpt meg en Nidelv 24 1981 modell sammen med en nabo. I denne båten sitter det en Volvo Penta 60Hk ferskvannskjølt motor. Jeg fikk opplyst av selger om at jeg burde gløde i ca 30 sekunder før jeg starter motoren. Hvis jeg gjør det så er det veldig vanskelig å starte motoren. Jeg må gløde i langt over minutter før den starter. Etter hva jeg har forstått så er det ikke så bra å gløde for lenge pga. av glødepluggene. Vet noen hvor lenge man vanligvis MÅ gløde slike motorer før man prøver å starte dem og hvor lenge man KAN gløde før det blir problemer? Det fulgte ikke med noe "bruksanvisning" da jeg kjøpte båten. Vet dere hvor jeg kan finne slikt? Tenker da på hvordan tømme septikktanken, hva man må passe på med motoren, akslinger etc. Kommer fra Geilo og båtkunnskapen er relativt beskjeden så det kommer nok noen flere spørsmål senere :-) Må bare til slutt få si at Nidelv 24 virker som en veldig fin båt, det er utrolig koselig å tøffe rundt på fjorden i denne båten :-) På forhånd takk. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Al Capone Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hei! Velkommen til forumet. Når det gjelder gløding,så mener jeg noen har skrevet noe om 20 sek. Det er vel en mulighet å skru dem ut og gjøre dem rene,kan hende det hjelper. En annen mulighet er vel at dem rett og slett må byttes. Septikken burde vel gamle eier kunne hjelpe med info om,han/hun har vel gjort det noen ganger skulle man tro. Det dukker sikkert opp noen som har svarene her også etter hvert. Lykke til med nidelven. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 skru dem ut og bytt dem, eventuelt kan du vel sette strøm på dem å se om de virkelig gjør glødejobben sin! Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg har også en N24 1981. Hos meg som har Yanmar-motor glødes det ikke. Septiken hos meg tømmes ved hjelp av en membranpumpe som står på veggen på dassen. Når man bruker toalettet blir avfallet automatisk pumpet over i tanken. Dersom den ikke virker som den skal kan man jo koble om avløpsslangen slik at du pumper møkka rett ut. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 MD21A skal glødes 40-60 sek iflg manual. Min MD19 gløder jeg ca 1 minutt ved kaldstart. Du finner manual om du søker etter MD21 her: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/m...uction_engines/ Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 mente md 21b også i teorien skulle glødes så lenge. har bytta glødeplugene mine, siden den gang har jeg glødet ca 15 sekunder. kan ikke skjønne at jeg må sitte å gløde i et minutt. det er ganske lenge når man bare sitter der. motoren starter hvertfall fint etter 15 sekunder! Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hei, Gratulerer med knallfin båt! Jeg har selv en Nidelv 24 med den nevnte MD21B motoren i. Motoren skal glødes mellom 20 og 30sekunder og da starter den ganske lett. Min går litt urent de første sekundene, men får etter kort tid en jevn gange. Når det gjelder dokumentasjon ligger det litt her: Dokumentarkiv motorer Dokumentarkiv Nidelv Ellers tips: Septik tømmes ved å pumpe på stor lensepumpe på vegg inne toalettet dersom det er likt som hos meg. Pumpen vises så vidt nederst i høyre hjørne av bildet her Hvis du har smørekopp med fett på akslingen bak så skal denne vries ca 1/4 - 1/2 turn inn etter hver tur for å sikre tetting mot akslingen. Det skal komme minimalt med vann inn rundt akslingen. Ikke skru for mye da vil fettet presse seg ut og kan sprenge simmeringer. Ellers synest jeg det er en god vane å stenge alle kraner til vann-inntak under vannlinjen når en forlater båten for noen dager.. Lykke til! Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Jarle H. Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Takk for mange svar :-) Har lest endel på forumet de siste dagene og dette virker som et veldig hyggelig forum. Kommer nok til å bevege meg endel her inne i årene fremover :-) Nå har jeg fått tak i bruksanvisningen på motoren takket være SamH, nå gjenstår det vel bare bruksanvisning på båten. Alltid interessant å lese bruksanvisninger når man har fått seg noe nytt :-) Takk igjen. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Dere gutta med stor motor: Jeg marsjer med 8 knop med en Yanmar 33 HK. Hvilken fart oppnår dere med 60 HK? Er det noen vits å sette i større motor? Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 hehe, jeg marsjer så fint i 7-8 knop jeg også.. kan presses litt over 10knop men da lukter det svidd og er ikkeno trivlig ombord. Forøvrig kunne jeg godt tenkt meg en ferskvannskjølt Yanmar forran Volvoen min.. Familien hadde Solux 24 med Yanmar 33hk for 10år siden og den slo aldri feil.. knallmotor. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Crescent 535 HT Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Jeg vet Det var jo litt treigt med en 60 HK, da. Det er nok ikke sikkert at den leverer alle 60? Jeg er nok over 9 knop på full sugen, og jeg har hørt om de som både får 12 og 14 knop med 50-60 HK. Da gjerne med en flaps påmontert. Men likevel. Lagt til: Du kan jo kjøpe min motor Redigert 1.Juli.2008 av Jostein Nidelv 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 jeg endret tittelen da en MD21 er veldig uvanlig i Nidelv 24, de fleste har motorer med ca 30hk. (husker ikke hva modellen heter) Dersom det er en MD21 holder det fint med 20sek gløding hvis kompresjon, dyser og plugger er i orden. Et svakt punkt er tilkoblingen til formotstanden. Dette skjer med vanlige kabelsko, og disse tåler ikke strømmen og da oppstår det dårlig kontakt. jeg ville sjekket at alle pluggene er i orden og at de får nok spenning. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg gløder max 10 sek på fredag etter 5 dager uten motorstart. Ellers i helga gløder jeg ikke i det hele tatt. Starter lett som bare det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jarle H. Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Hei, Nå har jeg fått tak i bruksanvisningen på motoren takket være SamH, nå gjenstår det vel bare bruksanvisning på båten. Alltid interessant å lese bruksanvisninger når man har fått seg noe nytt :-) Jeg så ikke innlegget fra buckley før jeg sende takk til SamH. Beklager, takk til deg også buckley for linkene til dokumentarkivene. Her var det mye bra å lese :-) Jeg sjekket motoren i dag og fant ut at en av ledningene til releet (tror jeg det er) hadde falt av. Da jeg satte denne ledningen på igjen så fungerte glødingen som den skal. Det tyder vel på at jeg aldri har fått glødet motoren og den kun har startet på grunn av kjinningen. Blir spennende å se i morgen hvor mye jeg må gløde for å få startet. Jeg har som nevnt ikke så veldig greie på båt så jeg har noen flere spørsmål. Prøver å fortsette i denne tråden og registrerer en nye senere hvis det blir nødvendig. Har lagt ut bildene her som jeg henviser til. Spørsmål 1: Da jeg så over motoren la jeg merke til at det ikke går noen ledninger inn på "sikringsboksen" (se bilde 1). Jeg har ikke vært i kontakt med selgeren enda men er det vanlig at man går utenom denne sikringsboksen og hvilke ledninger skulle i så fall å gått innom denne sikringsboksen? Det ser ut til å være ettermontert en grå boks rett under sikringsboksen (se bilde 2), er dette en sikringsboks som brukes istedenfor den oppå motoren eller er dette noe annet? Spørsmål 2: Det står i bruksanvisningen under vedlikehold at man på akslingen har en hylse med to simerringer som tetning. Det står at man skal vri på en fettkopp hver gang man starter opp. Da jeg ser i båten så ser jeg en svart "plastkopp" som sitter på akslingen (se bilde 3 og 4) er det denne de mener eller ser jeg feil plass. Hvordan skal man i så fall vri for å erstatte fettet? Spørsmål 3: Når jeg kikker ned i rommet bak setene (se bilde 5) så ser jeg to røde kraner, hva er disse kranen til? Spørsmål 4: I bruksanvisningen på motoren så står det at man skal sjekke om det er vann under dieselfilteret. Jeg har funnet dette filteret og det er en tappekran under dette filteret. I bruksanvisningen står det at man etter å ha tappet skal lufte systemet, hva vil denne luftingen si? Ble mange spørsmål men nå føler jeg at jeg begynner å komme meg litt over vannflaten med hodet etter båtkjøpet. Han vi kjøpte båten av virker ikke så veldig teknisk så å spørre han hjelper ikke så veldig. Håper derfor dere har mulighet til å sette av litt tid å svare meg :-) På forhånd takk. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Jarle H. Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Dere gutta med stor motor: Jeg marsjer med 8 knop med en Yanmar 33 HK. Hvilken fart oppnår dere med 60 HK? Er det noen vits å sette i større motor? Jeg målte farten på båten i går og her er resultatet (målt med GPS) 1600 omdreininger = 5,0 knop 1800 omdreininger = 5,6 knop 2400 omdreininger = 6,9 knop 2800 omdreininger = 7,6 knop Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Er det A eller B utgaven du har? B utgaven har en messing rør-varmeveksler, mens A utgaven har en som er støpt i aluminium Sitér dette innlegget Link to post
Jarle H. Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Jeg har en 21B. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Jarle H. Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Jeg deler opp de fire spørsmålene mine i separate stråder. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 1. Sannsynligvis har alle sikringene gått og man har koblet forbi. Dette er "kursen" som forsyner instrumentpanelet med 12V, kun en sikring, de andre er/var i reserve. Boksen under er glødereleet, dette sitter der originalt. 2. Akseltettingen er byttet til den såkalte Volvo-kondom'en, denne skal kun ha en liten fett-innsprøyting før sesongen. Søk på kondom så finner du mye om dette... 3. Ren gjetning, men jeg vil tro det er inntak for kjølevann til motoren? 4. Lufting vil si å fjerne luft i dieselsystemet. Man vil ofte kunne få inn luft ifm drenering av filtere som sitter over tanknivå. Luft vil gjøre at motoren ikke vil starte, evnt. at den stopper rett etter oppstart. Prosedyren er beskrevet i brukermanualen. PS: Flott om du kan laste opp bildene til BP serveren, ut fra erfaring vil de ellers forsvinne og tråden miste mye av sin informasjonsverdi. Sitér dette innlegget Link to post
Jarle H. Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Takk for bra svar. Jeg skal laste opp til BP serveren i morgen og endre linkene. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Flott! Står mer om MD21 og lufting her. Sitér dette innlegget Link to post
Jarle H. Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Jeg har lastet bildene jeg refererer til i "den store" spørsmålsposten min opp på BP serveren. Hvis linken i den opprinnelige posten ikke lenger virker så ligger altså alle bildene her. Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Bilde 4 Bilde 5 Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.