bliss X Startet 30.Mars.2004 Del på Facebook Startet 30.Mars.2004 Har fått tilbud fra verftet i Sverige der jeg har båten vedr. montering av 3 bladet foldepropell på seildrev (Volvo Penta). Alle jeg har snakket med i Norge som har gjort dette har brukt Gori propell, mens verftet i Sverige ønsker å sette på Volvo Penta propell. Noen som kjenner til forsjellen på disse? Er det samme propell, men med forsjellig navn? Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Forskjellige propeller, forskjellig fabrikant osv. Se evt test i siste Seilmagasinet. Stian Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Forskjellige propeller, forskjellig fabrikant osv. Se evt test i siste Seilmagasinet. Stian Står det spesifikt om disse to jeg har nevnt i siste nr av seilmagasinet? Hvem kommer i tilfelle best ut? Har desverre litt dårlig tid her, da jeg må bestemme meg for om jeg skal ha Volvo Penta propellen innen fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 vent skal jeg sjekke Lasse ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 ja Lasse ! Propellene som er testet : Autoprop Maxprop Flex-O-Fold Gori trebladet Volvo trebladet Varifold Gori 2 blader Varifold 2 blader Testen er omfattende ( som vanlig når A.Holo uttaler seg om noe ... ) og hvilken du velger er avhengig av hvilke egenskaper du vil ha.. De fleste har sine ulemper og sine fordeler. Testen anbefales herved !! PS - Gori 3 blader og Volvo er IKKE samma propell... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
adjos Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Konklusjonen i testen til Holo er: Volvo eller Flex-O-Fold her hjemme og Autoprop på langtur. Kjøp bladet og les om svake og sterke sider ved den enkelte propell. Du klarer det innen fredag. Selv valgte jeg Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Takker så mye for svar. Slik saken står kan jeg antagelig ikke velge. Verftet har sagt Penta, så det må enten bli Penta eller så må jeg utsette dette til en annen gang, for nå skal båten på sjøen og det blir en god stund til neste gang den skal på land. Verftet hadde ingen erfaring med eller noe ønske om å levere noe annet enn Penta. I Sverige gikk det i Penta ble det sagt. Jeg ble litt overrasket over dette fordi alle jeg kjenner som har kjøpt 3 blader har gått for Gori, og jeg hørte et rykte en gang i tiden om at Penta 3 blader foldeprop var noe dritt i forhold til Gori. Det er noen år siden jeg hørte det ryktet, og Penta kan jo ha kommet med en bedre propell i mellomtiden. Står det noe om at Pentaen kommer dårlig ut ifht Gori? Dersom Penta kommer greit ut og får god karakter er det kanskje ikke noe å "bråke" mere med. Har ikke tenkt å lage noen doktoravhandling om dette, men det koster jo noen kroner så det er dumt å velge feil. Vanligvis vil jeg alltid følge verftets anbefaling, men er i tvil her. Bør vel kanskje lese testen selv før jeg bestemmer meg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Bør vel kanskje lese testen selv før jeg bestemmer meg. Det synes jeg absolutt; spesielt etter som foldere langt fra er billige saker. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Stian S Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 En del av konklusjonen var jo også at alle foldepropellene ga høyere fart for seil enn fast propell. Stian Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 En del av konklusjonen var jo også at alle foldepropellene ga høyere fart for seil enn fast propell. Stian Hei Stian Ja, det er riktig. For min del er det snakk om å bytte ut en to bladet foldepropell, med en trebladet for å få mer kraft. Jeg regner med/håper å kunne holde samme fart men med lavere turtall og også få noe mer skyvkraft i sterk motsjø. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hei Stian Ja, det er riktig. For min del er det snakk om å bytte ut en to bladet foldepropell, med en trebladet for å få mer kraft. Jeg regner med/håper å kunne holde samme fart men med lavere turtall og også få noe mer skyvkraft i sterk motsjø. Hei Lasse Er den gamle toblader'n i god form? Skal du selge den? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bliss X Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Ja, den skal være i perfekt form så langt jeg kjenner til. Har hatt jevnlig kontroll på denne av verksmester på Volvo Penta verksted, og jeg regner med at han ville gått inn for selge meg en ny, hvis han hadde sett en mulighet Om jeg skal selge den vet jeg ikke helt. Hadde tenkt å ha den i reserve hvis jeg bytter, og har ennå ikke helt bestemt meg for å bytte. Hva kunne du i tilfelle tenkt deg å gi? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg har to foldepropellere, en Gori og en Volvo som mangler et blad. I typisk Volvostil får jeg ikke kjøpt et reserveblad, jeg må kjøpe to. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Barsk IV Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg har to foldepropellere, en Gori og en Volvo som mangler et blad. I typisk Volvostil får jeg ikke kjøpt et reserveblad, jeg må kjøpe to. Jeg kjøpte pent brukt to blads folde Volvo fra: http://www.batmats.nu/ 1250,- SEK. Propellen ser bra ut den, kanskje han har flere for salg. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg har to foldepropellere, en Gori og en Volvo som mangler et blad. I typisk Volvostil får jeg ikke kjøpt et reserveblad, jeg må kjøpe to. Kan grunnen vera at dei må avballanserast parvis? Sitér dette innlegget Link to post
Guest sea Svart 1.April.2004 Del på Facebook Svart 1.April.2004 3-blads Volvo Penta (på seildrev) fungerer helt utmerket. Denne var ny i 2002 og har derfor ikke vært på markedet så lenge. Jeg har Volvo Penta D2-55 med denne på en 42 fots seilbåt og den marsjer hyggelig i 7,5 knop ved 2300 omdreininger. Maks 8,5 knop ved 3100 omdr. Ser ingen grunn til å betale mer for Gori. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2004 Takk for det, sea men vet du hvorfor så mange her i Norge velger Gori? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.April.2004 Del på Facebook Svart 1.April.2004 Kanskje fordi Gori har "overdrive" funksjonen? Men Gori propellen er mye dyrere, i alle fall i utgangspunktet. Selv er jeg ganske fornøyd med min tre-bladede Volvo Penta, på fast aksel. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2004 Fant litt opplysninger på http://www.hr-parts.com/Shop/enter.html Klikk propellers på menyen til venstre. Ser ut til at også HR bruker Volvo propeller på båter med MD2030 og seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2004 Da er ny treblader bestilt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.