Jump to content

Trenger hjelp til kjøp av Joda 8100 TC

Ljosdal

Recommended Posts

Heisan.

Har nettopp kommet over dette forumet, og her var det masse bra spørsmål og innlegg!!

Vi er en familie (2 voksne og 2 barn) som har solgt vår Askeladden Beetle, og ønsker nå en mer "familievennlig" båt på ca 27 fot, og syns Joda 8100 TC virker som et veldig fint alternativ. Har forstått det slik at dette skal være en sjødyktig båt som er ganske "tørr" oppi. Har kikket litt på Summer Family 27, Sollux 27 og Nidelv 26. Har ikke noe erfaring med noen av båtene, men syns nok Joda 8100TC er den som virker greiest.

Prisnivået mitt ligger på ca 350.000.

Ser for meg at jeg kommer til å skifte puter og seter osv får å få den litt "freshere" enn det som ofte er originalt i disse båtene fra 80-tallet. Det jeg ikke har så lyst å begynne med, er å skifte motor da jeg absolutt ikke har peiling på dette samt at det sikkert vil koste endel.

Jeg har funnet et par alternaitver på finn.no som virker interessante.

Denne syns jeg virker bra utstyrt og i OK stand, men hvordan er denne motoren? Noen som kjenner til denne BMW motoren?

Joda 8100 TC med BMW D150

Ellers er det en i nærheten av hvor jeg bor som har en JODA 8100TC med Volvo Penta TAMD30. Er dette et bedre alternativ?

Joda 8100 TC med Volvo TAMD30

Er det andre ting jeg må være obs på når det gjelder Joda'en? :confused:

Har så lite lyst å gjøre et dumt valg når jeg skal kjøpe. Da venter jeg heller til "den rette" båten dukker opp.

Hilsen en som har veldig lyst på ny båt. :sailing:

Redigert av Ljosdal (see edit history)

jeg hadde tatt den til en krone. det må vel være gunstig?

velkommen til forumet ljosdal.. flotte båter de joda ene . lykke til med båtvalget ditt.

bmw har jeg ikke peil på . men overhalt hvert 5 år??????? hva menes med det tro? . hvis det er full overhaling , hadde jeg styrt unna.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hei, veldig fine båter, men jeg har villet ikke kjøp med disse motorene.

Jeg har villet ventet til en Volvo 40 motor, eller en annen type, bør vel ha en som er 150-200 hk i en slik båt.

Kjenner en som hadde en 240 hk Iveko i en slik båt, den gikk 27 knopp på fult.

Skroget har en tunnell under seg, som er helt avgjørende for fartpotensialet.

Lykke til!

Hei og takk for tilbakemeldinger!!!

Supert å få litt tips når man er litt usikker.

Det høres jo voldsomt ut med 27knop på den snekka :cool: Må jo være villt i den farta i en slik "snekke".

Det ligger også en med en BMW D190 motor... men er så usikker på de BMW-motorene.

Med BMW D190

Så jo for meg at 105HK hadde holdt som et minimum, men det er kanskje en kjip motor på en slik båt det også. En grei marsjfart medfører kanskje litt høyt turtall og endel støy på de mindre motorene??

Vet ikke hvor relevant det er lenger.

Men før sa de ihvertfall at BMW motor i båt måtte man styre unna fordi det er umulig å få deler til det.

I tillegg var det visst ikke allverdens kvalitet heller

Lykke til med valget :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Kvaliteten på motorene er helt greie de men ofte så er marineserinen underdimensjonert på disse motorene.

En del som har disse motorene har utvidet kjølesystemet så moteren har fått bedre kjøling og da har alt fungert som det skal.

Men før sa de ihvertfall at BMW motor i båt måtte man styre unna fordi det er umulig å få deler til det.

I tillegg var det visst ikke allverdens kvalitet heller

Det beviser bare at man bør ikke høre på alt som ble sagt før i tiden.

Deler til BMW er ikke noe problem, Alt skaffes enten via Mercruiser-forhandler eller Solberg Motors (norsk BMW spesialist).

Kurante deler som topper, toppakninger og liknende, kan kjøpes til fornuftig pris hos ethvert firma som driver med motoroverhaling (dette er samme delene som står i flere ulike bilmotorer).

Jeg har til nå ikke funnet en eneste del som ikke lar seg skaffe, hverken til motor eller drev.

At BMW er dårligere enn andre motorer, er en sannhet med modifikasjoner. 180 hesteren (D636) hadde problemer med kjølingen, men så godt som alle disse ble oppgradert og går den dag i dag.

Som for alle andre merker, er det vedlikehold og bruk som avgjør levetiden, ikke om den heter BMW eller Volvo.

Dersom motoren starter lett og uten røyk, samt kan kjøres på maks uten å overopphete, er det stort sett ikke noe å bekymre seg for.

Hvorvidt motorene du nevner er store nok til båten, får andre ta stilling til.

Det eneste jeg kan si i den sammenhengen, er at det er bedre med 30 hester for mye enn 30 hester for lite.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Jeg har selv en Joda TC. Den hadde opprinnlig TAMD 30 motor. Synes nok det er i minste laget for denne båten. Har senere skiftet til TAMD 41 (det ligger en omtale av båten i erfaringsdatabasen). Veldig mange av disse Jodaene var trukket innvendig med et slags "pusestoff". Dette stoffet er veldig utsatt for mugg - ser at begge de båtene du ser på har dette "pusestoffet" og at det er mugging i stoffet (sees som svart/sverting i stoffet). Du må nok på de fleste av disse båtene regne med å trekke om hele båten innvendig i forkabin og akterkabin - jeg greide i hvert fall ikke å leve med svertingen innvendig

Kan bekrefte at Joda "snekke" med tunellskrog ikke kan få stor nok motor. Når min går over 17-18 knop, flater den helt ut, og det virker som motor jobber mye lettere enn i 13-14 knop. Mye mindre bølger i 20-25 knop, enn i 15 knop, det er terrorfart!

Motoren i min har 135 akselhester etter gearkassen, men den er stillt opp på dieselpumpa. (Greide bare 2800 rpm med den store propellen, nå greier den 3300) Så jeg vet ikke helt hvor mange hk jeg har nå.

Kunne godt hatt samme motoren med 222 akselhestekrefter, og en til en komma fem utveksling i stedet for en til to, for da kunne den ha marsjet 25 knop med lavere turtall. På maks fart med min, så oppfører den seg som en skjærdgårdsjeep, legger seg innover i svinger osv.

Har sett noen 8100/850 som har gått veldig fort, anbefaler deg å finne en med stor motor!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Må si meg enig med Twin Cab når det gjelder det plysjtrekket innvendig.

Jeg har en 98 mod. med samme motor som Twin Cab, den går 20 knop på full fart.

Det er montert orginal fast trimplan på den. Fordelen med Jodaen er at du kan ha i hvertfall

4 oppredde senger uten å rigge med bord og puter.

En kamerat hadde en Nidelv 26, og synes vel at uteplassen virker litt bedre/ smartere utnyttet. Bakdelen

er at akterkabinen er veldig trang, og at du må ned med bordet i forkabinen for å få sengeplass.

Det er ei stikkkøye foran også.

Lykke til med båtjakta.

En 120 - 150 hk er plenty nok på denne båten. Det er jo en snekke. Er det fart du er ute etter kjøp en helplaner er min anbefaling. Det er laget ganske mange eksemplar av Joda 8100 TC. Med mindre du har hastverk, dette er båten du vil ha, ville jeg brukt noe tid til å tråle markedet.

Takk for mange gode svar. Dette forumet er supert!!!

Var også å kikket på en Nidelv 28 igår. Dette var også en veldig fin båt må jeg si!

Det er jammen ikke lett å bestemme seg for hvilken type båt jeg skal gå for.

Finner ikke så veldig mye info ang Nidelv 28. Er det noen som har noe info for/imot Nidelv 28?

Hva er en fornuftig motor i denne? (jeg hadde håpet på en båt som kunne marsjere greit i ca 13-15 knop)

Den jeg kikket på igår hadde en 105HK motor med maksfart på 13 knop... Dette syns jeg virker som en litt liten motor i en slik stor båt.

Nidelv 28

Vært artig hvis noen har noen bilder av Nidelven å dele...

• 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...