Jump to content

Hz - 230 volt, samspillet på dette/forklaring ønskes

Verrie

Recommended Posts

Strøm er langt fra min sterke side.

Jeg har generator ombord, 3 fas og 1-fas, kjører nå 10 kw.

Hz instrumentet har jeg tidligere lagt merke til når vi ligger på landstrøm er rundt 48-49 hz mens den er rett i underkant av 47 hz når jeg kjører generator ombord.

Hva er egentlig hz?

Hva skal den egentlig ligge på?

OM den er for lav, kan noe ødelegges av elektro ombord ?

Det kan legges til at varmtvannstank, lader (70 amp), og andre forbruksgjenstander virker helt ok.

Kunne derfor tenkt meg en forklaring rundt ovenfornevnte spørsmål, da jeg er dum på dette området, men lærevillig.

Hz er et begrep som brukes om strømmens farge.

Når fargen på lampelyset går fra HVITT til GULT, er det som regel Hz`en det er noe galt med. ,

Av det kan vi da bruke uttrykket at det er " den Hersens generatoren igjen ! ", som altså egentlig betyr " nå er det den Herz `en til generatoren igjen "

Å smøre kablene KAN kjelpe, men det beste er nok å bytte frekvens. Be om å få en ny på Biltema

:smiley:

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Ved likestrøm har du alltid pluss i ene ledningen og minus i den andre. Ved vekselstrøm bytter pluss og minus plass 50 ganger pr sekund i en sinuskurve. Hertz (Hz) angir antall svingninger pr sekund. Strømnettet ligger veldig stabilt på 50Hz så om instrumentet ditt viser 48-49 så er nok det kun feilvisning i instrumentet. Et så lite avvik som 47Hz fra generatoren (som da antagelig i virkeligheten er 48-49Hz) betyr ingenting men kan antagelig justeres på aggregatet med å sette opp turtallet en smule.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hz angir frekvensen på spenningen som du får fra generatoren (hvor mange ganger den skifter polartiet pr. sekund). I Norge så skal den ligge på 50Hz. Utstyr som inneholder transformatorer eller motorer bør ikke ligge så langt unna 50 Hz, mens lys og varme er likegyldig om de får 40 eller 60 Hz. Hvis den viser 48 Hz når du er tilkoblet landstrøm så tyder det på at instrumentet ditt ikke er helt nøyaktig (frekvensen på landstrøm er svært nøyaktig 50Hz), og det kan tyde på at når den viser 47Hz så har du egentlig 49, ikke noe problem.

SveinHa var litt kjappere...

Redigert av nab (see edit history)

Hz er frekvensen til vekselstrømmen, altså en vekslende strøm. Den forandrer altså strømretning mange ganger i sekundet. Egenskapene til en slik strøm er mindre tap gjennom lederene.

Hva skal du med det?

-først og fremst vil du se at turtallet på generatoren er stabilt. Når generatoren overbelastes vil den ikke klare å holde turtallet og frekvensen går derfor ned.

-utstyret en kobler på er ofte beregnet for en frekvens. Kjøleskap og klimaannlegg (med kompressor) er typisk slikt utstyr. Brukes disse på feil frekvens kan det ende med at de slutter å virke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...