Framtia Startet 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2008 Kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer altså på om det finnes noen enkle regler for hvor grov sjø/sterk vind man kan ha før det ikke lengre er tilrådelig å ha jolla på slep. Selv har jeg en Zodiac cadet 310 S og jeg frykter at vinden skal blåse denne rundt slik at den blir liggende opp ned. I utgangspunktet føles det bedre å ha jolla klar akter fremfor å surre den på dekk (i tilfelle behov for å bruke den som livbåt). Har det noen betydning på stabiliteten om påhengsmotoren er påmontert? Opplevde forøvrig at en "tube" ramlet av og ble liggende opp ned som et gedigent drivanker med kuling ved Strømtangen i fjor, det var ikke noe hyggelig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gullfisk Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Min erfaring med gummijolle, på saktegående fartøy vel og merke, er at den klarer seg best halt kloss opp i hekken så den står skrått oppover (uten påhengeren på). Henger stort sett fint fritt bak også, inntill det blåser så mye at det er fare for at den snur seg. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg var med på en seiltur for 4 år siden hvor vi kom ut for liten storm. Stormen snudde gommibåten opp-ned og den puta man sitter på forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg har sett på seilasen i dag at det er ganske stor variasjon når det gjelder hvordan jolla/gummibåten festes til båten og hvor langt feste man benytter. En motorbåt som kjørte i omlag 20 knop (målt med MARPA) hadde svært lang slepeline og ingen hanefot. De få gangene jeg har jolla på slep bruker jeg hanefot både få gummibåten og på selve båten og har en slepeline på ca 8 meter. Jeg seiler ikke i storm. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hvad er det hurtigste I vurderer at man kan have gummibåden på slæb? Jeg har den ikke på slæb over skrogfart (6.5 knob) Det virker af en eller anden grund ikke sundt... Andy Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Jeg har hatt jolle på slep i stiv kuling uten store problemer. Det er en Zodiac 310C m/ 9,9 -motor påmontert under slepet. Det hele handler om å avpasse fart og legge jolla med fornuftig kort taulengde bak, slik at den blir liggende i det "rolige" vannspeilet bak moderskipet. I dårlig vær går det uansett ikke fort, så ved å følge godt med samt regulere slepetauet til ideel (kort) lengde i forhold til eget kjølevann, har dette gått greit de få gangene jeg har vært ute for denne situasjonen. Men ideelt slepevær er det ikke, og det krever oppmerksomhet bakover og varsom håndtering i forhold til bølger og bråttsjøer. Som Roaldbj er inne på, lønner det seg å ha hanefot på slepetauet, både mot jolla og begge pullerne bak på trekkbåten. Dette stabiliserer slepet, gjør at jolla sentreres bak på vannspeilet og hjelper til å holde jolla riktig vei (unngår velt). Under normalt godt vær og førehold klarer jeg å slepe ekvipasjen m/ motor opp mot 13 knop. Dette er grensen før den begynner å plane ukontrollert på egen hekkbølge. Redigert 1.Juli.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Interessant tema om jolle på slep. Det er ikke så mange timene jeg har hatt den på slep. Men jeg har hatt den på slep i ganske store bølger (alt er relativt - dette var i Oslofjorden) i ca 16 knop - det gikk bra. Jeg har på "flatt" vann hatt den på slep i omlag 25 knop. Det har også gått bra. "Skrogfart" til ei lita jolle/gummibåt kan vel ikke være stort, så jeg vil tro at de fleste sleper jolla med fart over dens skrogfart. Sitér dette innlegget Link to post
ab Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Det har mye å si hva slags jolle det er. Det er kanskje selvfølgelig, men jeg har en liten Bombard-jolle (2,6 m) med oppblåsbar dørk. Veldig praktisk med lett jolle, som enkelt løftes på fordekket. Ulempen er at den letter når det blåser, med stor fare for å snu seg rundt. Har skjedd to ganger, en gang røk slepetauet, men vi fikk heldigvis fanget jolla igjen. Ut fra å se når jolla begynner å ville 'ta av' har jeg funnet ut at 9-10 m/s er maks for slep. Under slike forhold er det likevel ikke vanskelig for meg alene å få den opp på dekk, vinden hjelper faktisk litt til med å løfte den opp. Sleper aldri med motor på. Det ville gi mer tyngde, og kanskje letter den ikke så lett, men konsekvensene er desto verre. Mulighetene for å ta den opp om det blåser opp er også verre. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Synes dere fokuserer litt vel mye på vindstyrke. Det er bølger av typen store som gjør at jolla går rundt. Seilte selv over Marstrandsfjorden i høye bølger og det gikk passe dårlig. Snudd gummibåt med motor på. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Gummibåt på slep er pes hvis farten overstiger 10 - 12 knop uansett værforhold. Gikk med for mye tid til å konsentrere seg om det som var bak båten i stedet for å holde utkikk forover. Gjorde noen tester for et par år siden med jolla, en Bombard 305 med 5 hk 4 T. Opp til 12 knop ok. Med lang slepeline ca 25 - 30 m gikk det fint å slepe i høyere hastighet. Med den trafikken som er her i distriktet fant jeg det ikke forsvarlig med så lang slepeline. Gikk til innkjøp av Snap daviter som fungerer meget godt. Ved mindre forflytninger innaskjærs slepes jolla da farten som regel ligger mellom 6 - 8 knop. Redigert 1.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Gikk i fjor over Gule humpen i liten kuling Holdt det båten den gang klarte ca 12knop med 2.65 jolle med 6 hester på slep.. utrolig nok så gikk det bra.. jolla var klar bølgene med 50-100 cm flere ganger men holdt seg forbausende stabil.. bruker alltid hanefot på jolla. Jeg trer tauet gjennom de ytre øyene for så og samle det gjennom det midtre øyet, funker kjempe fint Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Swan Spirit Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Av erfaring anbefaler jeg ikke slep av dinga (Solid Apex 3.6 meter Hypalon gummibåt tatt med fra USA) i 17-19ms vind og seilbåten i 12-14 knop.. Snudde seg på vei ned hekkbølgen ca 10nm S for Svenner for to år siden, og var ubåt noen sekunder før slepet røk Motoren hang heldigvis på braketten.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Lettbåt (gummibåt) på slep betyr problem, om vinden øker. Jeg er derfor veldig rask med å få den ombord. Venter du for lenge, så er vinden så sterk at du får problemer med å få den på den dekk. Venner av meg kastet slepelinen, og fulgte jolla der den drev, da det var beste løsning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 (redigert) Svaret er vel: det kommer an på. Når jolla blir snudd er det for dårlig vær Som andre nevner er det ikke vindstyrke men heller bølgene som er problemet. I tillegg er det vel en forskjell hvilken retning du går i fohold til bølgene og hvordan du sleper. Bruker du en lang line eller klosshaler du så kun bakenden sleper i vannet? Å få bølgende inn litt skrått fra akter med lang line f.eks. så jolla surfer nedover bølgene før den rykkes sidelengs akkurat i det den når bølgedalen er neppe lurt. Jeg antar at den blir mer ustabil med påhenger med høyere tyngdepunkt. Dessuten er en snudd jolle uten påhenger mindre bryderi enn en snudd jolle med. Et annet moment er belastning på innfestingene på jollen, blir det mye rykking er det ikke sikket festene holder evig. Selv sleper jeg veldig sjelden og fortrekker generelt sett å ha den på dekk. Det er hovedsaklig fordi den bremser seilasen (seilbåt) og er ekstra bryderi ved tillegging i havn (aktrerenden inn), men også fordi jeg prøver å kjøre strategien "vær alltid forberedt på dårlig vær". Man kan oppleve lokale værefenomen og bølgesystem som plutslig endrer på ting. Å baserer seg på jolle som redning er uansett en dårlig strategi etter min mening (se andre tråder på dette), men kjøper argumentet at det er bedre med jolla enn ingenting når båten brenner. Redigert 2.Juli.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 De få gangene jeg har jolla på slep bruker jeg hanefot både få gummibåten og på selve båten og har en slepeline på ca 8 meter. Et raskt spm. Hva er en hanefot? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 (redigert) Det er en "Y" på slepetauet som gjør at du kan feste slepetauet på både styrbord og babord side bak når du sleper. Motsatt: Du har bare et festepunkt (enten stb eller bb side) som gjør at jolla blir liggende på siden av kjølevannet og blir dratt ut av slepebåtens senterlinje og ut på siden av hekkbølgen. Var det klønete forklart på morgenkvisten...? Redigert 2.Juli.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Nope, det var perfekt fortalt, jeg skjønte det, er slik jeg har slept jolla når jeg ikke har den i snap daviter, var bare ikke klar over at det het hanefot, Har bare sett at flere har slept slik, og tenkt at det må jo være best og fordele belastningen på flere fester. Takk for forklaringen Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 e det ikke mulig å henge den med baugen opp langs akterstaget, kanskje litt vanskelig på din båt, men med litt tenking finner du vel ut av det.. sett mange i trondheim som har den slik, men da har de og ett akterstag, med en hanefot i enden, og fester tauet fra jolla i knutepunktet.. (e vel ikke så aktuelt med fintrimming i storm ) tror nok dette e en måte du lett kan få den ned hvis nødvendig.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Enzo Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Er nesten flaut å fortelle en av jollehistoriene mine for det blir nesten så utrolig at folk tror jeg lyver men greit nok. Jeg var på tur fra Tromsø til Nordreisa og rundet Lyngsalpene (knutza vet sikkert hva det heter ytterst der man runder). Det blåste vel rundt 12-15sek.m og jeg hadde jolla i ca 10meter tau , rett under disse høye fjellene kom det noen kastevinder jeg får ståpels av å tenke på og da jeg snudde meg for å se hvor det gikk med jolla så var den ikke bak båten , tauet pekte oppover og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig men den var så høyt oppe at jeg var sikker på at den ikke kom ned helskinnet igjen men det gjorde den , dog så la den seg oppned for å bli kastet opp og snudd igjen flere ganger , eneste tapet var tofta. Pappa skal det være sånn her når vi er på tur,,,,,jaaada bare slapp av det er helt normalt , er ikke noe å være redd for. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Hei Enzo, akkurat det jeg mente med lokale værfenomen ... den var ikke fra holland den jolla? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Husker ikke helt hvilken type jolle det var da jeg eide 2 på kort tid dengang (tyveri av begge til slutt) men det var enten en Zodiac eller en Bombardier , begge på rundt 3meter med platedørk så de var nok ikke av de letteste. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 hmmm. blir litt betenkt.. planlegger en tur til Sverie i neste uke, og da er eneste alternativet mitt å ha jolla hengende bak. Må i alle fall rigge meg til med hanefot og ta ut tofte. Vanskelig å ha jolla oppe på dekk når jeg seiler.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
knutza Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 (knutza vet sikkert hva det heter ytterst der man runder). Lyngstuva Lumsk plass med vind fra nord-øst. Her ligger det et par vrak i fjære. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Lyngstuva ja det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.