Jump to content

Rettigheter vedrørende kjøp av brukt båt . hjelp..!

Terkel

Recommended Posts

Hva slags rettigheter har man ved kjøp av brukt båt mellom private? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Jeg kjøpte en fletcher med en tilhørende 70hk etter at jeg fant den på finn.no , i annonsen står det at motor kommer rett fra bakken og er påkostet 6000kroner.

aleerede første gangen jeg prøvde og starte den , så var den kranglete, og sånn fortsatte det i en uke. etter mye omog men så satte jeg den inn til ravns garage i Trøgstad, hvorpå de ringer og sier at motoren har skjært seg, null komp på sylinder 2. antatt kostnader ved rep er satt til 20000.-.

Snakket med forige eier od de sier at de ikke vaqr klar over dette siden den kom rett fra service. De vil ikke ta båten tilbake , men har tilbudt en kompansasjon på 7500kr, noe jeg mener er alt for lite. Hva har jeg for rettigheter her? sjekket med bakken hvor den hadde vært på dervice, mekaniker der mente han hadde informert tidligere eier om at den hadde dårlig komp i sylinder nr 2, noe eier nekter for.

muntlig beskjed på en så alvorlig sak som dårlig komp er for dårlig. Dette blir påstand mot påstand. Hvilke rettigheter du har i henhold til tilbakelevering, er usikkert. Kjøper har også undersøkelse plikt,

Du kan jo ta en tlf til forbrukerkontoret og høre med de hva som er vanlig praksis i slike saker.

Lykke til :seeya:

Norske båter er best!

Saken er vel egentlig grei, men blir litt styrete. Forrige eier er pliktet til å oppgi dårlig komp som han har fått beskjed om fra verkstedet. Dog avhenger det av at verkstedet v/mekanikeren skriver et brev hvor de bekrefter at de har sagt ifra om dårlig komp. Må selfølgelig stemples og gjøres litt "ordentlig"..

Du må reklamere i brevs form og be om å heve kjøpet alternativt at de betaler for rep. IKKE begynn å reparere selv. Hvis forrige eier nekter (noe han kommer til å gjøre), så sendes saken til Forbrukerrådet. 3 runder der og du kan sende saken til Forbrukertvistutvalget hvis Forbrukerrådet anbefaler det. Saksgang pleier å være ca 1 år.

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Trusler om advokat og paragrafer i kjøpsloven burde vel holde? :smash: Hvis ikke, så kontakt en advokat, få han til å skrive litt om lov og rettigheter, saksgang, og hva det kan koste forrige eier å tape saken i retten.

Da kommer han nok på gli...

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...