Jump to content

Mangler kjøling på Yamaha 9,9 FMH


SF

Recommended Posts

Hei,

 

har overtatt en 9.9 HK Yamaha 2-takt fra rundt 2000.

Jeg har hatt den i et år snart men den har ikke vært i bruk. Det blle tatt full service og vinter konservering på verksted rett før jeg overtok den.

 

Prøvde å starte den i dag og den startet lett, men jeg fikk ikke kjølevann ut piloten. Startet den 2 ganger av ca 1 minutt men det komm ikke vann ut kun litt eksos. Motoren føltes også litt vell varm etter kun et minutt på tomgang så jeg antar at den ikke får kjøling.

 

 

yamaha_9_9_001.jpg

 

Som kan ses av bildet så hadde jeg en stamp med vann og vannspeilet stod ca 2 cam over kavitasjonsplata.

Er dette nok?

Hva er typisk årsak til manglende kjøling på en motor som har stått litt?

Noen tips?

 

Noen som kan si hvilken årsmodell dette er?

 

yamaha_9_9_002.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Få stammen lengre nedi vannet. Impelleren er konstruert for å suge vann, bare skyv, derfor må impellerhuset "druknes". Prøv dette før du begynner å skru.

 

 

Har ikke dypere stamp men kan vel finne noe.

Anntok at det var dette som var problemet men greit å få det bekreftet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

prøv å skaffe ei 80 literstønne eller noe sånn...

og ikke kjør motoren noe mer uten kjøling

for impelleren har ikke godt av å gå tørr..

min gikk tørr i en kort tid (ca 1 minutt) og så var den grausa i biter... (impelleren altså)

men den var eldre enn din....

Link to post

Har lest igjenom tråden referert til over og prøver i morgen med dypere tønne, ser at noen bruker bossdunken.

Er litt rusten på utenbords motorer, har ikke skrudd noe på disse siden jeg selv hadde en 9,9 mariner som 14-15 åring.

Begynner å bli noen år siden det :lol:

 

 

Setter pris på alle tips. :cheers:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Dette er en 2000 modell

kilde

 

Vannintaket sitter mellom propellen og vannintaket.

Du har slike hull på siden?

undervannshus_yamaha.jpg

 

Jeg har ikke sett en påhengsmotor produsert etter 1980 som ikke har vannintak der...

 

Ellers er denne en kjekk sak

spylemuffe.jpg

 

Har du prøvd å stake ut hullet der kjølevannet kommer?

Mulig det er noe som har satt seg der

 

Har du nettopp kjøpt motoren?

 

Mulig forrige eier har startet uten vann

Da er impellerskifte på sin plass

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du har helt rett inntaket er der og det var derfor jeg antok at vannspeil to cm over kavitasjonsplata var ok.

Men er ikke fremmed for at impelleren ikke klarer å suge opp vannet om du ikke "primer" systemet ved å ha vannstanden noe høyere når du starter.

 

Hullet der piloten kommer er åpent, det har jeg sjekket.

 

Motoren har jeg fått av "svigerfar" det var en motor han hadde på en hytte han hadde solgt.

Han hadde den inne til full service før jeg fikk den så den skal være 100%.

 

Takk for linken, ser der at det er en 2000 modell og at det er en kortstammet motor.

Prøver som sagt i morgen å starte den i søppeldunken med vannspeilet høyere opp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

I den gule balja står vannet mye høyere på stammen enn vannet står når en normal båt planer.

 

Skjekk impelleren, de pleier å ryke hvis motoren står et år uten å være i bruk.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Nå har jeg redigert svaret litt og lagt inn link til et greit produkt i henhold til dette.

 

Ellers kan det være slik noen ganger når motoren har stått en stund at det hjelper å ta av slangen som går til kontrollstrålen og suge litt på den for å hjelpe vannet oppover.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Skjekk impelleren, de pleier å ryke hvis motoren står et år uten å være i bruk.

Javel, den var ny. Er det noen spesielle motorer du tenker på ? Har hatt motorer som ikke har vært i bruk på både et og to år. Har vært konserverte. Kan ikke erindre at jeg har hatt noen problemer med kjøling etter at de er startet opp igjen.

Link to post

Har måttet bytte impeller både på en Yamaha motor, en Honda motor og Mercury motor.

 

Det har slikkert litt med hvordan motoren lagers, men hvis gummien i impelleren tørker ut og blir sprø, så faller armene av når akslingen begynner å svive igjen. Hvis motoren bli startet gjevnlig skal impelleren vare lengre enn motoren...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Da er motoren friskmeldt :flag:

 

Jeg satte den ned i en søppeldunk og fyllt denne opp med vann til vannspeilet stod høyt opp på stammen.

Startet opp og pilot strålen kom etter få sekund, dvs den kom og forsvant.

Tok så av slangen til piloten og tok ut plastgjennomføringen, kjørte motoren noen minutt med slangen frakoblet gjennomføringen. Hadde da fin og kraftig pilot stråle.

 

Pirket igjennom gjennomføringen med en ståltråd og fikk ut et par store saltkorn. Satte alt sammen igjen og motoren fungere nå som den skal.

 

Konkulsjonen min blir at vannspeilet var for lavt når jeg brukte den gule stampen vist i første innlegg.

 

Takk for tips.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...