opus Startet 1.Juli.2008 Del på Facebook Startet 1.Juli.2008 Heisan ! (Jeg vet, dette er en frustrert haskverksmelding, er sent ute. Kommer tilbake senere ikveld.) 1.Prøvde rask førstehjelp på en Windy Gihbli! (Kjenner ikke båten) Satte på en enkel "dum" lader på hvert batteri igår, idag ingen effekt, pga automatsikringer på laderne slått ut. Hva nå? (Skal ha med multimeter imorgen, evt startkabler) 2. Motorluka som veier myye er sef motorisert, hvordan funker denne manuelt? Fant ingen måte heise den opp på, og heller ikke noen stang til å sikre den i åpen stilling? (slik som på panseret på bil) (To stk batterier, er nede i motorrommet) Sitér dette innlegget Link to post
El Draco Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 1.Prøvde rask førstehjelp på en Windy Gihbli! (Kjenner ikke båten) Satte på en enkel "dum" lader på hvert batteri igår, idag ingen effekt, pga automatsikringer på laderne slått ut. Hva nå? (Skal ha med multimeter imorgen, evt startkabler) Bruk større lader, regner med at det er ganske store batterier som tar max power av de små laderne dine når batteriene er tomme, med det resultat at det blir overoppheting. Min lader batteriet på ca 8-9 ampere når batteriet er nesten utladet. Frakoble polene før lading! Når du setter på polene etter lading sjekk at det ikke gnistrer/krypstrøm. Da er det ett eller annet som trekker strøm. For å finne ut hva som trekker strøm ta ut èn og èn sirking til gnist/krypstrøm slutter. Da har du funnet kilden til feilen og denne kan utbedres. 2. Motorluka som veier myye er sef motorisert, hvordan funker denne manuelt? Fant ingen måte heise den opp på, og heller ikke noen stang til å sikre den i åpen stilling? (slik som på panseret på bil) (To stk batterier, er nede i motorrommet) Regner med at dette er elektriske aktuatorer/lineærmotorer. De kan sjeldent kjøres i manuell stilling fordi de færreste har noen manuell stilling. I såfall er eneste muligheten bare å skru de av luka og bruke et eller annet rør for å holde luka oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 2. Motorluka som veier myye er sef motorisert, hvordan funker denne manuelt? Fant ingen måte heise den opp på, og heller ikke noen stang til å sikre den i åpen stilling? (slik som på panseret på bil) (To stk batterier, er nede i motorrommet) Kan du få noen tips her? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31912 Ser at luke løftes i innlegg 72 .... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
opus Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Takk, takk! Den tråden med samme "løfte-luke-problemet", sier det samme som telefonen til Windy ;-) At det ikke var noen annen løsning enn rå muskelkraft, og ikke engang en stang som kunne felles ut, bidro sterkt til frustrasjonen, he-he. (I tillegg til mangel på vedlikeholdslader og landstrømsledning.) Men over til strømproblemet: 1. Kraftigere lader, og evt frakobling av polene vil bli prøvd i ettermiddag. 2. Ved feilsøking med mulitimeter på om det er noen "synder" som trekker strøm ut av batteriet, fremgangsmåte? F.eks koble av minus-polen, og måle på minuspolen og den frakoblete, om noe suger til seg strøm/amp ? Dette tipset virket også greit: "Når du setter på polene etter lading sjekk at det ikke gnistrer/krypstrøm. Da er det ett eller annet som trekker strøm. For å finne ut hva som trekker strøm ta ut èn og èn sirking til gnist/krypstrøm slutter. Da har du funnet kilden til feilen og denne kan utbedres." 3. Spørsmål: Man har jo hovedregelen at man skrur av hovedstrøm-nøklene når man forlater båten, som en sikkerhet mot varmgang e.lign. Men er det da vanlig at batteriene blir tappet, selv når tenning og alle instrumenter er av? (Tenker på hvor mye vi skal legge i å finne en "synder" som stjeler støm, hvis man glemmer hovedstrømmen på?) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 (redigert) Du skulle være litt forsiktig med bare å bruke en lader som er kraftigere. Sikringer går vanligvis ikke med en gang bare pga. at en "for liten" lader blir tilkoblet "for store" batterier. Laderen leverer i så fall det den kan levere og ferdig, men betyr ikke kortslutning og noe grunnfor at sikringen går. Det kan altså være at det finnes noe kortslutning et stedt, eller at batteriene har knekte celler. En større lader, som kanskje blir påsatt uten sikring, kan betyr brannfare og. Hvis du da ikke kan sjekke hva som skjer under motorlokket, da er det dårlig gjort hvis noe begynner å brenne inni der siden du ikke kan slukke brannen i så fall. Jørg Redigert 2.Juli.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
El Draco Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Vedr. hovedstrøm så skal jo i teorien ingen strøm forlate batteriene når denne er skrudd av. Det skal godt gjøres at 2 batterier har knekt samtidig, men det skjer oftest at batterier knekker i det de blir helt utladet fordi: Bly fra platene løsner under total utlading og faller til bunns, dette kan resultere i kortslutning i en eller fler celler. Letteste kjennetegnet til dette er koke-lyd ved belastning. Kan også blir lyd og mye mer bobler under lading. Tilbake til feilsøk: Etter at hovedstrøm er frakoblet så skal det som sagt ikke være noe mer som stjeler strøm. Ofte er nivåstyrte lensepumper koblet direkte til batteriet slik at vannet lenses ved evt lekkasje... Har du en eller to hovedstrømbrytere? Kan jo være at det ene batteriet har tatt kvelden og ladet ut det andre. Letteste metode for å eliminere feilkilder er som du nevnte multimeter, koble dette inn mellom ett batteri. Ha ALT annet frakoblet. Koble så inn en og en ting.. Går ikke så lange stunden før du finner synderen tipper jeg.. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Hei igjen! Det ble en annen kamerat av fetteren min(eieren), som hjalp til igår. Koblet til et startapparat-startkabler, så fikk start på motoren. Deretter kjørte de rundt i 3 timer, var jo likevel en fin dag på fjorden. Trodde alt var ok, men når prøvde starte opp igjen, rett etter lagt til brygga, så like dødt. Nå vil han kjøpe 2 nye batterier, siden imorgen er det ferie. Litt rask på labben, spør du meg, idet det kanskje ikke løser problemet. Redigerer litt: Batterier er visst innkjøpt straks(Kongen Marina) og vi skal etterhvert installere dem idag. (Er de oppladet mon tro?) Snakket med en venn med mek.erfaring og han tipper det kan være generatoren/diodebro, siden ikke batteriene ble ladet når kjørte rundt i 3 timer. Og også at det er generatoren som stjeler strømmen. Prøver være litt føre var her. Hvordan kan man med et multimeter finne ut om er generator/diodebro? Og er den defekt, hvor kan vi få tak bytte-generator evt diode-delen i oslo-omr? (He-he, nå vet ikke jeg i dette minutt hva slags motor det sitter i denne Windy Gihbli fra ca 97-98, men vet at det er bensin for den kostet flesk å låne.) Redigert 3.Juli.2008 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Heisan! Windy`en hadde to kretser, 2 stk hovedstrømsnøkler. Tror også den har automatisk batteri-separator, så en sånn kloss med alu-kjøleribber. (Nå husker jeg ikke om skulle være uendelig motstand eller null motstand , ohm. Hadde med en mek.venn) Batteriene viste 8volt og 9volt, de er vel def? 1.Koblet av batteriet, og målte på de avkoblete ledningene. Den ene `nød`-hovedstrømskretsen , var det fullt utslag på motstand , uansett om generator var koblet til, og uansett om hovedstrøm-bryteren var på eller ei. Konklusjon, lite jeg kan gjøre med det. 2.På den andre kretsen, var det ingenting som trakk strøm/ingen motstand, så virket ok. Men når koblet til den røde ledningen på generatoren igjen, ble det utslag=generatoren trekker strøm. Tenker da at generatoren er def og vil tømme det nye batteriet. Altså skal vi prøve kjøpe ny (evt byttegenerator) imorgen. Standard 65amp Volvo Penta, hvor ? (Oslo-omr) LA-SA i bestumkilen? Skulle notere partnr på generatoren, men glemte det i farten, er dette ca standard utstyr? Windy Gihbli bensin 8.2liter ca 97-98mob. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.