Jump to content

Flytte seg for nyttetrafikk utenfor leia?

Tintin

Recommended Posts

Fisker en del i et farvann som er mye frekventert av nyttetrafikk. Alt fra fraktebåter til hurtigbåter. De siste går alltid hurtigste vei temmelig uavhengig av sjømerkene, og et par av rutene går rett over en av mine favorittfiskeplasser. Med god fart og på "feil" side av merkene som markerer leia.

Hvordan er det nå egentlig dette: Hvis en båt ligger og fisker (ikke med garn eller annet redskap som nedsetter manøvreringsevnen), og hurtigbåten ønsker å gå rett over, hvem er det som skal vike? Hittil har jeg valgt å bakke unna, men et par ganger har det vært temmelig plagsomt siden jeg hadde høvelig stor fisk på kroken.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Intresant spørsmål dette.

Små båter bruker ikke figurer og båter som passerer kan derfor ikke hvere sikker på at den som fisker holder seg i ro og vill nok derfor ofte pasere bak så å bakke tror jeg er det dårligste valget.

Det beste mener jeg er å holde bauen bort fra båten som skal passere når du ser hvilken side av deg den vil passere på , dvs prøve å ikke ligge på kolisjonskurs selv om du ligger i ro og fisker.

Det er en fordel å ha med en VHF , om den paserende båten passerer for nært i for høy hastighet så går det an å be den slakke ned litt.

Har i mange år opplevd mye det samme selv. Men fiskebåten min er liten og mange av de som kommer med kurs rett over der jeg fisker (meget god fiskeplass/grunne) er vesentlig større enn meg så man lever lengst ved å trekke seg unna når man må :lol: Det er imidlertid ikke alltid like greit når det er 7 fine store sei på snøret.....

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor de skal gå akkurat der jeg ligger i en fjord som er ca 3 kilometer bred og har godt seilingsdyp i hele fjordbredden fra under 100 meter fra land på hver side. IKke er fiskeplassen nøyaktig midt i fjorden heller, snarere ca 40/60. Har opplevd å måtte gi F... i fiskene, låse av fiskehjulet, starte opp motoren og bakke unna båter som kommer FARLIG tett på. Det en del kanskje ikke tenker på er at med fisk på snøret kan dette noen ganger trekkes inn under båten (avhengig av vind, strøm og fisken) og kjører du da framover kan du risikere å kutte snøret med propellen :headbang::cryin:

Nettopp! Har flere ganger bakket med juksa på slep jeg også :nonod: Og hurtigbåten viker ikke en tomme såvidt jeg kan se.

Er vel egentlig litt ute etter å finne ut hvem som har "retten på sin side", uten at jeg har tenkt å utfordre skjebnen av den grunn. Det kan være greit å vite sikkert hvis man en gang ser seg nødt til å be dem justere kursen fordi jeg er mer interessert i å berge storkveita enn å pile unna.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Dette er vel typisk for nyttetrafikk som tror de har forkjørsrett. Dersom de velger å gå utenfor leia, så kan de ikke påberope seg "Trangt Farvann" og da forsvinner din plikt til å holde unna, Ligger du i tillegg i ro, utenfor leia, så kan de ikke forvente at du skal flytte deg.

Men hva skal du gjøre? Gå til bunns.... Noen av disse havets bussjafører mangler kunnskaper.

Hvordan er det nå egentlig dette: Hvis en båt ligger og fisker (ikke med garn eller annet redskap som nedsetter manøvreringsevnen), og hurtigbåten ønsker å gå rett over, hvem er det som skal vike? Hittil har jeg valgt å bakke unna, men et par ganger har det vært temmelig plagsomt siden jeg hadde høvelig stor fisk på kroken.

"Vis" dem den røde lanteren. :wink: Da skal de passere deg om hekken. Litt som "fiskebåt" sitt råd.

Jeg blir irritert over at båter legger seg i "leia" og fisker.

Dere seilere (les regattaseilere) er jo ikke så mye bedre. Jeg blir i hvert fall temmelig irritert når jeg skal et sted hvor det er regatta på min vei. For dere som seiler en oppstykket løype så er det jo helt ok, men for oss som kommer utenfra ser jo dette ut som et himla virvar at båter som seiler på kryss og tvers i en sinnsyk mølje.

"Vis" dem den røde lanteren. :wink: Da skal de passere deg om hekken. Litt som "fiskebåt" sitt råd.

Å endre kurs i den hensikt å fremtvinge en vikeplikt for møtende eller innhentende fartøy er ikke tillatt iht. sjøveisreglene. :smash:

Til dere som ikke vet om dere har et fiskefartøy: Det er IKKE størrelsen på fisken man får på kroken som avgjør. :smash:

Makan :smash:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Ta hensyn til at leia for hurtigbåter og andre går over dine fiskeplasser. Jeg blir irritert over at båter legger seg i "leia" og fisker.

Hva du blir irritert over er helt uinteressant :smiley:

Det som derimot er nyttig å vite er om nyttetrafikk kan definere "leia" der de måtte ønske og forvente at folk flytter seg - i eksempelet 70 meter sørvest for den markerte leia gjennom rystraumen i Troms. Så lenge jeg ligger i ro og utenfor leia burde dette vel være temmelig klart?

aatromso014_kartta.JPGaatromso_fish007.jpg

(bildet er tatt over sundet i sør-vestlig retning)

På samme måte burde det vel være hvis fjorden er så vid at man kan passere på alle sider uten å miste noe annet enn kursen som ligger ferdig på plotteren?

Ta hensyn til at leia for hurtigbåter og andre går over dine fiskeplasser. Jeg blir irritert over at båter legger seg i "leia" og fisker.

De fleste større båter har kjikkert og ser att den båten som de skal passere som ligger i ro og fisker.

Att noen passerer svært nært kan skyldes at de nyskjærrig om du får noe fisk eller holdninger som sitert over.

De må barre passe seg , fiskebåt har trening i kasting av knuste termoser etter hurtigbåter og kaster nå snart langt nok til å få inn en fulltreffer.

Ta hensyn til at leia for hurtigbåter og andre går over dine fiskeplasser.

Det var ikke dette jeg for min del refererte til. På kartplotteren vises leia T Y D E L I G litt lengre sør for der jeg fisker (over 300 m). Likevel kommer middels store fiskebåter, frakteskip osv rett over fiskerevet der jeg ligger og fisker :nonod: Da er det også nesten 2 kilometer til land og grundt vann på den ene siden av meg og over 1 kilometer ditto på den andre siden av meg.... og som sagt, leia går i følge kartet godt til side for der jeg fisker!

Til dere som ikke vet om dere har et fiskefartøy: Det er IKKE størrelsen på fisken man får på kroken som avgjør. :smash: Makan :smash:

Jeg har ikke fiskefartøy, men jeg fisker :yesnod: og når jeg ligger GODT til side for den i kartet markerte leia i en fjord som er ca 3 kilometer bred og med godt dyp i hele bredden ja da synes jeg for min del at "Makan" kan rettes til de som må ture fram klin inntil de som ligger og fisker.

Å endre kurs i den hensikt å fremtvinge en vikeplikt for møtende eller innhentende fartøy er ikke tillatt iht. sjøveisreglene. :smash:

Til dere som ikke vet om dere har et fiskefartøy: Det er IKKE størrelsen på fisken man får på kroken som avgjør. :smash:

Makan :smash:

Ikke vri seg rundt rett foran nei. Det er greit, du skal selvølgelig få rett i ditt poeng Kristina Magni. Når trafikken er så nær jeg tror du tenker skal man ikke vingle, og ligger man i ro hva er problemet? Oppdager jeg et fartøy komme blir det gjerne på god avstand og kan det være greit å legge baugen til ene siden, og til den siden jeg vil. Vi snakker om rett i mot - eller hva?

Jeg må si at dette aldri har vært et problem for meg, nyttetrafikken bruker å være tydelig på hvor de går forbi.

En båt som ligger stille og uansett hvilken status eller skatteklasse den har så ligger den der i sin fulle rett og trenger ikke å gjøre noe som helst så fremt han ikke ligger uvettig til i en trang passsjej -lei og er til sterk hinder for annen trafikk og om noen ønsker du skal flytte deg så blåser han nok i hornet.

Båter med litt størelse skal bruke signalys eller figurer , i Sverige er det en fast sørrelses grense for dette kravet.

Det koster ikke all verden å henge opp rikktig figur - sinal når du fisker , selv med en 12- 17 fots båt

De sjøveis regler som gjelder fisking er beregnet på andre typer redskaper som kan hvere til sterkt hinder for all båttrafikk som bruk av : drivgarn - notsteng - flytegarn - flytetrål - buntrål - og fiskebåt sin brugde kanon. etc

Ja, eller jeg kan henge opp to vertikale kjegler (som peker mot hverandre) som iht. sjøveisreglene skal være minst 60cm. i diameter og (60+60+150)cm høy : :eek::fishing:

Jeg tror heller jeg skaffer meg en vhf slik at jeg kan be om assistanse hvis jeg trenger hjelp til å få opp storkveita når den måtte komme.

En lystbåt som ligger stille og fisker har fremdeles vikeplikt iht sjøveisreglene. Det hjelper ikke å stoppe motoren heller. Sånn er det bare, den er fremdeles under kommando. Og ikke er fritidsbåten å regne som fiskefartøy heller så det gjelder å passe seg.

Mulig det, men jeg ville påpeke den urimelig vrangviljen og "idiot-innstillingen" fra eksempelvis skipper på et lite frakteskip når jeg ligger flere hundre meter til side for leia (merket i kartet) inne i en fjord som er ca 3 kilometer bred og mer enn dyp nok fra ca 100 m fra land på begge sider av fjorden.... og frakteskipet likevel "insisterer" på å gå akkurat der jeg ligger og fisker. Hard du prøvd å måtte flytte på deg med 7 stk store sei trekkende i snøret? Ja det er mulig - men med klar risiko for at man mister både fisk og redskap. Toillskap synes jeg om slik ture-fram oppførsel, når man tross alt ikke ligger i leia og fisker og det ikke på langt nær er trangt om plassen i den breie fjorden jeg som oftest fisker! Men jøss bevares - jeg flytter meg framfor å bli rent i senk. Begge båtførerne trenger jo ikke være idioter :wink: .

vranglære eller ei. i gitte tilfeller som helge beskriver er det idioti at fiskeren må fyre opp ,dra dregg , kappe snøret og kjappe seg vekk. skal forundre meg om at ved kolisjon i et slikt tilfelle vil føre til annet enn at nyttefartøyet blir dømt for grov uaktsomhet. han har ikke påkjørsrett. og hvem hvet om man klarer å sveive igang den gamle endunkeren.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...