Tintin Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Her bedrives det vranglære ! Et lystfartøy ansees ikke å være et fiskefartøy uansett om det føres foreskrevne dagsignaler eller nattsignaler. Et lystfartøy som ligger stille med stoppet maskin er under kommando og har vikeplikt for andre fartøy iht sjøveisreglene. Bra det er noen som kan rettlede da Det opprinnelige spørsmålet er om man faktisk har vikeplikt hvis man ligger utenfor leia og ikke på noen måte hindrer båter som følger den. Redigert 3.Juli.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Nåda tjeh Det eneste jeg ønsket å yttre meg om er at et lystfatøy ikke er å anse som et fiskefartøy selv om en skulle henge opp dagsignaler og at et lystfartøy som ligger og driver med stoppet maskin fremdeles er å ansees som å være under kommando og må forholde seg til sjøveisreglene på vanlig måte. Watski har forresten fine små ankerballer i plast. Heng opp en sånn når du har kastet dreggen så svinger mange hyggelige mennesker bortom deg hifo. Hva en politi advokats avgjørelse ville bli i Helges tilfelle vil jeg ikke spekulere i hvis det skulle oppstå en kollisjon. Nyttefartøyet ville muligens ikke stilt særlig sterkt ? Men en kan aldri vite. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Takk Hvis et lystfartøy fisker med line (f.eks kveitvad, noe det hender jeg gjør), er det nok innenfor definisjonen i kap 3 i sjøveisreglene slik den faktisk er skrevet. Hvorvidt man er innenfor definisjonen hvis man baler med stor fisk på fiskehjulet og da har begrenset manøvreringsevnen til å bakke hvis man vil unngå å få snøret i propellen er i beste fall et tvilstilfelle. Men jeg har diskutert dette med flere som har gått på kurs og alle sier "Fiskefartøy er yrkesbåter og ikke lystfartøy". Kunne vært morsomt å vite hvor denne avgrensningen er hentet fra. Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen Redigert 3.Juli.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) At du har begrenset evne til å manøvrere kan jo være riktig men slik som jeg forstod Sjøfartsinspektørens svar på definisjonen av fiskefartøy så er du fremdeles ikke å anse som fiskefartøy når fisket foregår fra lystfartøy ? Men, kan jo være at en Lovvrenger har gjort en ny tolking på det. Et fiskefartøy må være registrert som fiskefartøy og foregår fisket fra et lystfartøy så er du ikke et fiskefartøy i lovens forstand. Størrelsen på båten vil jeg tro spiller ikke inn, har du "fiskenummer" så er vel båten fiskebåt. For et par år siden var det en tråd om dette på forumet her hvor Sjøfartsinspektørens tolkninger av dette var sitert hvis jeg husker riktig. Regel 3d, sier jo bare noe om definisjonen av et fartøy som fisker og hva som begrenser manøvreringsevnen, og ikke om definisjonen av fiskefartøy. Eller oppfatter jeg det feil ? Et handelsfartøy må da holde unna et lystfartøy som fisker og har begrenset manøvreringsevne. Trur eg. Lovtolking er et hel¤¤¤te. Redigert 3.Juli.2008 av Slagskibet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 At du har begrenset evne til å manøvrere kan jo være riktig men slik som jeg forstod Sjøfartsinspektørens svar på definisjonen av fiskefartøy så er du fremdeles ikke å anse som fiskefartøy når fisket foregår fra lystfartøy ? Godt mulig, men man kan vel godt være et "fartøy som holder på med å fiske" selv om man ikke er et fiskefartøy? Og fiskefartøy er heller ikke alltid "fartøy som holder på med å fiske, f.eks. når de er på vei ut til eller inn fra feltet. Sjøveisreglene skiller mellom "fartøy som holder på med å fiske" og fartøy som ikke gjør det og som må holde unna for førstnevnte. Om båtene som er innvolvert tilfeldigvis er registrert som fiskefartøy eller andre slags fartøy skulle vel ikke ha noe med saken å gjøre? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Hvis en skipper på en hurtiggående båt som brukes til nyttetrafikk forventer og forlanger at en jolle som ligger utenfor leia til ankers og fisker skal forflytte seg slik at han kan gå hvor han vil, når han vil og med hvilken hastighet han vil, burde vært lobotomert! Det får da være grenser for å fraskrive folk plikten til å bruke hodet til annet enn å sette fast skipperlua! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Så var det dette med Sjøveisreglene igjen da. Det eneste sted det står noe om lystfartøy og nyttetraffikk er den særnorske regelen: Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. De åpne båtene som drives frem med årer seil eller maskin kan godt være ute i kommersiellt ærend. Ellers så snakker reglene kun om maskindrevne fartøy, fartøy under seil, fartøy som blir rodd og fartøy som holder på med fiske. Redigert 3.Juli.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Til alle fiske glade småbåt eiere, det beste er å anskaffe seg VHF og kalle opp båter i nyttetrafikk og si hva en ønsker og gjøre. Det er lettest for alle parter. Vist en blir truffet av en båt på 3000 tonn så hjelper det svært lite og si at en hadde retten på sin side. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Kjekt emne! Har tenkt endel på dette; HVA er trafikkert lei? Hvor mange båter, hvor ofte? Er området rundt Agdenes (innløpet til Trondheimsfjorden) "trafikkert lei"? (Det gamle Agdenes fyr ligger på en odde.) Agdenes fyr er nedlagt (som fyr). Erstattet av ei fyrlykt (flytende) et stykke fra land. De fleste (større) båter går på utsiden; Men ofte går hurtigbåtene på INNSIDEN av fyrlykten. Kan til tider være godt fiske i området mellom fyrlykten og land... Og DAahh KAN det være en risikosport å ligge på innsiden å fiske! Den som har AIS mottaker ombord KAN se hurtigbåten på lang avstand og prøve å anrope på VHF (Hvis de svarer da...) Jeg har AIS sender ombord, som burde gi dem en advarsel om at jeg ligger der; Men SER de det?? JEG føler meg IKKE trygg der ute! Iflg. tolkninger av regelverket, er mest jeg enig med Slagskipet! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Kanskje satt litt på spissen, men i høyeste grad en praktisk/faktisk realitet; I Kragerøs skjærgård (og skjærgårder ellers) ligger man med små båter og fisker blant øyer og skjær (trangt farvann). Taxi-båtene er ute døgnet rundt og transporterer folk og anser seg som nyttefartøy med de rettigheter det medfører og de plikter vi andre forventes å følge. I de aller fleste områdene er det faktisk ingen fartsgrenser (ref; http://www.lovdata.no/for/lf/sj/xj-20010507-0488.html), Taxi-båtene gjør sine 25 knop og når disse runder holmer og skjær så ligger jeg og aner fred og ingen fare og er opptatt av fisking. Fra det tidspunktet jeg ser (eller hører) Taxi-båten så er det kanskje bare et minutt, eller mindre, før et heller ublidt møte vil inntreffe med mindre jeg gjør det jeg oppfatter her som å være min plikt, nemlig å få opp ankeret, inn med snørene, få liv i motoren og komme meg vekk? Glem AIS, radar og mast til å henge "pynt" i, jeg er ute i en 12 fots åpen jolle! Joda, jeg er helt klar over at Taxi-båtene ikke har påkjørselsrett, eller plikt, men deres fremste talsmann er veldig opptatt av å formidle det faktum at de er nyttetrafikk med de rettigheter det gir dem! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det er ikke Taxi båten som har rettigheter. Det er du og Taxi båten som har plikter. Dersom en lystfisker (utenfor oppmerket lei) ligger og fisker, da har Taxibåten plikt til å styre unna. Han har også plikt til å ferdes hensynsfullt og dermed plikt til å sette ned farten for å minske sine bølger når han passerer deg. Det må bli slutt på å behandle nytte trafikken som hellige kuer. Det er også farlig for folk som følger sjøveisreglene og som ikke spretter vekk bare noe nyttig nærmer seg. Les sjøveisreglene. Prøv å forstå dem, Sjekk at du har forstått dem. (Ikke gjør det her. Her får du flere feil svar enn riktige). Og til slutt vis hensynfullhet der du seiler. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det er farlig og svært uheldig att det brukes skikker som er i strid med reglene og hva som normalt gjøres. På en fiskeplass der de som fisker bruker å dra opp sitt snøre og flytte seg nå større båter kommer ligger det kanskje en dag en båt og fisker som ikke er klar over denne stedelige skikken og det større fartøyet som er hvant med att båtene flytter seg kjører da rett på og senker denne båten. Om du eller dine barn ligger og fisker så kan de neppe så mye om de Norske sær reglene av sjøveisreglenene og de ulike tolkningene i forklaringene og er heller ikke pliktig å kunne disse for å ligge å fiske og den proffesjonelle part som her regnes som nyttetrafikk må og ta høyde for det. De som mener den som ligger å fisker skal dra opp sit snøre og forlate fiskeplassen når ett nyttefartøy kommer bør slutte å bruke sine tolkninger av sine sjøveisregler. Den nyttertrafikken som ikke klarer å styre tilstrekkelig unna i god tid slik at den som ligger og fisker ikke blir skremt bør gjøres oppmerksom på dette over VHF eller andre tegn innenfor normal takt og tone. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 De som mener den som ligger å fisker skal dra opp sit snøre og forlate fiskeplassen når ett nyttefartøy kommer bør slutte å bruke sine tolkninger av sine sjøveisregler. Den nyttertrafikken som ikke klarer å styre tilstrekkelig unna i god tid slik at den som ligger og fisker ikke blir skremt bør gjøres oppmerksom på dette over VHF eller andre tegn innenfor normal takt og tone. Det er først når jeg leser en del av innleggene her på forumet at jeg begynner å lure! Har nå ligget og fisket både her i skjærgården i Kragerø(og andre tilsvarende steder) siste 40/50 årene og har aldri flyttet meg, ei heller sett andre som har gjort det eller hørt om noen som har blitt fortalt at de skulle gjøre/ha gjort det. Det som forundrer meg litt er at det synes å være de med den største formelle kompetansen som er de største talsmenn for at jeg og de aller fleste med meg, gjør en stor feil ved å ikke flytte oss og det fortere enn svint? Kan noen ha "forlest" seg eller prøvd å bli mere katolske enn Paven? Skal aldri si aldri, men jeg har nå iallefall ikke sett (eller hørt om) noen jolle som er ute og fisker og hvor fiskeren sitter med stangen/snøret i den ene hånden og en finger på knappen på VHF'en i tilfelle det kommer et nyttefartøy i 25 knop mellom skjærene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.