Tintin Startet 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2008 (redigert) Er på jakt etter en bra bærbar, vanntett VHF med de norske lystbåtkanalene, som ofte skal benyttes sammen med fastmontert antenne. Båten er en skjærgårdsjeep (Buster XL), og jeg ønsker å benytte fastmontert antenne for å få så bra rekkevidde som mulig. Forslag til VHF? Forslag til antenne? Det er 1/2-bølge-antenner (<~1 meter) som gjelder? Eller vil det i praksis være greit med 1/4? Den siste må vel ha jordplan i forbindelse med (tillegg til) antenna? Redigert 1.Juli.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Hansi Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Kjøpte en Cobra Marine MR HH 325 sist høst som brukes i skjærgårdsjeepen. Funker greit her sørpå uten fastmontert antenne. Triwatch, 1, 3 eller 5 W kan velges. Belyste funksjonsknapper. Følger med både 220 / 12 V lader. Kan tilkoble mikrofon og ekstern høyttaler. Har alle internasjonale + lystbåtkanaler. Fikk den så billig at jeg bare måtte kjøpe. Redigert 1.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg har en standard horizon 370E bærbar. den har alle maritime kanaler + norske og svenske jaktkanaler samt sikring og sanke kanaler. bruker denne i båten med fastmontert antenne. byttet ut pluggen som fulgte med antenna med en som passer på radioen. har også ett håndsett med mic/høytaler slik att radioen kan ligge ved siden av sete. Funker supert oghar meget bra batterikapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Håndholdt VHF i en skjærgårdsjeep. Hva skal du med fast antenne? Du får ikke mer enn 3dB gain med en antenne som koster det samme som radioen, men du når ikke dobbelt så langt fordi antenna di er for lav. Og høyere kommer du heller ikke. Bruk den gummi pisken som følger med. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Låner denne tråden, da temaet kan være aktuelt for oss. Vi har ikke VHF i dag, men lurer på å anskaffe en. Har VHF-sertifikat. Med vår snekke holder vi oss langs kysten. Er været for tøft, så drar vi ikke ut. Det mest "vågale" vi har gjort og kommer til å gjøre, er å krysse fra Ula via Færder og over til Hvaler. Vi går over Rakke noen ganger, og er ganske ofte på tur mellom Portør-Risør. Hadde en fin tur fra Kragerø til Blindleia tidligere i år. Poenget jeg forsøker å få frem, er at vi som oftest ikke er langt fra land. Jeg synes det virker veldig praktisk med en bærbar VHF for de vanlige korte turene våre. For litt lengre turer (f.eks Vestfold - Østfold) lurer jeg på å kunne koble den bærbare VHF'en til en antenne på taket. Kan dere "synse" litt og fortelle meg om denne løsningen vil kunne være godt nok? Vil vi kunne få forbindelse med noen dersom vi har behov for det f.eks mellom Færder og Hvaler? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Rossicus Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Vil absolutt tilrå å montere ekstern antenne på båten, som du koplar til antenneutaket på den håndholdte via ein kort koakskabel. Dette vil gje vesentleg betre rekkevidde enn den forkorta antenna som sitter på apparatet. Dette fordi ein ekstern antenne har høgre virkningsgrad for den har riktigare elektrisk lengde i forhold til bølgelengda. Gummiantennene som vert levert med håndsetta er forkorta elektrisk og har av den grunn større tap enn t.d ei halvbølgeantenne. I tillegg vert signalet dempa på grunn av radiomessig "kopling" mot den som held radioen (kroppen vår er eit bra dempeledd for radiobølger... ) Vil anbefale halvbølgeantenne (ca 90 cm lang) for desse fungerer uavhengig av jordplan, da det er litt vanskeleg å få til eit godt jordplan på ein plastbåt. Det finns det eit utal antenneleverandører å velgja i. Radiomessig er det ikkje så mange måtar å lage ei halvbølgjeantenne på, så dei rimelege vil ofte fungere like bra som dyrare utgåver. Det som skil dei er oftast kor gode dei er mekanisk, og kor holdbare materialer dei er laga av. Ein får vanlegvis ei antenne som er meir solid i vær og vind, og som varer lengre viss ein velgjer ein litt dyrare variant. Når det gjeld dekning mellom Færder og Hvaler så går det nok fint mot Tjøme radio med håndapparat midtfjords, for kyststasjonane har gode antenner, høge master og er plassert høgt i terrenget. Men samband mellom båter vil nok vera meir avgrensa med kun gummiantenne på håndapparatet. Så kort oppsummert: Vil tilrå ekstern antenne på det varmaste, du vil verta overraska over kor mykje lengre du når. Helsing Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Har selv en bærbar sak som jeg har inne på hytta.Etter at jeg monterte en lengre antenne på hytteveggen så tok jeg i hvertfall inn mye mer enn før,eller er dette bare tilfeldig pga.tidvis bedre forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Ser det er et par tips til bærbare VHF med mulighet for tilkobling av fastmontert antenne tidligere i denne tråden. Har "alle" bærbare denne muligheten? Kan ikke se at det står spesifisert i katalogene. Er det noen som har andre anbefalinger enn Cobra HH325 og Standard Horizon HX370E? Hva er viktige parametre ved valg av håndholdt VHF? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Poseidon Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Har "alle" bærbare denne muligheten? Kan ikke se at det står spesifisert i katalogene. Nei, langt fra alle har den muligheten. Det sikreste er nok selv å se etter om antennen er festet med noe som er kompatibelt med en vanlig coax-kontakt. Mange har noe som kan se ut som f.eks en 6 mm bolt - og de er ikke gode å finne ekstern antenne til Hva er viktige parametre ved valg av håndholdt VHF? Her vil jeg si: den må være ROBUST og bortimot vanntett. Før eller siden går den garantert i dørken og skal den brukes ombord i båt så må man regne med både regn og skvett. Når det gjelder denne slags utstyr så holder jeg meg oftest til den gamle regelen som sier: "Kvaliteten huskes lenge etter at prisen er glemt!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Noen som har erfaring av om en bærbar VHF får forbindelse med f.eks Tjøme Radio mellom Færder og Hvaler? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
fredivar Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Bare sett inn de ukjente faktorene i formlene her....VHF Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Først og fremst gjelder "Line of sight" for VHF, så denne kalkulatoren vil ofte være grei nok: http://www.vwlowen.co.uk/java/horizon.htm Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Diagram: Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Fint med grundig teoretisk bakgrunn. Skal studere denne til kvelden. Lurte i grunnen mest på om det var noen som har forsøkt i praksis å få kontakt med f.eks Tjøme Radio med håndholdt VHF på denne "overfarten" Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Salt Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Nei, langt fra alle har den muligheten. Det sikreste er nok selv å se etter om antennen er festet med noe som er kompatibelt med en vanlig coax-kontakt. Mange har noe som kan se ut som f.eks en 6 mm bolt - og de er ikke gode å finne ekstern antenne til 6 mm - det høres ut som SMA-kontakt. Det finnes overganger fra SMA til BNC, bl a hos Permo i Fredrikstad; sikkert også hos 1-2-3 radio i Stavanger. De beste slike har "gummi"forsterkning som spennes mot huset på radioen rundt SMA-kontakten, slik at selve kontakten ikke blir utsatt for vakling. Så får du laget en antennekabel med BNC-kontakt i stedet for de vanlige PL259, i riktig lengde for din antenneinstallasjon, og riktig impedans (50 ohm). Plugg i den andre enden blir etter hva antenna vil ha (259 eller BNC eller N). Pass på å tre antenna gjennom aktuelle huller før den er blitt så stor i begge ender at du ikke får tredd den. Hvis den skal i mastetoppen, så må dekksgjennomgøringa ha plass til ihvertfall BNC-pluggen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
fredivar Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 6 mm - det høres ut som SMA-kontakt..... Nei, det er ikke sikkert. Kan være som beskrevet bare en skrue som stikker opp for å feste antenna. Dette er OK hvis kun medfølgende antenne benyttes, men umulig å tilkople hvis du vil bruke ekstern antenne. Dette fordi at jord på radioen ikke er lagt ut, og du må ha en jordreferanse til en ekstern antenne hvis det skal virke. For den medfølgende er det ikke noe problem, da denne benytter jordplanet i radioen som jord (er ofte enten lakkert med ledende maling innvendig, eller en metallboks). Vi (Jotron) brukte bare en skrue til antenne på den gamle Tron VHF, mens vi benytter SMA på Tron TR20 for å ha muligheten for tilkopling til ekstern antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Nei, det er ikke sikkert. Kan være som beskrevet bare en skrue som stikker opp for å feste antenna. ..... Det var nettopp en slik jeg mente og da er det bare en kompakt bolt - ingen ytterleder og innerleder - og da er det ikke enkelt å finne overgang til en coax. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Takk for den linken fredivar. Det beviser min påstand: "Å bytte ut en gummipisk med en god antenne i samme høyde, har liten betydning for rekkevidden i liten båt uten mast." Forrutsetninger: Bærbar VHF 5 Watt Worst case billig gummi pisk -3dB + billig kobling og varmetap -2 db Beste 1/2 bølge antenne +3dB - ingen andre tap Avstand 16 km. Signalstyrke hos mottaker: -98 dBm med gummi pisk. -90 dBm med halvbølge antenne. Altså godt innenfor følsomheten til en vhf mottager i begge tilfelde. Hva betyr dette i praksis? Det betyr at forskjellen er målbar, men ikke hørbar. Håper virkelig at endel "eksperter" på dette forumet tar seg bryderiet med å gå til noen som kan regne - og få bekreftet eller avkreftet min påstand. Og til de som mener at en må langt høyere i frekvens for å nyttegjøre seg refleksjoner ifb. en "propagation path" - Husker dere den gang alle hadde egen tv antenne? Da mange var plaget med dobbeltbilde og måtte benytte yagi med masse direktorer. " Samme frekvensområde som vhf. kanal 2-5 under vhf båndet og 6-12 over. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Jeg er mer praktiker enn teoretiker. Noen som har forsøkt (i praksis) å få kontakt med f.eks Tjøme radio, fra en bærbar VHF på "overfarten" Færder - Hvaler? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Rossicus Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Takk for den linken fredivar. Det beviser min påstand: "Å bytte ut en gummipisk med en god antenne i samme høyde, har liten betydning for rekkevidden i liten båt uten mast." Hei 2nd Trikkere'n. Vil med all respekt melde at denne påstanden er feil! Du har jo sjølv i reknestykket ditt kome fram til at det er 8 dB forskjell på signalstyrken frå den håndholdte samanlikna med den som har halvbølgeantenne. Det vil sei at den radioen som har halvbølgeantenna vil ha 8 dB meir å gå på før den kommer til følsomheitgrensa for mottakaren, og det har garantert noko å sei for rekkevidden (det var "rekkevidden" me skulle fram til var det ikkje?). Det er ikkje slik at ein kan sette passarspissen i sendaren og slå ei sirkel rundt og sei at signalet når "dit men ikkje lengre" på grunn av jordkrumminga. På grunn av at tettheita i atmosfærene avtar med høgden over bakken/havflata (i normalatmosfære), så vil radiosignalet bli bøyd ned mot jordoverflata. Derfor er det vanleg å bruke som ein praktisk tommelfingerregel at radiosignalet på VHF når omtrent 30% lengre enn fri sikt. Men dette er ikkje noko absolutt grense, det er berre ein ca-verdi som seiar at da er dempninga så stor at du kjem under følsomheitsgrensa på mottakaren. På VHF er det vanlegvis eigenstøyen i apparata som begrensar følsomheita, og da kan ein gå ut frå at "kvar einaste dB teller" på rekkevidden. Så du kan øke denne avstanden ved enten å øke effekten, antennegain, betre følsomheita på mottakeren, minske tap i kabler o.l. Til sjuande og sist er det det samla linkbudsjettet som fortel om du får samband eller ikkje. Du viser sjølv at du har 8 dB meir å gå på med halvbølgeantenne enn gummipisk, det vil sei at når du er på følsomheitsgrensa for håndapparatet med gummipisk har du framleis 8 dB å gå på om du koplar til halvbølgeantenna, så du kan fortsetta utover eit stykke til.... Det var den teoretiske delen. Eg synns me og må ta omsyn til den praktiske delen. Når du brukar eit håndapparat så holder du det i nærleiken av hovudet, du får eit tap som følge av kopling mot kroppen og dette påverkar korleis strålingsdiagrammet frå håndapparatet ser ut. Dette tapet har du sjølv og tatt med, men det eg har sett er at 2 dB er altfor lite. Har sjølv sett opp til 20dB tap i dei mest ugunstige retningar, men at tapet er 5-10dB på det gjevne. Når du så legger frå deg apparatet, kanskje vannrett, så har du eit heilt anna strålingsdiagram. Her kan du fort få 15-20dB tap på grunn av feil polarisasjonsretning, og ligg radioen slik at antenna peikar mot stasjonen som prøver å kalla på deg hra du for 20 dB der også....... Med halvbølgeantenna fast montert på taket så er den i alle høve nokolunde stabilt rundstrålande, og den vil ikkje endra seg om du snur på hovudet. På mottak er også tilstanden meir konstant og ikkje avhengig av kor du har lagt radioen.... Så eg må igjen beklage, men så vidt eg kan sjå så kan ikkje påstanden din om at halvbølgeantenne og gummipisk har samme rekkevidde vera rett. Det kan visast i teorien (med eit linkbudsjett), og det er min erfaring i praksis at det er ein stor forskjell. Viss ein i tillegg tar med dei praktiske delene som eg har nemnt vert forskjellen endå større.... mvh Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hei 2nd Trikkere'n.Vil med all respekt melde at denne påstanden er feil! Så eg må igjen beklage, men så vidt eg kan sjå så kan ikkje påstanden din om at halvbølgeantenne og gummipisk har samme rekkevidde vera rett. Det kan visast i teorien (med eit linkbudsjett), og det er min erfaring i praksis at det er ein stor forskjell. Viss ein i tillegg tar med dei praktiske delene som eg har nemnt vert forskjellen endå større.... mvh Rossicus Takk for et godt og informativt svar. Men - det er alltid et men Min påstand er ikke at man får samme rekkevidden med en gummipisk som med en "ordentlig" antenne. Påstanden baserer seg på en liten båt, håndholdt 5 W vhf, antenne høyde ca 1.5 m, som ikke går ut på det store hav. Derfor har jeg gått ut fra en ønsket rekkevidde på ca. 15 km. Og konklusjonen min er at forskjellen er målbar, men ikke hørbar. Jeg forutsetter at bruker har vett nok til å ha vhf'en vertikal og snu seg 180 grader og spørre:" Hører du meg bedre nå?" Det er det rent praktiske som er av betydning. Håndholdt vhf med en 3 - 4 m coax er upraktsik og ikke verdt bryderiet under de gitte forutsetningene. Det er helt riktig at VHF bøyer av overhorisonten, men dempningen over horisonten er eksponensiellt større. Jeg tror ikke det vil være noen stor gevinst å hente her heller. Jeg synes også at jeg tok godt i med tap i beregningen. Tviler ikke et sekund at dempningen kan bli 20 dB på andre siden av hue, men her kommer fornuften og - ta en 180 - inn. Men vi er enige i at hvis bruker vil ha vhf'en liggende horisontalt i båten, - da må han ha fast antenne Og unskyld ti alle for at jeg har "rappa" denne tråden litt. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Fint med grundig teoretisk bakgrunn. Skal studere denne til kvelden. Lurte i grunnen mest på om det var noen som har forsøkt i praksis å få kontakt med f.eks Tjøme Radio med håndholdt VHF på denne "overfarten" Bumper denne tråden med svar til Snekkern: Har hatt radiosamband med Tjømø fra Ulvøya i Oslo. og overfart yttre Oslofjord. Benytter et håndapperat med forlenget antenne på. Overganger mellom de forskjellige kontakter/plugger finnes, også de som Icom nytter på noen radioer, som ser ut som en "skrue" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.