Jump to content

Dobbel halvstikk og knutebruken til sjøs

Per T Kålin

Recommended Posts

aileenll skrev On 29.1.2013 at 18.50:

Sæbø skrev On 29.1.2013 at 19.13:
server error

Bøyestikk:

Er også en knute som lett kan åpnes etter belastning. den knytes i ringen på toppen av en bøye, i fortøyningsring eller på en wire som er strukket slik at en kan fortøye i den.

Dette er også en knute du bør få en som kan den til å lære deg, men forklart:

To turn rundt, ett kontraturn, og dobbelt halvstikk om egen part.

http://www.syvende.no/om-syvende/praktisk-info/140-fortoyningsknuter

boeyestikk.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bøyestikken så fin ut! Jeg har i grunnen brukt mye dobbel halvstikk ved fortøyning mot land og i ring uten at det har vært noe problem å åpne igjen. og fordi jeg lærte den av Grunneierens far på hytta som hadde drevet fiske hele livet. Han anbefalte den.. Kan skjønne at tung skute og mye påstand kan gjøre ting anerledes.. nå driver jeg bare med lystmotorbåt i finvær så har aldrig opplevd at knuter har satt seg.. halvstikken er ihvertfal kjekk til å henge opp tauverk fendere på rekka osv..

Da jeg var i Marinen brukte vi bare dobble trosser med løkke på pullert og 8 tall ombord.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

rover skrev On 30.1.2013 at 19.36:
Største fordelen med halvstikk er at den er veldig lett å lære bort til "damer" som ikke kan knytte. Bare be dem legge opp to masker, som på en strikkepinne........He,he....

Og med "skolisse løkke" på andre maska, så er den lett å løsne.

kom over denne som dekker det meste

http://www.animatedknots.com/indexboating.php

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...