Per T Kålin Startet 1.Juli.2008 Del på Facebook Startet 1.Juli.2008 Hva er så fint med "dobbel halvstikk"? Selv bruker jeg aldri denne populære knuten som regnes som nermest hellig å kunne når en "utøver " båtlivet. Mitt største argument for ikke å bruke denne er at den er nesten umulig å løsne hvis den står under belastning, og belastning i mitt tilfelle kan være ganske mye. Å ikke kunne løsne en fortøyning kan i enkelte tilfelle føre til stor skade på båt mm, og kan også være svært farlig. En kamerat lærte meg en knute som sitter like godt , den låser seg ikke under belastning slik at den er veldig enkel å frigjøre. Bruker også pålestikk i stedet for dobbel halvstikk. Den er også lett å løse, men denne må være ubelastet for å kunne løsnes. Hvilket syn og erfaringer har dere andre på KNUTEBRUKEN til sjøs? Per Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Dobbelt halvstikk er greit i forhold til at man kan stramme inn og holde stramt mens man lager den, pålestikk lager litt slakk på tauet når man har knyttet ferdig og skal stramme ferdig selve stikket. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Bruker dobbel halvstikk til å feste fenderne til rekkestøtten. Brukes også til fortøyning av jolla, men ikke seilbåten (med unntak av noen veldig få ganger). Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Hva er så fint med "dobbel halvstikk"? Selv bruker jeg aldri denne populære knuten som regnes som nermest hellig å kunne når en "utøver " båtlivet. .... Helt enig! På mine mange kurs i "Knop og stikk" drev jeg nesten en kampanje mot det doble halvstikket og den hellige båtsmannsknopen. Begge har et rykte som langt overgår deres anvendelse. Ofte brukes dobbelt halvstikk på vanlige rette pullerter som står rett opp, slik som på gamle skøyter. I slike tilfeller er et trossestikk langt å foretrekke. Det er like raskt å slå - og fremfor alt: det lar seg løse igjen uavhengig av hvilken belasting det har vært utsatt for. Isteden for båtsmannsknopen foretrekker jeg langt et vanlig flaggstikk, enkelt eller dobbelt avhengig av bruken. Pass bare på hvis tauendene er av ulik tykkelse, slik at det blir lagt riktig vei Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 (redigert) Jeg er heller ingen stor tilhenger av dobbelt halvstikk, og bruker det skjeldent. Halvstikk bruker jeg ofte, hvis jeg f.eks skal gjøre en tamp fast i en krok og må være sikker på at den ikke slipper og kan raskt justeres. Jeg bruker en variant på halvstikk "kvelerstikk" f.eks. til å bensle tampene når jeg spleiser. (Et kvelerstikk kan ikke løsnes. Det må skjæres opp med kniv.) Redigert 1.Juli.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 I sivilforsvaret (eller senilforvaret som ungane kaller det), var båtmannsknop anbefalt ved skøyting av «Liknande» tau. Oppgåva vi øvde på var nedfiring av bårer. Eg melde meg ikkje frivillig til å ligga på båra. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Hva er så fint med "dobbel halvstikk"? Det er enkelt lære og enkel å slå, og som Penny sier er det knuten sin når du skal stramme en line samtidig som du knyter den fast. Legger du dobbelt halvstikk på en slakk line kan du derimot få en knute som løsner helt av seg selv. Stort sett bruker jeg vel en fire fem knuter med forskjellig bruksområde. Oftest er det varianter av pålestikk, flaggstikk og kringle (åttetall), men ettersom jeg seiler er skipperstikk noe jeg stadig vekk bruker. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Hva er et skipperstikk, eller har den et annet navn? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Hva er et skipperstikk, eller har den et annet navn? Tja, det nærmeste jeg kommer på i farta er en fransk prusik (som du får spørre en fjellklatrer om). Det er et klemstikk som brukes for å feste en line til en annen line som er under belatning. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Jeg bruker dobbelt halvstikk daglig til å feste fendere på rekka og når jeg henger opp ting feks sammenkveilet tau, sjøteledninger etc. I tillegg bruker jeg en variant som jeg tror heter dobbelt halvstikk om egen part etter at tauet er surret et par ganger rundt feks en pullert. Båtmannsknop bruker jeg også endel uten at jeg kan si akkurat til hva. Det jeg bruker mest er selvsagt pålestikket som etter min mening er helt uunværlig både til sjøs og i land. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Dobbelt halvstikk er en av basisknutene og brukes mye Kan du slå den i blinde, sammen med flaggstikk og pålestikk så kommer du langt. For fortøying er det pålestikk og pullertstikk/halvstikk med kontratørn som gjelder. Hvor båtmannsknopen har fått ryktet sitt fra vet ikke jeg men om du tilfeldigvis skulle få den til å sitte så er den jo umulig å få opp igjen Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 (redigert) Jeg er forundret over hvor mange kjærringknuter jeg ser rundt omkring på fortøyninger. Hos oss går tauet alltid tilbake til båten fra brygge så sant det er mulig. Om ikke er det pålestikk som gjelder. Dobbelt halvstikk brukes på fendere. Flaggstikk eller dobbelt flaggstikk til skjøting av tau. Poseidon - hva er dette trosse stikket du nevner? En annen sak som sikkert også kan diskuteres er hvor mange ganger man nå slå et tau rundt en pullert for at tauet skal være fast. Jeg pleier å ta en halv gang rundt pullerten - så et åttetall - så et halvstikk for å feste tauet - men det har en tendens til å bli to halvstikk for å være sikker. her er slik jeg gjør Mener å ha lest at man kan ta to åttetall - så en halv gang rundt - og ikke noe halvstikk - og da er det fast. Redigert 2.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Poseidon - hva er dette trosse stikket du nevner?Tror nok det er denne eller en lignende variant:Den består i utgangspunktet av 3 halvstikk som ligger motsatt vei i forhold til hverandre. Begynn med et halvstikk der den løse tampen er øverst, dra en bukt under "dragtampen" og legg denne over pulleren og avslutt med et vanlig enkelt halvstikk for å låse knuten (det siste halvstikket kan ligge hvilken som helst vei). Denne sitter alltid og den kan alltid løsnes lett. Den kan også løsnes litt for å slakke ut båten selv med stor belastning. Står en den i denne gamle tråden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Hvor båtmannsknopen har fått ryktet sitt fra vet ikke jeg men om du tilfeldigvis skulle få den til å sitte så er den jo umulig å få opp igjen Båtmannsknopen er vel den knute som har tatt livet av flest folk opp gjennom tidene. Den kan "kantre" og da er den like mye verdt som maskeringsteip. (til å skjøte sammen tau med). Skal du på død og liv bruke den, så bør du også legge et halvstikk på hver side, men da kan du trenge en god kniv etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Det er et klemstikk Takker og bukker Sjøtummel:) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Båtmannsknop brukes til å sikre masten på optimistjoller og den er kjempegod til formålet. Alle knuter er gode til sitt bruk, men ikke så gode hvis de brukes feil. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
knutza Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Først et par rund tørn og så dobbelt halvstikk, i følge svigerfar finnes det ikke noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Det høres ut som dobbelt havstikk på egen part. Men selv med to tørn, kan det hele dra seg til ei "blodknute" hvis den får stå over leng tid med belastning. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Jeg regner svigerfar som en klok mann, kansje det er derfor han alltid bærer kniv???? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Jeg for min del bruker bestandig pålestikk eller rundtørn med dobbelt halvstikk. Til å skjøte iletau (tauet fra blåsa og ned til garnet) bruker jeg flaggstikk med halvstikk. Det holder meget godt, og er lett å få opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Jeg bruker nesten bare to knuter, dobbelt halvstikk og pålestikk. Pålestikket bruker jeg som regel på bryggen og halvstikket bruker jeg på pullertene mine. Jeg har aldri hatt problemer med og få opp dobbelt halvstikk...? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Bruker dobbelt halvstikk til ganske mye: f.eks. for å feste fenderene på rekka og feste en tamp på en puller (kryss eller singel). Skal jeg feste et tau rundt et tre er det bedre med et en ekstra runde rundt treet og avslutte med halvstikk på egen tamp. Mye lettere å løsne enn pålestikk hvis det er strekk på tauet. Ellers brukes pålestikk til det aller meste. Båtmannnsknop brukes kun på skolissene. Fiskeknop (dobbelt eller enkelt) for sammenbinding av to like tau, dobbelt flaggstik for ulike. PS: Drev også en del med klatring tidligere, pålestikk er mer eller mindre bannlyst, fordi det har ført til en del ulykker. Men dobbelt halvstikk brukes gjerne til "standplassforankring", dvs, selve grunnforankringen i hele sikringskjeden. Årsaken er at den er sikker og samtidig gir god mulighet for å justere lengden på standplasssikringen. Snakker da om et halvstikk rundt en karabinkrokm IKKE halvstilkk på egen tamp som ikke er like sikker. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Jeg har også hørt at klatrerene ikke stoler på pålestikk. Og rett skal være rett. Selv et pålestikk kan "kantre" og bli til maskeringsteip. Jeg har likevel brukt den i snart 30 år til å feste skjøtet i genoaen, uten at jeg har blitt sittende med et løst tau i ene hånden og et flagrende seil forrut. Hva er det klatrerene vet som ikke jeg gjør? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Såvidt jeg vet reduserer pålestikk styrken i tauet langt mer enn åttetallsløkke, men på den annen side skulle jeg tro at man bruker altfor svakt/slitt tau dersom man risikerer at det ryker pga. feil knute. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Kan vel også ha med at klatrerne bruker glattere tau....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.