johnny_o Startet 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2004 Har et 290 DP drev som står på en AQAD40B. Er det noen som har oversikt over hvor ofte det må byttes olje på drevet og hvilken type olje som er anbefalt. Jeg finner litt forskjellige data alt etter hvilken manual jeg leser i. Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Servicemanualen på dette drevet ligger i dokumentarkivet, det som står der bør være riktig. Sitér dette innlegget Link to post
johnny_o Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Jeg har verkstedshåndboken og her står det API GL-5 SAE 90 og at drev produsert før 1986 til en 30 eller 40 motor som har benyttet motorolje i drevet , skal det også brukes i fremtiden. Har snakket med Volvo-Penta verkstedet på Stord som har hatt service på drevet for forrige eier. De sier at de konsekvent fyller på syntetisk olje API GL-5 SAE 75-90. De hadde så vidt tid å snakke med meg. Jeg lurer også på hvor mange sesonger en kan kjøre med oljen på drevet så sant det ikke kommer vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Jeg har en 41A motor fra 1987. Skiftet veivhusfilter i går. Det sitter langt bak på motoren, mellom luftfilteret og ladeluftkjøleren. Ser ut som en sulinder som står på høykant. Hos meg satt det veldig fast og jeg måtte bruke hammer og maisel får å skru det rundt. Vet ikke om det er samme konstruksjon på 41B motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Jeg har et DP 290 fra 1992 (DP-C) og forhandler seier at jeg skal bruke SAE90. Jeg kjøper den som heter Transmission Oil (Mineralolje) fra Volvo. Skifter hvert år. Problemet er at fra det ene året til det andre så har anbefalingen som du finner i verkstedmanualen endret seg. Så det beste er å spør hos et merkeverksted fordi de har en liste de ser på som sier hvilken olje du skal benytte. Selve påfyllingen bør du gjøre nedenfra avtappingshullet med en pumpe som du setter inn i boksen med olje. Jeg har fått laget en adapter som passer i gjengene til påfyllingshullet. Hvis du forsøker å fylle hvor manualen sier, tar det evigheter. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.