Jump to content

volvo 280 drev, lekk knutebelg, hva må skiftes?


sofa

Recommended Posts

Du kan få kjøpt alle deler sepparat til drevet. Men nå som du allereide har det av, og du ser at det er slitasje, så er det godt mulig slitasje innvendig i drevet også. Etter mi meining så syns eg du bør overhalde det for å vere på den sikre sida. Drevet kan fortsatt holde mange år til uten overhaling, eller du kan få havari på din neste tur. Då kan du angere på at du ikkje gjor det.

 

Som sakt, ditt valg.

Link to post

Problemene med vann i belgen er først og fremst selve knuten. Denne er kurrant å bytte kryssene i. Deretter har du noen lager både på inngangen i det øvre girhuset og i svinghjulshuset på motoren. Jeg vil anbefale deg å trykk/vakumteste drevet. Er dette tett, så er det lite trolig at du har ødelagt noen av tetningene/lagrene her (er det tett, så har ikke vann fra knuten kommet inn i lagret). Lagrene på motoren derimot er nesten å anse som ødelagte, spesielt om du har hatt dette i en periode. De er desverre heller ikke enkle å skifte da dette må gjøres fra motorsiden. Dvs. at svinghjulshuset må demonteres fra motoren, motoren må så flyttes litt fram slik at aksel løsner. Deretter må svinhjulshuset løsnes fra skjoldet. I praksis, så vil dette si motor ut av båten. Selve lagrene (2 stk. om jeg ikke husker feil), koster ikke mer enn et par hundrelapper stykket.

 

Deretter er det viktig å finne ut hvorfor du hadde vann i belgen slik at dette kan ungås igjen. Vanligste problem er vann i drevet som blir presset ut av simring, eller korrosjon langs tettekanten på belgen.

Link to post

Har du skiftet olje på drevet, hvordan så denne ut? Dersom den er ok (ikke hvit melkeaktig) så trenger du ikke gjøre noe med drevet. Det ligger en simmerring bak knutene som hindrer at vann trenger inn i drevet selv om du får vann i knuten.

 

Det du som minimum må gjøre er å skifte kryss på drivknuten, samt at du nok bør skifte lagrene som ligger i adapterplaten mellom motor og drev.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Det ligger en simmerring bak knutene som hindrer at vann trenger inn i drevet selv om du får vann i knuten.

Og når var denne sist byttet? Vakumtestet nylig 3 drev (290 88-90 modeller), og samtlige hadde lekasje her. Stort sett går det likevell bra med "dobbellagerboksen", siden det er rikelig med smøring og relativt beskjedent med evt. vannintrengning.

Link to post

Den øvre simringen som omtalt sitter bak drivknuten. Gikk i stykker på mitt drev. Det kom ikke vann i olja, men olje i knutebelgen, Hvis olja di er blank og fin, så bytter du bare kryssene og evt øvre simmring,

Det kan også lønne seg og få vacumtestet drevet før du setter det på, samt at det ikke sitter noen senerester bak propellen :seeya:

Norske båter er best!

Link to post

Hei

Takker for svar, dere skjønner at dette er min første båt med drev, så jeg er rimelig grønn på dette.

Belgen var rett og slett slitasje skadet . Selgeren mente at det ivertfall hadde vært 3 år siden den hadde vært skiftet.

Har ikke fått sjekket oljen i drevet da jeg mangler 6kant nøkler i tommer :nonod: ( er bestilt )

Er rimelig spent på va jeg ser når jeg demonterer det andre drevet.

PS Har hørt at noen anbefaler å helle i noen dl motorolje i knutebelgen for å beskytte og smøre knutene ,det hadde vært fint å få komentarer på dette.

Link to post
PS Har hørt at noen anbefaler å helle i noen dl motorolje i knutebelgen for å beskytte og smøre knutene ,det hadde vært fint å få komentarer på dette.

Det er ingen hjelp i å helle olje i belgene for smøringens skyld, siden kryssene har gummitetninger.

Noen gjør det fordi de mener at de skal se om det blir lekkasje i belgen. Tviler på at fagpersoner gjør dette...

 

Bytt kryssene og sett på nye belger du, så blir det nok fint! (Dersom du ikke har vann i olja...)

Link to post

Du bør også som minimum sjekke at det ikke er slark i mellomaksling, det er den som stikker ut i hekken av båten når du tar av drevet og som spilnen til drevet går inn på. Har det vært vann i belgen vil normalt lagrene til denne bli utsatt for saltvann og havarere.

 

Dette er samme lagre som Larspo og meg selv omtaler i innlegg #3 og #4 over. Disse ligger i svinghjulshuset eller også omtalt som adapterplata.

 

Selv så skiftet jeg belg på mitt 270 og senere 280 drev hvert år.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Har ikke fått sjekket oljen i drevet da jeg mangler 6kant nøkler i tommer :nonod: ( er bestilt )

PS Har hørt at noen anbefaler å helle i noen dl motorolje i knutebelgen for å beskytte og smøre knutene ,det hadde vært fint å få komentarer på dette.

Du får umbraco i tommer hos Biltema (de fleste har en i nærheten). Elles så holder det med å skru ut tappepluggne i bunn (rett trekker) og løsne peilepinnen på toppen (også rett trekker). For å fylle på bør du enten ta ut den øverste umbrako-skruen (den som er nedfellt..og den er vel i mm mener jeg å huske). Selve oljepåfyllingsskruen bak lokket er 3/8", og jeg bruker egentlig aldri den, selv om noen foretrekker det.

 

Å helle olje i belgen tror jeg ikke er noe videre lurt. Skulle du likevell få vann inn, så "nøytraliserer" ikke denne oljen dette. Det er også tettningenr på kryssene som beskerevet over, men disse er satt inn med fett for god smøring. Om en tetning begynner å bli dårlig, så vil dette fettet bli vasket ut med oljen som ikke er spesielt heldig. Uten å vite det, så inbiller jeg meg også at flesnene hvor man fester belgen fort blir tilgriset av olje, og at det lettere kan gli av.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Da er det bare å innse at sesongen er spolert :cryin:

Må nokk overhale begge drevene :cryin:

Å få tak i mekanikker er nok ikke enkelt desverre. Stort sett går det bra med drevet selv om det er olje i vannet (utrolig hva disse drevene tåler). Meg bekjent, så er slike "overhalinger" stort sett ompakking av drevet (bytte simringer/tetninger hele veien) samt kryss i drivknute. Noen får problemer med at drevet slurer i gir og må slipe konen litt, men ellers er det lite som blir skadet. Er det noen interne drev som er ødelagte, så er det ofte mer lønnsomt med byttedeler (eks. nytt undervannshus brukt fra et annet sted).

 

Hadde du bodd i østlands området, kunne jeg kanskje gjort det for deg (pakket om, renset, kryss + trykk/vakuum test). Om du er interessert send en IM.

 

Har du uansett fått vann i drevet, tapp det ut og fyll det helt opp med diesel. (Ikke skru igjen peilepinnen, dieselen må ha litt plass å utvide seg på siden det fylles helt opp).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
hei

Da er det bare å innse at sesongen er spolert :cryin:

Må nokk overhale begge drevene :cryin:

Den eller de forige eierene har ikke vært snille med drevene :boxing::smash: SUKK!

 

Mulig vi kan hjelpe deg. men da må du fortelle hva du mener er galt, var det mye vann i drevene? er det noen synlige skader du ser? har du levert de på et verksted? osv

 

Har selv et 280 drev som jeg reparerer selv ved feil, og kan si at disse dreva er utrolig seige, Har det vært vann i drevet, så går det stort sett bra, Finn ut årsaken og rens det med Diesel som tidligere nevt tidligere

 

Sett sammen igjenn og foreta vacumtest. Bruker selv en vanlig håndpumpe og ser om det holder på undretrykket.

 

Lykke til videre med reparasjonen, og spør gjærne :seeya:

Norske båter er best!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...