roaldbj Startet 2.Juli.2008 Del på Facebook Startet 2.Juli.2008 Jeg har en rett seilas på 54 nm fra Trubaduren til Anholt. Radarvakt er satt på. Farvannet inspisert med kikkert. Forholdene ansett som forsvarlige til å kunne inspisere motorrommet under seilasen. Temperaturen der nede var behagelige 26 grader C. Alle batteriene var kalde. Dynamoene lunkne. Leverer tilsammen ca 60 A. Ingen vibrasjon i akslene. Temperaturen på motorene 78 grader C. Kunne holde hånda på oljefiltyrene. Håper tilstanden vedvarer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 (redigert) man trenger da ikke lage ett nytt emne for hver ny tanke man får roaldbj. :-) Redigert 2.Juli.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NovaMalin Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Ja da er det vel bare å ta seg ei brødskive og sette over kaffien! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Hebbe Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Det er fint å ha mulighet for å kunne foreta slike inspeksjoner under veis. Vi med mindre båter har nok litt mere pes for å få dette til, dette da mye må ryddes unna samt at motorromsluka må opp og da er midtkabinen i min Saga ubrukelig mens dette pågår. Dette gjør at slike inspeksjoner for min del foregår før og etter ankomst. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Hansi Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Er fint at noen har anledning til å foreta motorroms inspeksjoner underveis. Har selv også delvis muligheter til dette via luke fra akterdekk. Ytterst sjelden at jeg gjør dette med mindre jeg har følelsen av at noe er galt. Har instrument for temperatur i motorrom ved førerplass. Sjekker normalt før avreise og etter ankomst. Det får være godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Interessant innlegg, roaldbj Det må være herlig når navigasjonshjelpemidlene spiller sammen på en slik måte at du kan foreta denne typen inspeksjon underveis. Det virker også som om motorene dine har det bra. For meg begrenser motorromsinspeksjon seg stort sett til før og etter turen, men jeg holder godt øye med motor-instrumentene underveis. God tur videre. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Blue_Dragon Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Har fått meg kamera nå, så da kan jeg ta en forholdsvis grei inspeksjon også under gange. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Den viktigst inspeksjonen er den du gjør under gange, så det burde alle gjøre en gang imellom. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Hos meg er det i praksis umulig å komme ned i motorrommet under gange - så jeg har en fundering om å sette inn et kamera i motorrommet som jeg kan se på plotteren. Noen som har erfaring av hvordan det fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Den viktigst inspeksjonen er den du gjør under gange, så det burde alle gjøre en gang imellom. Får vel ansette en motormann da. Er vel de færreste som har anledning til motor inspeksjon under gange slik båtene er utformet. Luker her og luker der, farlig er det og da en kan ramle nedi motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Jeg har aldri hatt noe problem med å få tatt en kikk ned på mine båter. Har heller aldri vært ombord i noen båter hvor det ikke er mulig å komme til motorrommet under gange. Er det noe forskjell på det og når den ligger til kai? Hva gjør dere hvis dere får motorstopp da eller inspeksjon etter grunnberøring? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 hvis jeg har peiset på en stund , hender det jeg gløtter ned i motorrommet. se etter saltvannsinntak , diesellekk , røyk , osv. men jeg kan også hvis jeg vil \har gjort ligget nedi motorrommet for div inspeksjon. har forholdsvis god plass da det ikke er motorkasse rundt motoren. kan i grunn krabbe rundt hele.:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Båter som er skikkelig bygget så er tilgangen til motorommet også under motorgange selvsagt mulig og ikke minst enkelt..... På noen båter så kan en bare vippe opp leideren ned og vips så dukker den grønnmalte eller sølvgrå herligheten opp.... Det tar bare sekunder å inspisere motoren.... Er denne saken slått av så kan man inspisere "vindmotoren" visuellt fra cockpiten kontinuerlig. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kosmix Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Sydvesten Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 En slik vidunderbåt har jeg prøvd. Det luktet diesel i hele kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 hvis jeg har peiset på en stund , hender det jeg gløtter ned i motorrommet. se etter saltvannsinntak , diesellekk , røyk , osv. men jeg kan også hvis jeg vil \har gjort ligget nedi motorrommet for div inspeksjon. har forholdsvis god plass da det ikke er motorkasse rundt motoren. kan i grunn krabbe rundt hele.:-) Ja, pass bare på så en ikke ramler stupende inn i motorrommet, slik at ikke lokket til rommet smekker igjen i lås bak en? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) At man kan åpne lukene og ta en kikk er helt greit. Noe annet er å gå ned i motorrommet for inspeksjon. Selvom motorrommet i Windyen vår var å betegne som romlig gikk jeg ikke ned der under gange. På NordWesten er det mye trangere å gå ned. Det skyldes at motorene sitter lenger fremme pga IPS installasjonen. Jeg spurte halvt på spøk da jeg så dette første gang om NordWest stiller krav om max BMI på kundene Her er maskinrommet med IPS installasjon Her er maskinrommet med drev installasjon Så jeg må altså smyge meg ned mellom motorene for å komme ned i maskinrommet. Det gjør at man er mindre der nede - og i følge kona er det hyggelig å se meg litt mer når jeg er ombord Servicepunkter som olje, dieselfilter, sjøvannsfilter er lett tilgjengelige fra toppen av motorene. Redigert 3.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Det som er viktig i forhold til kamera er at det har bra bilde ved 0 lux. Det er som kjent ganske mørt i motorrommet. Ellers er det ganske rett frem og montere. Trenger nok en BNC-RCA (Video9 overgang til kabelen i fra kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 kunne faktisk også tenke meg kamera-. da sammen med en lampe som er styrt fra førerposisjonen. funker disse billige ryggekameraene tro? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Raymarine kamera til innendørs bruk koster 2300 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Jeg har også den fryktelige uvane og sjekke motor av og til under gange. Dette er egentlig totalt unødvendig. Alt skal være på stell uansett, men selvsagt kan uhell skje. Men til samenligning, hvor mange stikker huet nedi motorrommet i bilen underveis på landeveiene? Eneste forskjell er vannforbruk, ellers er der relativt like forhold selv om båtmotor sliter noe tyngre enn bilmotor. Derfor vil jeg si til de som ikke har anledning til å inspisere motor under gange (og dette gjelder mange), slapp helt av!! Sørg bare for godt stell før og etter bruk. Skal man gardere seg greit, er brannvarsler og lensepumpe med signal til styrposisjon slikt sett tilstrekkelig. Temperaturgiver plassert ved styrposisjon har også hatt en god verdi for meg for å påse at temperatur ikke blir for høy i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Skal man gardere seg greit, er brannvarsler og lensepumpe med signal til styrposisjon slikt sett tilstrekkelig. Temperaturgiver plassert ved styrposisjon har også hatt en god verdi for meg for å påse at temperatur ikke blir for høy i motorrom. Enig her - jeg har konstant overvåkning av temperatur, oljetrykk og turbotrykk på motorene. Alarm på lensepumpa og automatisk brannslukker har vi også - og det bør være tilstrekkelig. Men kamera kommer nok i motorrommet pga erfaringene vi hadde på hjemturen da båten var ny. Vi ble reddet av alarm på lensepumpa 2. dagen med båten vår. Sjøvannsfilteret lakk - og det kom inn mange liter saltvann i motorrommet. Hadde vi ikke hatt alarm på lensepumpa hadde vi kjørt på som vanlig til det hadde vært godt med vann der for det kom inn mer vann enn den automatisk lensepumpa tar unna. Det er en stor lensepumpe til i motorrommet (totalt 4 i båten) - men den må startes manuelt Redigert 3.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 En kikk i motorommet før og etter seilas samt å følge med på instrumenter underveis burde holde. Slike uhell som Bitteliten opplevde er vanskelig å forholde seg til uten skikkelig kameraovervåking eller maskinist som bor der nede. Heldigvis er dette sjeldent, men kan skje etter service besøk og selvfølgelig på nye installasjoner. Han er ikke alene der. Min forrige båt, Viksund 330/340, var ideel hvis man absolutt ville ned underveis. Forutsatt at noen overtok roret og utkikk. Her var det plass til konferanse for fire mann rundt motoren, selvfølgelig skikkelig lysarmatur og en halvvegg som beskyttelse forran roterende reimhjul. Hørselvern var ikke standard. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Jeg funderer også på å montere et kamera i masjinrommet. Har rimelig enkel tilgang, men er nok ikke "flink nok" til å inspisere her under gange. Med kartplotter Raymarine E120 er det rimelig enkelt å tilkoble kamera. Spekulerer litt om dagen på hvor i motorrommet jeg skal montere kameraet. De mest sentrale momentene er vel hvilke steder/komponenter er det viktigst å inspisere Hvordan får man tilstrekkelig lys; type lys og plassering. På hele tiden? Hvor/hvordan monterer man kameraet Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Det er vel noe som kan oppdages med kamera slikt som lekkasjer og røyk, men jeg stiller meg litt tvilende til nytten av kamera. Det som er mest interresant for min del er å følge med på temperatur og viberasjoner på på komponenter (og lyd). Jeg har nå bare en liten seilbåtmotor, men under motorgange stikker jeg som regel hue inn en gang i timen (lett tilgjengelig). Redigert 3.Juli.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.