Jump to content

Motorinspeksjon under seilas

roaldbj

Recommended Posts

Bryr meg ikke om visuell sjekk under gange hvis turen er mindre enn et par timer..... 5, 6 timer eller mer med hard gange, da går jeg ned et par ganger ... gjerne regelmessig hver 3 eller 4 timer ... sjekker mekanisk oppkoplet instrument paneler, visuelt sjekker for lekasjer (Olje og vann), aksling og rorhylser mm. Men jeg har da god tilgang fra akterdekk, ned til stuerom hvor rorhylser, aggregat og batterier er.... fremover mellom tankene (hvor hørselsvern henger) og inn til maskinrommet hvor to grønnmalte jernklumper rusler og går.... Kamera.... vel det kommer muligens også, men sikkert kun enkle webcams, da jeg har PC ombord.... og har også gode lys i maskinrommet....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Har visserligen motorrum som man kan klättra ner i under gång, men det gör jag sällan. Med förflutet i flygbranchen så är man van att acceptera lite mätare för att konstatera driftstillståndet.

Med larm på länspumpar, oljetryck, kylvatten, laddning, temperaturmätare i motorrum och någorlunda kurant näsa och hörsel plus automatisk eldsläckare så tror jag att jag är rimligt garderad. Fast det skulle nog gå att lura på mig en motorrumskamera... Pryltokigheten är det ju heller inget fel på....

Och det är klart Bitteliten, hade det varit jungfruresa så hade jag nog lyft på luckan lite oftare.

Imponerande att Du klarar att gå med 26 grader i motorrumet Roald, jag har nog snararare runt 45 vid insugningsfiltren. Har provat med och utan motorrumsfläktar men det skiljer bara ett par grader.

Förreresten vart är Du på väg Roald? Kommer Du genom Öresund så finns det en kall (dansk) pilsner ombord på Ebonita om Du har tid. Själv kom jag hem förra helgen från en tur till Berlin. Sehr schön. :cheers:

Redigert av ebonita (see edit history)

Korte turer er det sikkert nok med inspeksjon før og etter turen. Lengre avstander bør/må en ta seg av motoren og en kan like godt venne seg til å krype ned til jernhesten først som sist. En finner raskere ut av hva en kan gjøre og hvorledes en ordner med eventuelle problemer (som luft i diesel og annet). Legg opp en slagplan (liste) og tren på løsningene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...