Jump to content

Biltema polyester som ikke herder

gruff

Recommended Posts

Jeg er rimelig fortvilet for tiden. Skulle støpe noe i motorrommet etter å ha hatt ute tanken, og satte lystig i gang sist fredag kveld med nyinnkjøpt polyester fra Biltema. Rundt lunsjtid lørdag hadde jeg tenkt å smøre på top-coat, men til min store forbauselse hadde det ikke herda i det hele tatt. Jeg satte på en vifteovn resten av dagen, og syntest vel at det hadde komt seg en del om kvelden. så jeg tok av ovnen og lot det stå til i dag (3 dager ekstra) i håp om at det måtte være klart da. Men den gang ei; store partier der dete ikke er fingertørt engang. Jeg mistenker at jeg har brukt for lite herder, støpte noe annet på lørdag der jeg brukte mer herder, og dette herda fint over natta. Så nå er spørsmålet: Hvis jeg legger på et par lag til med matte og bruker mer herder i polyesteren, vil det da hjelpe på prosessen på det som allerede er støpt, eller vil jeg bare lage en ennå større smørje? Eventuellt om jeg smører på top-coat og bruker godt med herder i den? Før jeg støpte, hadde jeg rulla stående i aceton. Jeg rulla vekk det meste før jeg brukte den på polyester, men fikk sikkert ikke vekk alt. Kan det ha forårsaket problemer? Alternativet er å fjerne alt og begynne på nytt, men det er en jæ... grisejobb som jeg helst vil unngå hvis jeg kan.

Eller brukte du for mye herder, var på et kurs om bruk av polyester i vinter og da ble det påpekt at det er viktig å bruke riktig mengde herder. For mye herder kunne også føre til at blandingen ikke herder.

Herdetiden er avhenging av temperatur, nå i dise dager skulle ikke det være et problem.

Gammel Polyester/herder. Begge disse har en viss holbarhet, sjekk holbarheten.

Men jeg tror du bør fjerne det som ikke har herdet, tviler på at får et bra resultat med å legge på mer oppå selv om dette herder bra.

Polyester herder før eller siden, selv uten tilsetting av herder (men da tar det ca en mannsalder - minst) Det vi populært (mer eller mindre feilaktig) kaller herder, er egentlig en aksellerator som framskynder herdeprosessen. Normal mengde herder for bruk i håndopplegging av laminat er +/- 2%. Dette er vel og merke prosent av vekt og ikke volum, slik at skal man være nøyaktig, bør man veie både polyester og herder. I praksis blir det brukt volumprosent. Dvs 20 ml pr liter, eller 2 dl pr 10 liter. Skal man få et godt laminat, bør man ikke støpe i temperaturer under 15 grader, og i forhold der relativ luftfuktighet er over 40%. I mange tilfeller er dette vanskelig å oppnå, og dersom man ikke støper bærende konstruksjoner, avstivniger eller noe som direkte innvirker på stivhet eller styrke i f.eks et skrog, kan man godt kompensere for lav temperatur med å tilsette mer herder. Man skal imidlertid være forsiktig, for mye herder / for høy temperatur under støpeprosessen kan føre til en reaksjon som gjør at polyesteren tar fyr, har opplevd dette flere ganger og det er ikke særlig gøy når du skal dyppe rulla i pøsen og flammene slikker oppover armen.

Når det gjelder ditt problem er det sannsynlig at du har brukt for lite herder. Du sier ikke om herderen du brukte var gammel, men hvis det var den samme du brukte på det du støpte etterpå og som herdet, ligger ikke problemet der. Hvis du har brukt en gammel polyester tidligere, og tilpasset forbruket av herder til den, og du nå hadde helt fersk og nyinnkjøpt polyester, kan det tenkes at du har tilsatt for lite herder pga det. Temperaturen har noe å si, du sier ingenting om hva lufttemperaturen er/var der du holder til, og hvilken temperatur du oppnådde da du satte på ovnen, men etter 4 døgn burde det i hvert fall ha herdet såpass at det var merkbart. Jeg foreslår at du om mulig setter på varme slik at du får temperaturen over 20 grader og lar det stå i et døgn. Dersom det fremdeles ikke er forandring, må du nok fjerne elendigheten og begynne på nytt. Å smøre videre utenpå med polyester eller topcoat blir risikosport så lenge du ikke er sikker på grunnen til problemene.

Redigert av sumo (see edit history)

Støper du i bunnen og du ikke får unna styrengassen som skilles ut ved herding, vil denne ligge(styren er tyngere enn luft) og lage et lokk over støpen som gjør at denne ikke herder. Du skriver at en vifteovn hjalp. Det er nok luftsirkulasjonen som hjelper mest. Luftstrømen fra vifteovnen transporterer vekk styrengassen og polyesteren herder.

Om skaden har skjedd og støpen din ikke har herdet, kan det forsøkes å blande en noe mer spenstig sats og rulle et nytt lag med polyester og duk godt ned i det laget som ikke har herdet. Pass på å ha sirkulasjon med luft fra f.eks en vifteovn. Regelmessig bruk av blåsepistol på avstand kan også brukes.

Lykke til.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Problemet er løst, jeg lot ovnen blåse i ca 10 timer, det herdet noe mer men fremdeles var det søkk våte partier, så jeg skar vekk det som ikke var herdet og støpte på ny. Fyrte opp ovnen, etter 5 timer var det hardt som fjell. Brukte 3 % herder, lufttemperaturen var ca 24 grader, så det gjorde susen. Var nok for forsiktig med herderen første gang, brukte vel ca 1 % har jeg funnet ut nå. Herderen var også fersk, for de som lurte på det, kjøpt på Biiltema sammen men polyesteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...