Jump to content

Oljeskift på Marna 4,5 HK 1955-modell

tollef

Recommended Posts

Jeg har en Marna 4,5 hk 1955-modell som jeg skal skifte motorolje og girolje på.

Såvidt jeg kan se har denne motoren ikke eget lokk til å fylle olje på. Den har heller ikke peilepinne. Er det da slik at jeg bytter olje ved å skru av plata på siden av motoren og tømmer/fyller olje der? Har en mistanke om det nemlig. I så fall: Hvordan vet jeg riktig oljenivå?

Som sagt vil jeg også skifte girolje. Gjør jeg da også det gjennom tilsvarende plate på girhuset? Og hvor mye girolje skal jeg fylle på?

På forhånd takk!

Ta av lokket på siden av motoren og sug ut den gamle oljen med dertil egnet pumpe, bruk gjerne ei fille av bomull til å fjerne all oljen. Fyll opp med ny olje til enden på veivstaken tar ned i olja.

På gearkassa gjelder samme prinsipp, sug ut gammel olje, fyll på ny så høyt opp at nedre del av de roterende delene akkurat tar ned i olja.

Lykke til :smiley:

Takk for hjelpa!

Oljeskiftinga gikk greit. Denne Marnaen fra 55 var sist i svev for tre år siden. Spjellet i innsuget var irret fast, så det måtte jeg smøre opp. Så koblet jeg til bensinen. Da tok det meg, og jeg over/underdriver ikke, under en halv time med sveiving før den startet. Og da gikk den greit fra første stund, ingen hosting og harking, og ingen "dødslag".

Jeg måtte imidlertid stoppe den ganske raskt, for det kom ikke noe kjøling... Noen som har tips? Vil tippe det er tett ett eller annet sted siden den har stått så lenge.

Hvis den har vært saltvannskjølt i alle år så er det vel stor sjans for at kjølekanalene er tette av rust, eventuelt sprukket sylinder.

Ta en kikk rundt hele sylinderen og se etter sprekker. Hvis det er sprekker så er det kvelden for den sylinderen.

Er det iike sprekker og kjølekappa er full av rust så går det an og redde den, men det er en skikkelig drittjobb.

Da må du prøve og få karra ut all rusta fra kjølekappa og det kan være en tålmodighetsprøve.

Hvis du klarer å få ut all rusta så gjør deg selv en stor tjeneste: MONTER FERSKVANNSKJØLING PÅ JERNKLUMPEN. Da lever den i mange år enda.

En annen ting er vannpumpa, jeg vet ikke hvordan vannpumpe som sitter på denne, men sjekk at den virker.

Er det tannhjulspumpe så kan det være at brytepinnen som sitter på kamakselen har knukket(samme system som på eldre påhengsmotorer) spesielt hvis den har stått noen år. Sjekk også om det er en liten kran i nedkant av sylinderen, hvis det er det så åpne denne og se om det kommer vann ut når motoren går. Kommer det vann ut der så er det hvertfall liv i pumpa.

Jeg vet også at Marna har et opplegg på gang for og få laget nye sylindre til disse gamle motorene, sjekk ut www.marna.no

Ingen sprekker å se. Skal sjekke om pumpa fungerer, og deretter prøve å finne ut av hvor det er tett. Er redd det er i sylinderen...

Vet ikke om Marna har denne type sylinder på lager. Nå har de et prosjekt med å lage ny støpeform til 5 hk H-modellen, men det er jo det jeg kaller en "ny" modell. 4,5 hesteren min er en av de første modellene Marna lagde, produksjonen av den starta i 1925 og varte til tidlig 60-tall en gang. Men det skal slettes ikke utelukkes at de har sylindere på lager. Blir litt av en investering dog, tatt i betraktning at jeg ga 9000,- for hele båten...

Hvis det bare var litt rust, så har du vært heldig.

Følg nøye med nå i begynnelsen og kjenn litt rundt på sylinderen om det er områder som blir veldig mye varmere enn andre. Det kan tyde på at det er mere rust.

Nok negativt, det er en flott gammel motor du har der. Jeg har selv en 3.5hk FM fra 57 som går som ei klokke. Det eneste som er blitt gjort med den på desiste 20 åra er å overhale magneten og montere ferskvannskjøling. Så lenge magneten er bra og med riktig justert forgasser så går disse jernklumpene i det uendelige.

Jeg ønsker deg mange deilige turer med båten din :smiley:

Takk for det! Skal kjenne godt etter på sylinderen framover.

I går hadde jeg jomfruturen, og det må jeg jo si var en deilig følelse etter å ha holdt på med båten siden august i fjor. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med ennå er at turtallet på tomgang er litt for høyt. Mener å ha hørt at den skal være omtrent 60 rpm, altså et dunk hvert annet sekund. Skal se om jeg får justert den litt ned.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...