Jump to content

Impellerhuset lekker etter skifte av impeller


Salt

Recommended Posts

Om du har brukt et par skrujern til å vippe ut den gamle impelleren med så har du høyst sannsynlig laget noen grader i kanten av pumpehuset og da må filen fram for å få det tett igjen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Lukk øya, og bruk fingrene.

Er det så mye grader at det lekker fra pakningsflatene, bør du kunne FØLE det med fingertuppene.

Slipe vekk grader med vannslipepapir er iallefall ikke UVANLIG prosedyre på et sånt messingpumpehus.....

Jeg skal forsøke med sikling og/eller våtslipepapir.

 

 

Om du har brukt et par skrujern til å vippe ut den gamle impelleren med så har du høyst sannsynlig laget noen grader i kanten av pumpehuset og da må filen fram for å få det tett igjen...

 

Men jeg tok tak i en gummivinge med ei tang, og trakk impelleren rett ut uten vansker. Så der tror jeg at jeg har unngatt grader.

 

Gode råd, sier du....

Det ligger en tynn pakning på dekslet, som er vanskelig å ikke ødelegge når en demonterer.

du må oppigjen med dekslet og legge på en ny pakning, eller pakning på tube.

 

Det er restene av den gamle pakninga; litt lå på dekslet, og litt lå på pumpehuset. Så det er nok begge flater som må renses enda bedre.

 

Takk for gode råd!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

man trenger ikke spesialverktøy til absolutt alt som finnes ombord.

En vanlig tank, surret med noen runder tape, er fin-fin erstatning.

 

Ja, etter mitt skjønn langt bedre. Særlig om det er trangt. Det impeller-avdrager-monsteret er sikkert fint der det er veldig god plass, men ofte tar det borti overalt. Da må tanga fram igjen.

Har man som rutine å sjekke om det er blitt grad, samt skifte pakning hver gang, evt. få fatt i et sånt impellerlokk med nedfrest spor for O-ring, går det som regel helt fint. Har man bomma på dette en gang, gjør man ikke det en gang til, da har man lært.

 

De impellerhus-lokkene med O-ring er jeg søren ikke sikker på hvem som fører.

Noen som vet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Det impeller-avdrager-monsteret er sikkert fint der det er veldig god plass, men ofte tar det borti overalt.
Hvilket "impeller-avdrager-monster" er det du henviser til? Den avdrageren jeg nå har klar for neste impellerbytte er meeget liten. Å komme til men noen som helst tang fra verktøykassen min (og den kassen er rikholdig) har vært umulig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...