Guest merlin Startet 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2004 Det er forhåpentlig motorkyndige båtfolk som har skiftet en demperplate mellom gear og svinghjul?! Motoren er en Ford 2728TIM med et ZF 50A2 gear. Jeg har snappet opp at det er viktig med sentreringen, og en sentreringsdor har vært nevnt. Men er det ikke selvsentrerende når den entres inn på aksel? Jeg pøver m.a.o. å samle tips/erfaring før jeg begynner demontering av gear/svinghjuls hus. Problemet lå i en ubehagelig rasling på laveste turtall. Det ga seg ved pådrag, men jeg velger å prøve å gjøre noe med ulyden. Fremgangsmåte mottaes med taknemlighet Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Det er nok med dempeplaten som med lamellplaten på en bilclutch. Den må sentreres i forhold til svinghjulet. Det gjøres med en dor gjennom sentrum av plata og inn i svinghjulet. Dersom ikke du sentrerer vil det bli vanskelig å få gearakselen til å entre i splinen på dempeplata. Rasling ved tomgang kan muligens skyldes at dempeplata er blitt noe løs og slarkete i dempefjærene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Vanligvis vil en demperplate i båt sentrere seg selv ved montering da den gjerne er tilpasset den aktuelle motoren slik at den ikke kan komme ut av senter. I bil er det litt anderledes da lamellen sentreres av girakselen men festes med trykkplaten før girkassen monteres. Da er det greit med sentreringsdor. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
TMe Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Det er nok korrekt det som SveinHa her nevner. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Hei hei Det er svært viktig at demperplaten sentreres. Metode varierer fra motor til motor. Jeg har skiftet et par demperplater hvor dor måtte brukes. Den siste var en Perkins 6 cyl. Du vil se dette når du demonterer/monterer. Det er vanlig både med dreid flens på svinghjul som demperplaten styrer inn i, passbolter som sentrerer eller som nevt på min Perkins: Ingenting, dor er da nødvendig (+ klokking med mikrometer som sjekk, en tiendedelsmillimeter i avvik på diameter er absolutt max). Jeg tok av svinghjul for å få dette 100%, men det er vanligvis ikke nødvendig. Bare vær sikker på at platen blir skikkelig sentrert. Ubalanse vil kunne gi rasling/ulyder i såvel demperplate som gear. I tillegg vil både gear (lager) og demperplate slites raskere enn normalt. Jeg anbefaler deg også å velge demperplate av gummi fremfor type med fjærer. Fjærtypen blir etterhvert skranglete og fjærer ryker. De fleste motorfabrikanter (alle?) har forøvrig gått over til gummi-demperplate. Sitér dette innlegget Link to post
Guest merlin Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Heisann. Takker så mye for assistanse. Det har gitt meg en noe bedre forståelse for hvordan det ser ut bak svinghjulshuset før jeg demonterer. Jeg har fått en ny plate med gummidemping. Den gamle var da muligens med fjærer pga. ulyden. Motoren står klar på tvers over motorrommet så da jeg kommer inn på land (Sleipner A) neste uke er det bare å brette opp armene. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Skiftet demperplate på en ny Yanmar med ZF-gir for 2 år siden. Vanligvis er hver enkelt demperplate og svinghjul nøye tilpasset. Det betyr at du ikke trenger å tenke på sentrering, da hullene i ytterringen på demperplata korresponderer nøyaktig med hullene i svinghjulet I et trangt motorrom blir det nok litt knoting, spesielt hvis de bakre motorlabber står på giret og ikke på motorblokka. Plutselig må du ha talje eller en kran. Løsne akselflensen. Kan du støtte opp på noe vis så akselen ikke står i spenn pga girets vekt kan du droppe det, men lettest er det å skru av flensen. Løsne boltene i girets kappe mot motoren. Dra hele giret forsiktig ut. Hvor mye ut? Helt avhengig av hvor lang den tannede akselen på giret er. Gjerne mer enn 5 cm. Når giret er av, skal demperplata av. Den er festet i svinghjulet med passende tykke bolter. Vanligvis et sted mellom 8 og 12 bolter. Plassert symmetrisk og/eller i par i ytterkant. Ny demperplate på plass. Bolter på plass. Bolter dras til diagonalt og med riktig moment. I midten av demperplata finnes hullet for den tannede drivakselen. Både hullet og drivakselen settes inn med riktig type fett. Giret tres på plass igjen etter litt knoting med å få akselen til å entre i demperplatas nav. En drøss bolter i girets kappe settes på plass og strammes opp. Flensen monteres igjen. Eventuell oppretting av motor. Ferdig. Proffene gjør jobben på 2 timer. I et trangt motorrom der du gjør jobben for første gang, kan du doble tiden. Må du styre med talje? 3-doble tiden. Du kan ha en annen løsning, men har du denne løsningen, er det ikke mulig å feilmontere. Lotus Glemte en ting. Alle bolter renses for gammel Loctite. Ny puttes på ved montering. Enda en ting. Det er nok flere leverandører av demperplater til samme motor. Det er ofte stor forskjell på kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.