Crescent 535 HT Startet 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2008 (redigert) Hva tror dere om denne Jodaen? En kompis vurerer denne, men vi er litt i stuss ang. motoren. Er det noen som har erfaring med disse? Jeg fant ikke så mye om dem i arkivet. Dersom noen kunne gi oss litt info om motoren, samt hva vi burde være ekstra obs på ved en visning, hadde det vært fint. Lagt til: Hva er betegnelsen på denne motoren? Redigert 3.Juli.2008 av Jostein Nidelv 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Perkins er generelt ansett for å være meget solide motorer. Dersom du har serienummer på motor så kan du identifisere den ved hjelp av denne nøkkelen: http://www.dodge50.co.uk/engine-ident.pdf Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TB2855 Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Meget pålitelig motor, men kan være noe tungstartet. Forlang ved en eventuel visning at motoren skal være "iskald" før dere kommer. Sjekk dette før dere starter opp. En liten lunk i motoren er nok til att det starter som ei kule i motsetning til ved kald motor. Ang. betegnelse. Sikkert en 4.154 eller 4.165 Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Crescent 535 HT Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Det virker ikke som en veldig utbredt motor. Jeg ser på mange båter og har søkt på forumet. Er det noen gamle tråder jeg kan se på, men som jeg ikke finner? Hvordan er det med service på en slik motor i Ålesund? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Service i Ålesund, og info om motoren. Svaret er Breivika Motorverksted. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Crescent 535 HT Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 OK. Det er ikke et marieverksted går jeg utfra. Men de har altså greie på Perkins og skaffer deler? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Jauda dei skaffet en del deler til min gamle båt. Og dei har mye erfaring med Perkins. Motoren som står i denne Jodaen står også i noe hundretals traktorer rundtomkring. Deler kan også kjøpe her: http://www.okonomi-deler.no/ Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Crescent 535 HT Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Tror du mariniseringen kan være hjemmesnekret, eller ble de levert slik fra fabrikk? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Eksosbendet så litt heimesnekra ut, men det behøver ikke bety noe berre det ikke er istykkerustet. Kjøleren ser ut som en Bowman som kan leveres som heimemarinisering, men som jeg trur også vart levert på marinemotorene til Perkins. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
SF Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Det virker ikke som en veldig utbredt motor. Jeg ser på mange båter og har søkt på forumet. Er det noen gamle tråder jeg kan se på, men som jeg ikke finner? Hvordan er det med service på en slik motor i Ålesund? Perkins er mye brukt som båtmotor, spesielt i div snekker. Som TB2855 nevner er den også mye brukt i traktorer, bla eldre Volvo traktorer hadde perkins diesel som maskineri. Tar du et søk på Finn.no og legger inn perkins i fritekst feltet så finner du at det ligger ca 225 båter tilsalgs med en eller annen type perkins motor. Redigert 3.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
to-vid Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Har selv hatt en Joda 7500 med 80hk Perkins i noen år. Båten er nå solgt til fordel for en større. Perkins er bra motorer, men som alle andre 30år gamle motorer så er det diverse deler som begynner å merke at de har vært i kontakt med saltvann i mange år. Har gode erfaringer med å skaffe deler og med importøren. (universal-diesel) Dette er egentlig en båt som tåler mye fart, men den er veldig var for for mye vekt. Det er derfor ikke noen fordel med stor tung motor i båten (som Perkinsen er). Ellers er båten veldig solid i sjøen og kan anbefales. Synes kanskje også prisen var noe stiv. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Den må da være vanskelig å få i plan med den lille motoren?? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
scania Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 joda 7500 skal ikke gå i plan.det er en halvplaner Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 joda 7500 skal ikke gå i plan.det er en halvplaner Skal vi vedde? Min går 27 alene, med tomme tanker. Legger ned baugen i 17 knop. 24,8 knop med tre personer og full dieseltank. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.