Jump to content

Joda 7500 m/Perkins 62. Hva tror dere?

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hva tror dere om denne Jodaen? En kompis vurerer denne, men vi er litt i stuss ang. motoren. Er det noen som har erfaring med disse? Jeg fant ikke så mye om dem i arkivet. Dersom noen kunne gi oss litt info om motoren, samt hva vi burde være ekstra obs på ved en visning, hadde det vært fint. :flag:

Lagt til: Hva er betegnelsen på denne motoren?

Redigert av Jostein Nidelv 24 (see edit history)

Meget pålitelig motor, men kan være noe tungstartet. Forlang ved en eventuel visning at motoren skal være "iskald" før dere kommer. Sjekk dette før dere starter opp. En liten lunk i motoren er nok til att det starter som ei kule i motsetning til ved kald motor.

Ang. betegnelse. Sikkert en 4.154 eller 4.165

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Jauda dei skaffet en del deler til min gamle båt. Og dei har mye erfaring med Perkins. Motoren som står i denne Jodaen står også i noe hundretals traktorer rundtomkring.

Deler kan også kjøpe her:

http://www.okonomi-deler.no/

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Eksosbendet så litt heimesnekra ut, men det behøver ikke bety noe berre det ikke er istykkerustet.

Kjøleren ser ut som en Bowman som kan leveres som heimemarinisering, men som jeg trur også vart levert

på marinemotorene til Perkins.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

Det virker ikke som en veldig utbredt motor. Jeg ser på mange båter og har søkt på forumet. Er det noen gamle tråder jeg kan se på, men som jeg ikke finner? Hvordan er det med service på en slik motor i Ålesund?

Perkins er mye brukt som båtmotor, spesielt i div snekker. Som TB2855 nevner er den også mye brukt i traktorer, bla eldre Volvo traktorer hadde perkins diesel som maskineri.

Tar du et søk på Finn.no og legger inn perkins i fritekst feltet så finner du at det ligger ca 225 båter tilsalgs med en eller annen type perkins motor.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Har selv hatt en Joda 7500 med 80hk Perkins i noen år. Båten er nå solgt til fordel for en større.

Perkins er bra motorer, men som alle andre 30år gamle motorer så er det diverse deler som begynner å merke at de har vært i kontakt med saltvann i mange år.

Har gode erfaringer med å skaffe deler og med importøren. (universal-diesel)

Dette er egentlig en båt som tåler mye fart, men den er veldig var for for mye vekt. Det er derfor ikke noen fordel med stor tung motor i båten (som Perkinsen er).

Ellers er båten veldig solid i sjøen og kan anbefales. Synes kanskje også prisen var noe stiv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...