egro Startet 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2008 (redigert) I vår ble pumpetoalettet modifisert til elektrisk, siden da får jeg ei kraftig "dritlukt" ute etter hvert besøk. Det spiller ingen rolle om båten er i fart eller ligger stille. Båten er en Carart 7400 med selvtømmende septikktank. Hjelp hva er det som har godt galt? Redigert 3.Juli.2008 av egro (see edit history) Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
MajorAndy Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Jeg har oplevet noget lignende på mit system (elektrisk/selvtømmende) Min teori er, at når kranen står åben, så løber drittet direkte ud i havet under tømning. Men indsugningen til vand sidder lige ved siden af udlæsningen, så den tager noget af det beskidte vand ind igen. Og det lugter lidt. Kan det være årsagen? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 ... eller at du pumper inn mye vann i skålen før du b***, og så bruker tømme-funksjonen til å tømme skålen til septiktanken. Da kommer ikke noe nytt vann inn, og du risikerer å tømme slangen mellom skålen og septiktanken helt. Hvilket kan gi rimelig fri vei for luft (og odør) opp i skålen. Ved å flushe istedet, oppnår du at det alltid er vann i slangen. Ikke sikker, men en mulig teori. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 - men var det ikke slik at dritlukten er på utsiden av båten og ikke i toalettrommet? Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
jo_no Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Opplevde noe liknende en gang i fjor. Tømte tanken og hadde på en noe større dose sanitærvæske en jeg hadde hatt tidligere. Etter det hadde jeg ikke problem. PS: Er litt spent på hvordan dette vil virke i år da jeg har oppgradert tankluftingen betydelig. Har nå en tanklufting stor nok til å sette inn en vannslange for å kunne fylle/skylle tanken med ferskvann. (Og ja: Jeg har også elektrisk toalett.) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Åh - det var måske på ydersiden...? Men så er det vel det store tryk fra den elektriske pumpe, der får gasser til at forlade tanken gennem udluftningshullet...? Den gamle pumpe skabte ikke samme overtryk i tanken, men det gør el-pumpen...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Jeg mener det det kommer fra utsiden av båten at lukten kommer. Jeg har prøvd å kun flushe med samme resultat. Slangen fra pumpen til septik er fylt med vann Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Om det kommer fra utsiden kommer det nok fra luftingen i skrogsiden. Da handler det om renhold antakelig. Mulig det har sammenheng med at el toalettet fortere skyller ned mer vann enn manuelle og dermed blir det mer trykk i septiktanken din - med følge at luft presses ut og da får du luktet litt på "gammel morro" i tanken din. To ting kan du gjøre: 1. Rens septiktanken helt - ha på godt med sanitærvæske 2-3 ganger og masse ferskvann 2. rens lufterører - spyl inn i det fra utsiden - gjennom skrog gjennomføringen- Det kan også være at anaerobe bakterier som vokser i saltvann uten oksygen er aktive i tanken din (det er derfor det lukter vondt i doene når de har stått ubrukt i en stund i varm båt). Rikelig med skylling og rengjøring løser nok det også Septiktank er et av de store problemområdene på båt. Bruk masse vann ved skylling, tøm tanken ofte og rens den regelmessig med ferskvann og sanitærvæske Redigert 3.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Dette kommer fra luftingen, dere må ha i sanitærvæske. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fusebox Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Her er løsningen : 1/4 kaffekopp salmiakk i skåla 1/4 kaffekopp eddik i skåla Øk evt. med 1/4 kopp av hver til om det ikke hjelper. Skyld ned og trekk pusten med deilig sjøluft ;-) 1/4 er bare fingeren i lufta, men omtrentlig i alle fall. Funker for oss. Jeg fraskriver med ethvert mulig eksplosivt ansvar Redigert 3.Juli.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Lukta kommer nok fra lufteslangen, pga. dårlig miljø i tanken. Løsningen er å bruke Green Viking sanitærvæske og en del ferskvann på tanken. Søk i tidligere tråder, så finner du masse informasjon om dette. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 2. rens lufterører - spyl inn i det fra utsiden - gjennom skrog gjennomføringen- I moderate mengder. Spyler du her og tanken er nesten full kan du få deg en ubehagelig overraskelse. Du spyler vann direlte i tank og så renner det over i toalettskål og når den er full renner det over ut på gulvet . Da har du gjort det se. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Jeg har samme "problemet" selv. I det du skyller toalettet så blir det overtrykk i septikktanken og det presses luft fra septik ut luftinga i skutesida. Denne lufta lukter ikke alltid så godt Vi løser problemet med å spyle skikkelig igjennom systemet med rent vann. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Larspo Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 I vår ble pumpetoalettet modifisert til elektrisk, siden da får jeg ei kraftig "dritlukt" ute etter hvert besøk. Selvom du har montert elektrisk toalett, så må du fortsatt "tørke" manuellt. En del som missforstår dette og tror det er helautomatisk...og klager i etterpå at det lukter dårlig "overalt" Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 1/4 kaffekopp salmiakk i skåla1/4 kaffekopp eddik i skåla Jeg må be alle være litt forsiktige med denne blandingen, om man ikke er kjemiker. Gjorde dette igjen i går ettermiddag, en "dæsj" salmiakk, og en like stor "dæsj" eddik i skåla. PSSSSCH, sa det, og fosset opp med tykk "trolldoms" røyk fra skåla!!! Fikk ungene ut i en fart, og meg selv, og stengte av inntil forsvarlig utlufting var foretatt, for sikkerhets skyld. Undersøkte senere på internett , for å finne eventuelle referanser til kjemisk reaksjon, men fant bare ut at salmiakk er base og eddik er syre. Base og syre vil nødvendigvis forårsake en reaksjon i det de, mer eller mindre, utligner hverandres pH, men ante ikke at en slik kraftig reaksjon kunne forekomme. Er det noen som kan forklare hva som skjedde ? Vanlig husholdnings salmiakk og hyllevare eddik på plastflaske... Lettere sjokkert ble jeg i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.