opus Startet 3.Juli.2008 Del på Facebook Startet 3.Juli.2008 (redigert) Fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43099 Prøver være litt føre var her, om det viser seg ikke å være def batterier. Redigerer litt: Batterier er visst innkjøpt straks(Kongen Marina) og vi skal etterhvert installere dem idag. (Er de oppladet mon tro?) Snakket med en venn med mek.erfaring og han tipper det kan være generatoren/diodebro, siden ikke batteriene ble ladet når kjørte rundt i 3 timer. Og også at det er generatoren som stjeler strømmen. 1. Hvordan kan man med et multimeter finne ut om er generator/diodebro? 2. Og er den defekt, hvor kan vi få tak bytte-generator evt diode-delen i oslo-omr? (He-he, nå vet ikke jeg i dette minutt hva slags motor det sitter i denne Windy Gihbli fra ca 97-98, men vet at det er bensin for den kostet flesk å låne.) Redigert 3.Juli.2008 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Skal du finne ut det må du åpne dynamoen og måle rett på broen. Er den defekt må hele byttes. Lar seg sikkert skaffes hos et bilelektro verksted. Brua er loddet til statorviklingene. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 (redigert) Heisan! Windy`en hadde to kretser, 2 stk hovedstrømsnøkler. Tror også den har automatisk batteri-separator, så en sånn kloss med alu-kjøleribber. (Nå husker jeg ikke om skulle være uendelig motstand eller null motstand , ohm. Hadde med en mek.venn) Batteriene viste 8volt og 9volt, de er vel def? 1.Koblet av batteriet, og målte på de avkoblete ledningene. Den ene `nød`-hovedstrømskretsen , var det fullt utslag på motstand , uansett om generator var koblet til, og uansett om hovedstrøm-bryteren var på eller ei. Konklusjon, lite jeg kan gjøre med det. 2.På den andre kretsen, var det ingenting som trakk strøm/ingen motstand, så virket ok. Men når koblet til den røde ledningen på generatoren igjen, ble det utslag=generatoren trekker strøm. Tenker da at generatoren er def og vil tømme det nye batteriet. Altså skal vi prøve kjøpe ny (evt byttegenerator) imorgen. Standard 65amp Volvo Penta, hvor ? (Oslo-omr) LA-SA i bestumkilen? Skulle notere partnr på generatoren, men glemte det i farten, er dette ca standard utstyr? Windy Gihbli bensin 8.2liter ca 97-98mob. Siden dette haster , er tankegangen at den ene kretsen med et nytt batteri, vil fungere med ny generator. Ellers noen tanker??? Redigert 3.Juli.2008 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.