Jump to content

Hvorfor svenske og finske seilbåter (DS) så dårlig standard specet

Sydvesten

Recommended Posts

Beklager en noe lang tittel, men håper denne er i tråd med de nye retningeslinjene som håndheves strengt....

Jeg driver og innhetter spesiefikasjoner og priser på noen DS båter fra vestkysten av Sverige og en i sør-vestlige delen av Finnland...

Jeg finner at en del etter mitt syn elementært utsyr er på ekstrautsyrslisten for alle båter.... Romslige båter på rundt 12m har dusj på badeplattform, vv-bereder, vindinstrumenter, bord i cockpit osv som ekstra utstyr blant annet... skal en ha tampen fra seilene til cokcpiten så koster dette også... Dette er jo eller skal være rimelig ekslusive båter i forhold til hva jeg er vant til.. Transport, sjøsetting, rigging er her som ellers også ekstrakost sammen med antifouling og bunnstof... som er greit nok..

Den finske katta på nesten 12 meter (Nauticat 385) så koster det 136 Euro pluss mva. bare for å koble vv-berederen til 220volt nettet ombord, en 50 liters Isotemp bereder koster kun 1340 Euro pluss mva., men kun koblet via motoren...

Transport her som er hele 40km, sjøsetting og rigging koster kun 1681 Euro pluss moms selvsagt...

Hos søta bror er de ikke så mye bedre.... de jeg har sjekket opp er CR400DS og R.a.V 40DS...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Leverer ikke regina båtene på vannet ferdig rigget , testet og med bunnbehandling ? det var merkelig , trodde alle på Orust gjorde dette.

De leverer vel også standard med varmeapparat eller husker jeg feil.

Bord i cocpit permanent det skjønner jeg godt at slike båter ikke leveres med da det ikke er hensiktsmessig i en båt beregnet på å krysse store hav som nok disse båtene er.

Dusj på badeplattformen er det vel nesten ingen som leverer standard men skjøtene til cocpit trodde jeg da var standard på slike båter.

Er nok bare å finne fram utstyrslista og begynne å regne på de fleste båter , er nok veldig få som leveres ferdige til å tilfredsstille alle brukere.

Litt annet konsept.

Båten er ikke ferdig spesifisert før kunden har spesifisert hvordan han vil det skal se ut.

Båtene er i større grad ulike.

Noen vil ha manuelle vinsjer, noen vil ha elektriske og noen hydrauliske osv.

Jeg besøkte et svensk verft for noen uker siden. Spesifikasjonen etter møte med kunden for en 42 foter var på ca. 25 sider. Alt fra skrogfarve til plassering av lyspunkter i salong.

Det er meget mulig Regina leverer ferdig sjøsatt og rigget, jeg har ikke detalj specen foran meg her jeg er nå.... men mener at jeg specet opp 40 foteren deres for samme pris som en nå utgått Bayersk 30 foter før jeg fikk R.a.V. 40 seilklar.....

Det er riktig som Mulligan skriver at listen over ekstrautsyr er lang, ja nesten lenger enn lang... men jeg må si jeg ble overrasket da tridata og vindinstrumenter er på ekstrautsyrslisten for alle de nevnte båtene..

Jeg er nok litt tunglært eller vranglært eller begge deler, men jeg sitter igjen med inntrykk av de tyske og franske billigbåtene har fått gjennomgående kritikk av de lærde her på foumet for slett standardutrustning så jeg hadde faktisk forventet at det mest elemntære var med i utropsprisen her.... siden en del andre som var vindsintrumenter, tridata, vv bereder som standard har fått passet påskrevet til de grader av de lærde de senere år her på forumet..

Minimums oppgradering for meg på en Nauticat 385 er på 56000 Euro pluss moms, og da har jeg ikke oppgraderte seil på listen... måtte betale for for teak i cockpiten og cockpitbord, har ikke specet teakdekk.... At noen ikke betrakter dette som viktig er greit, men vi liker å sitte i cockpiten og nyte en kald pilsner, og da ønsker jeg ikke å ha den i hånden hele tiden, slik at bord kan være greit å ha.......

Nå er Nauticat noe rimeligere enn R.a.V. 40 og CR400DS som har teakdekk som standard og dermed blir ikke det rett å sammenligen disse båtene uansett...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Misforstå meg rett Sydvesten.

Lista over ekstrautstyr er bare en antydning.

På disse båtene er det ofte slik at dersom du vil ha navigasjon fra Furuno, så får du det.

Vil du ha NKE autopilot, så får du det.

Vil du ha varme fra Truma, ja så får du det.

Kontrahenten må selv fortelle verftet hvordan han vil at båten skal se ut.

Det sto en artikkel i siste Yachting Monthly om en kar som hadde bestilt sin nye Malø med dieselelektrisk drift, bus-basert elektrisk anlegg og en masse annet. Nøyaktig som ha sa i byggemøtet.

Vel, årsaken kan jo være at en DS er noe man ser etter når potensen svikter og man også vurderer å begynne å spille golf. Mener i allefall å ha lest dette et sted her på forumet uten at jeg i farten kan huske hvem eller når og uten at jeg skjønner sammenhengen! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er et av valgene som finnes under tilleggsutstyr på NC385

Single-reef-line bom, fall och revlinor dragna till cockpit til kun 2700 Euro pluss mva.

Ellers så består listen av 198 duppedingser som en fritt kan velge mellom... men Euroene ruller fort her om en ønsker seg en seilbar båt med litt utstsyr (og mye av det en må betale ekstra for på dyre båter er standard på billige båter av en eller annen grunn..

Sjekket ut CR400DS og den virker å være litt bedre skodd enn NC385 på standard fronten (har ikke hele standardspecen, men listen over ekstrautstyr er noe mindre enn NC385.... Slipper unna med kun drøye 250000 SEK her, pluss baugprop som jeg ikke fant prisen på..... men CR er noe dyrere enn NC i utgangspunktet.. Koster omtrent det samme som R.a.V 40 og det er jo sluttsummen som avgjør til slutt for en fattig krabat som meg....

Både Regina og CR Yacht vil bli avlagt et besøk i slutten av juli for å ta båtene nærmere i skue, NC Norge i Asker i løpet av August for å beskue 385 tre lugars versjon...... Før Tyrkerne blir avlagt et besøk i løpet av vinteren tenker jeg..

Som andre har nevnt er det forskjellige konsept. En Bavaria er et rendyrket industriprodukt der man kutter kostnader bl.a. med samlebåndsproduksjon og standardisering. Mange ulike varianter med dertil tilhørende logistikk, større lager, kvalitetskostnader etc koster. Lav pris gjør at vi kunder godtar litt mindre valgfrihet og litt mer sikaflex i innredningen. Nauticat og Orusbåter er jo mye mer et håndverksprodukter der kunden ofte krever mer valgfrihet og at verftet skal tilpasse eg mer eller mindre sære ønsker - men da koter det også mer.

PS: har hørt om båtkunder som har krysset av på alt på listen, dvs. samtlige rigg og motoralternativer f.eks. :smiley:

En Engelskmann er ikke å forakte, ei heller en tysker... det er vel noen bra tyske DS båter også mener jeg å ha lest.... Danskene lager jo også noe greier de også.... Har kikket litt på noen brukte Motiva modeller, men de koster jo skjorta og litt til for noe som snart er verneverdig, ja selv Orust bygg blir rimelig.

Jeg har i allefall en fordel at jeg har lang tid å planlegge, med mindre akkurat den båten som passer meg pluteslig dukker opp da.

Kravet er 2 styreposisjoner og den ene skal være "innomhus"....

Skal også avkrefte litt av det jeg skrev i tittelen på denne tråden.... De svenske er bedre specet enn finnlenderen denne gangen.... har gått gjennom CR400DS specen noe mere i detalj over en kopp kaffe eller tre på kontoret i dag... og den er bedre specet en NC 385...

Var om bord i de norske Abelone 446 om dagen. Den båten er særdeles fin med styreposisjon inne og har ikke disse trappegangene over alt som preger mange av DS båtene. Standarden på inretninger er høy og toilet har vannbåren sentralvarme. Dem som leter etter DS båt i øvere prisklasse bør se på den. Annet bra alternativ er Allures og RM 1350 men Alizé Yachts har agentur for dem.

Har kikket litt på Arcona 40DS og det stemmer som du sier at den ikke lages lengere.... men båten er abolutt spennende den.... og finner jeg noe som ikke er alt for gammelt så er brukt et alternativ.... Den er også 11.98 lang noe som passer meg utmerket med tanke på momsen....

Har kikket litt på Arcona 40DS og det stemmer som du sier at den ikke lages lengere.... men båten er abolutt spennende den.... og finner jeg noe som ikke er alt for gammelt så er brukt et alternativ.... Den er også 11.98 lang noe som passer meg utmerket med tanke på momsen....

Er det ekstra moms for båter over 12 meter? Luksusskatt? Det er bare i Norge det er ekstra luksus å ha en båt over 12m.

Er det ekstra moms for båter over 12 meter? Luksusskatt?

Siden jeg for tiden er utflyttet fra kongeriket og blir bosatt her til rundt 2013 slik det ser ut nå, så kan jeg da ta med en båt på flyttelasset hjem etter minst 5 år i utlendighet (og har eiet og brukt båten i minst ett år før tilbakeflytting)... Kravet er imidlertid at båten ikke skal måle mere enn 12 meter ved måling... Derfor 12 meter og ikke noe annen grunn... Dermed er det noen "skilliger" å spare i moms og hk avgift for en fattig krabat som meg..

Med tanke på at retten til å ta med en bil avgiftsfrfitt hjem igjen etter fem år i utlendighet ble fjernet, og vi har en rødgrønn regjering så ville jeg vært forsiktig med å påpeke at de (enda) ikke har fjernet muligheten til å ta med en båt hjem som del av flyttelasset uten å betale moms! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei igjen.

Kjøper du en nyere bruktbåt, så får du mye av utstyret du etterlyser på kjøpet, som teakdekk,baugpropell,vv bereder,instrumenter osv.

Man må da mulig oppgradere noe, men det er jo nå rimelig med US import.

Lykke til !

Vi er så langt meget godt fornøyd med fjorårskjøpet og ser fram til et vestlandscruise i år ! :sailing:

Redigert av Otto R (see edit history)

Heisann og takk for sist OttoR :cheers:

Er ikke uening i det du og andre skriver om nyere bruktbåt, og det er meget mulig vi ender opp med noe slikt når avgjørelsen taes... Har kikket på noen rundt forbi på denne planeten, og det er en del spennende ja..... men da noget større enn det jeg ført tenker på.... og fruen vil gjerne har større enn vi hadde sist.... Har jo så smått bvegynt å blai brosjyrer på NC42 som jeg finner meget spennende til vårt bruk.... Da dukker også R.a.V 43 som en kandidat samt mye annet spennende. Men nå nærmer vi oss prisklassen for Moody45 som virkelig er en båt jeg liker......og nå har jeg uansett passert 12meters grensen og da blir det fort noen kroner ekstra som skal hostes opp av en lommebok som kun inneholder støv...

Jeg er ikke så vel bevandret i DS verden, så tips på andre DS fabrikanter med innvendig styreposisjon mottas gjerne...

Når det gjelder teakdekk, så synes jeg det er flott og se på, samt gå på.... men er det hensiktsmessing på en båt som skal brukes hele året og som vil være eksponert for svingende temperturer ned mot -10 på vinteren..... Båten vil ikke bli pakket inn slik at den vil være utsatt for nedbør av vann i 2 faser gjennom året. Vil det være noen reel fare for forstspregning på teakdekket?

men skjøtene til cocpit trodde jeg da var standard på slike båter.
Skjøtene til kokpit er vanligvis ikke standard på båter lagde til uthav og hard vær. Vis de er full storm er kraftige vinsjer på masta eneste som gjelder.

Selvsagt er skjøter til cockpit standard. (Ja, cockpit skrives med 2 c'er og en k).

Dere blander sammen med fall og reveliner, og det er noe annet.

[...] men jeg må si jeg ble overrasket da tridata og vindinstrumenter er på ekstrautsyrslisten for alle de nevnte båtene.

Produsentene av billigere båter kjøper inn fra utstyrsprodusentene som gir best pris, og dermed blir det liten valgfrihet. Det er klart at så godt som alle vil ha lodd og logg, evt et tridatainstrument, men ikke alle vil ha det samme merket. Det blir litt dumt om du må kvitte deg en Raymarine tridata som var standard fra fabrikk fordi du heller vil ha Simrad, eller NKE, eller noe helt annet. Det er heller ikke uvanlig å droppe vindinstrument. Det er windex du ikke klarer deg uten.

Den store forskjellen her er at når du snakker om båter som blir masseprodusert så heter det gjerne ekstrautstyr, men når du snakker om båter som i større grad blir tilpasset kunden så kalles det bare utstyr.

Nauticat er jo ikke seilbar med standard utstyret engang... Den må jo oppgraders (eller utstyres som de lærde kaller det) kraftig før den i det hele tatt er mulig å seile båten... men skal nå ta meg en tur og snakke med dem siden jeg liker båtmerket.... men 42 foteren fra Sittala er mere spennende, men prisen der er vel av en helt annen kaliber enn 385'en... Og 385 så trenger ikke utstyre den for noe særlig mere enn Bavaria 31 koster ferdig sjøsatt med seil... for 42 foteren så må en sikkert ut med det samme 34 foteren koster sjøsatt med seil tenker jeg..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...