Jump to content

oljetype på volvo AQAD40B


ardaniel

Recommended Posts

Hei!

Du kan benytte en hvilken som helst motorolje for din 40B motor sålenge den holder de normale spesifikasjonene for bruk i en dieselmotor. :yesnod: Kjøp gjerne på Biltema eller Felleskjøpet så slipper du å "kaste penger ut av vinduet" ...noe du helt klart gjør nå om du kun benytter Volvo sin originalolje. Volvo lager ikke oljen selv, som du sikkert vet.. :nonod:

Link to post
  • 2 måneder senere...
volvo original olje

 

Volvo har vel aldri vært noen oljeprodusent.

Gjør som andre sier, se på spec. og kjøp den billigste som oppfyller kravene (Felleskjøpet-Biltema etc.) Alt annet er å kaste penger ut av vinduet....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Felleskjøpet har gode priser på sin olje :yesnod:

Jeg har tenkt å bruke deres "Super Turbo D5" olje på min KAMD 43 på høstens oljeskift.

Dette er en 10W-40 olje mens VP spesifiserer at 15W-40 olje skal brukes.

Jeg antar dette er uproblematisk så lenge oljen har riktig viskositet (40) ved driftstemperatur!?

Det at oljen er en 10W betyr vel bare at den er noe mer lettflytende ved kaldstart (lave temperaturer), noe som ikke har noen betydning i denne sammenheng!

 

Ut fra spesifikasjonen på Felleskjøpet sine nettsider fremgår det at oljen oppfyller alle nødvendige standarder/spesifikasjoner som ACEA E5, API CI-4 (krav fra VP er API CH-4) og VDS-2.

Det som er litt forvirrende er at på selve emballasjen på oljen er angitt VDS-3, ikke VDS-2.

Noen som vet hva som er forskjellen på disse spesifikasjonene? :crazy:

Redigert av Janee (see edit history)
Link to post

Nå vet ikke jeg forskjellen på VDS-2 og VDS-3, men for Volvo sin 40 motor er det viktig at en ikke bruker for tyntflytende olje ved driftstemperatur. Av egen erfaring kan da oljetrykksalarm gå når man slipper turtallet etter å ha kjørt den god og varm. Dette fordi oljen blir for tyntflytende, og trykket blir for lite. Dermed må man kjøle oljen ei stund før alarmen slutter. MAO oljen fra felleskjøpet som har spec. VDS-2 er helt perfekt til denne motoren. De spesifiserer vel heller ikke syntetisk eller halvsyntet oljer heller.

Svein H

Link to post

Her har du meininger om ulike oljetyper og bruksområde, da må du vel vite hva de ulike betegnelsene og kvalitetene er gode for

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vet bare av egen erfaring at syntet olje flyter lettere enn mineralsk olje, mao mindre mottrykk. VDS-2 oljen som felleskjøpet selger, og som Volvo spesifiserer er mineralsk og funker fint til 40 motoren.

Svein H

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...