Jump to content

Har mistet dings til skinnen i Selden mast.

Seilaren

Recommended Posts

Hei!

I min Selden mast fra en gang på 70-tallet er det en skinne som storseilsleidene skal gå inni når seilet bli heist.

10cm ove bommen er det en åpning i skinnen slik at det går ann å få av seilet. I denne åpningen skal det være en dings som leidene skal gå gjennom som en del av skinnen når seilet blir heist, men som kan vippes inn slik at jeg får av seilet.

Denne dingsen hoppet ut og ploppet i vannet da jeg heiste seilet i går :cryin: Det er nesten håpløst å heise/ta ned seilet uten.

Hva heter dingsen, og hvor får jeg tak i ny?

Håper noen kan hjelpe! :fishing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Enzo; det er en en ca 8cm lang sak med skinne til seilet som kan settes inn i denne åpningen i masten.

Trikola; Jeg ser ikke hordan en seilstopper skal kunne hjelpe meg. Problemet er at storseilsleidene får en åpning og hopper ut av skinnen se skal sitte i.

Fritjof Brandt

"Ship Shape Hans" kjenner jeg jo.. :lol: At jeg ikke tenkte på det selv.

Har sommerjobb (Fiks ferdige ferie) på Sølyst og treffet han hver dag de neste to ukene (med mindre han har ferie) så da kan jeg kanskje få delen før sommeren er over... :smiley:

Du kan bare HÅPe på at jeg får trerigg HÅP :lol:

Fritjof Brandt

Hei Seilaren!

Denne dingsen hoppet ut og ploppet i vannet da jeg heiste seilet i går Det er nesten håpløst å heise/ta ned seilet uten.

Jeg opplevde nøyaktig det samme på lørdag! :nonod: "Dingsen" i masteskinnen ploppet i vannet når mannskapet skulle sette i en sleide som ikke var i.

Båten og riggen (Selden) er fra '86, men etter beskrivelsen din av denne dingsen, høres det helt likt ut.

Jeg ville være svært takknemlig om du postet innlegg med om/hvor du klarte å skaffe denne delen!

Hei.

Jeg gikk en runde i Masteskuret i havnen i dag. Fant en gammel rigg med akkurat den dingsen som jeg har mistet.

Jeg skal låne den og levere til forhandleren, så skal jeg bestille ny.

Jeg kan jo bestille to og sende i posten til deg Mr.Bruce. Den veier jo nesten ingen ting.

Fritjof Brandt

Bilder kommer i morgen. Siden jeg er under 18 og må ta noen grønne fære busse(fante)r for å komme meg til båten så gidder jeg ikke ta turen nå i kveld.

Hadde ikke vært hjemme før leggetid nå med sommerrutene heller.. :lol:

Kan vente med bestilling til onsdag da..?

Fritjof Brandt

Jeg kontaktet noen forhandlere på Østlandet i går.

Hovdan Seil (www.hovdanseil.no / post@hovdanseil.no) svarte positivt på at de har den på lager! :smiley:

Jeg skal kontakte de i løpet av dagen for å få bekreftet at det er riktig, og bestille delen (pluss reserve!!)

Jeg kan jo bestille to og sende i posten til deg Mr.Bruce. Den veier jo nesten ingen ting.

Tusen takk, men nå ser det lovende ut med Hovdan Seil, så jeg prøver det først. Tror kanskje det er forskjellige størrelser? Du beskrev den som 8cm lang, jeg synes det hørte litt lite ut (vår båt er 30 fot, og masten 12,3m). Tror vår er minst 10cm.

Redigert av Mr.Bruce (see edit history)

Her er den lånte dingsen som lik den jeg mistet.

Øyemålet mitt er ganske bra, den var 85mm lang :cool:

baatgreier_054.jpg

Her skal den puttes inn i masten

baatgreier_051.jpg

Snodlig patent egentlig, skal finne en måte å feste den nye på. Om det så skal bli med sportstape (Som alltid befinner seg i lomma under Lathermanen)

Fritjof Brandt

Da ser det for meg ut at du bare har mistet en del av dings-systemet. Det sitter jo fortsatt noe inne i masten. Hos meg er det bare et utfrest område i de ytre lag til masteprofilen. Trenger nok noe annet enn du. Skjønner da også at du tvilte på at en vanlig seilstopper kunne hjelpe deg.

Var innom og snakket med Ship Shape Hans i dag, å fikk med meg en ny med en gang.

Viste seg at jeg har manglet en gummisak som skal holde dingsen jeg mistet i klem slik at den ikke hopper ut.

Så nå skal det bli lettere å heise seilet :yesnod:

Fritjof Brandt

• 2 uker senere...

Hei, har vært på seiltur en uke :smiley: , men her er en oppdatering:

HovdanSeil sa til meg at den dingsen som er avbildet i forumet her, er den gamle typen som er på vei ut. Jeg hadde tydeligvis noe hjemmesnekra greier, siden jeg ikke kjente igjen delen i butikken.

Den nye typen består av EN del av aluminium i omtrent samme finish som masten. Den skrus på plass når seilet er tredd i, og skrus ut når seilet skal tas av masten. Fåes i flere lengder, bl.a 10 og 15 cm. Den passer da inn i sporet i masten i stedet for den påskrude delen som er avbildet.

Ulempen med den gamle typen er bl.a. at de nye sleidetypene til fullspiler blir store og trange å få tredd inn. Dette kan være lurt å sjekke dersom man har de nye sleidetypene!!

Jeg endte opp med å kjøpe den gamle typen fordi de ikke hadde den nye inne (og ferien nærmet seg). Jeg har fullspilet storseil, og sleidene ved spilene gikk akkurat inn. Når seilet er på plass, og dingsen er på plass (med gummibiten bak delen som trykkes inn) så fungerer alt ok.

Forresten, jeg betalte 350,- for den gamle typen på 15 cm (hele dingsen - den fastskrudde og bevegelige).

Trenger dere delen, så virker det generelt helt kurant å bestille fra en Selden forhandler. Hovdan i Oslo pleier visstnok å ha disse i butikken.

God Seilsommer !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...