Jump to content

Kjøleslange på Volvo TD70E

abba2000

Recommended Posts

Hei.

Har en Master 820 med en Volvo TD70E motor.

Det har oppstått lekkasje i en slange som går fra varmeveksleren og ned i motoren. (Ferskvann).

Har fjernet slangen og prøvd å skaffe ny. Slangen som var montert var uorginal. Jeg fikk tak i samme type, men den var for lang og stiv, noe som gjør montering mer eller mindre umulig. Måtter derfor gi opp og prøve noe annet.

Har vært innom en haug med båt-butikker, men ingen kan komme med en fullverdig løsning.

Hos M.C.Lea på Sandnes fikk jeg tips om å bruke en eksos-slange. (Vil dette holde?, og vil stussene som den skal trés innpå tåle at jeg strammer til med eksos-klemmer?

Det jeg egentlig trenger er en slange som går opp fra motoren, med en 90 graders bøy, videre "vannrett" ca. 10 cm. og så opp til varmeveksleren ca. 45 graders bøy.

Det er sykt trangt å komme til, da stussen fra motoren kommer opp rett under selve påfyllings-tanken for varmeveksleren. (Kan bare føle meg frem.)

Noen som har gode løsninger ?????

Takker for alle svar..... - Må få dette til i løpet av få dager, da vi skal på ferie med båten.

Hilsen fiha.

Radiatorslanger heter vel de bevegelige slangene. Selv brukte jeg eksosslange på en lignende jobb (28-32mm dia). Gikk fra oljekjøler og i en 180gr bue opp til varmeveksler. Her var også ekspansjonstanken i veien, så jeg laget en brakett/skott som forskjøv tanken 5-10cm ut fra motoren, slik at det ble plass til en mere fornuftig og gjevn bue på slangen. Kanskje en metode som funker hos deg også? :smiley:

Radiatorslanger heter vel de bevegelige slangene. Selv brukte jeg eksosslange på en lignende jobb (28-32mm dia). Gikk fra oljekjøler og i en 180gr bue opp til varmeveksler. Her var også ekspansjonstanken i veien, så jeg laget en brakett/skott som forskjøv tanken 5-10cm ut fra motoren, slik at det ble plass til en mere fornuftig og gjevn bue på slangen. Kanskje en metode som funker hos deg også? :smiley:

Takker for svar.

Så du mener at jeg kan benytte en eksos-slange til dette formålet ?

Tåler den vanntrykket og temeraturen?

Er litt rett for stussen på motor / varmeveksler, da eksos-slangen er veldig kraftig og jeg må bruke kraftige slangeklemmer. Tåler stussene presset i tillegg til kraften fra 90graders bøyen?`

Hvis ikke må jeg få tak i et 90graders rustfritt bend og montere slange på i begge ender.

Ser at Maritim Båtustyr har bend, men de må bygges sammen av 3 deler for å få tilkopling til slangen. Dette bygger for mye.

Noen som vet hvor jeg kan skaffe et bend som ikke bygger mer enn nødvendig?

Hilsen fiha

Det går i allefall fint hos meg.Husker ikke dataene på eksosslangen, men har vanskelig for å tro at den er dårligere en slanger til kjølesystemet. Poenget med å flytte ekspansjonstanken, var å få plass til rette slangeender inn mot stussene, på hver side av bøyen, slik at det ikke bender på stussene.

Hvilken dia må du ha på slangen, og hvordan er stussene festet? Den jeg kjøpte var overraskende medgjørlig til eksosslange å være, for de må man slåss med om de er av rette/feil type.

Vet ikke hvordan det ser ut hos deg, men hos meg gikk det å få tak i en orginal slangestump med 2x90gr vinkler.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Svart (redigert)

Har ikke veldig mye plass å gå på.

Stussen som kommer opp er lodrett. Her må jeg ha en vinkel på 90 grader for å få den bort til uttaket for vameveksleren.

For å komme rett inn på stussen må jeg fra vannrett linje ca. 45 grader opp.

Altså : Opp, 90 grader, bort, 45 grader på skrå opp.

Slangene må ha innvendig mål på 45 mm. (Det var ihvertfall den gamle).

Jeg vet at det finnes bend med skru-tilkoplinger for overgang til slangeklemmer, men de bygger for mye i størrelse.

Hadde vært fint med et rør-bend som var 90 grader, slik at jeg kunne feste slangen rett på.

Overgangen opp til uttaket fra varmeveksleren (45 grader) klarer jeg sikkert å fikse med å bøye slangen på skrå opp.

Selges slike 90 graders bend uten gjenger? - og i så fall hvor?

Hvilket materiale må de være i? - Kobber? Messing? Rustfritt?

Takker for svar !

Hilsen fiha

Redigert av fiha (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...