sundancer31 Startet 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2008 Er fersk båteier med nyimportert båt fra USA. Er det noen som har erfaring med trimmen på et bravo 3 drev? Når jeg trykker inn knappen for senking skjer det absolutt ingenting. Hvis jeg trykker inn knappen for å heve drevet starter hyd. motoren (men drevet står allerede oppe) Har forsøkt å kopple om ledningene til releene uten at resultatet forandret seg. Forandrer hyd. pumpa dreierettning? eller er det ventiler som styrer hydraulikk strømmen? Takker for enhvert bidrag, for knollen er nå helt tom for ideer. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Motoren skifter retning som regel ved hjelp av releer. Det finnes vel to prinsipper for disse trimpumpene. den ene er at polariteten inn på motor blir snudd med to vippe(?) releer(2 ledninger inn i motor). Den andre er at det er to spoler i motor, altså tre ledninger inn i motoren hvor en er felles jord(sort) og Blå ledning for tilt opp og grønn for tilt ned. Der igjen så har det blitt lagd flere typer relestyringer, på de gamle så er det bare rele for løft av drev og ned med drev går bare gjennom bryteren i dash, nyere har to reler bak på pumpa og kun styrestrøm fremme i dash. Med denne info så finner du nok ut hvilket utstyr du har. har du et bilde så er det lett og fortelle deg hvor du bør måle/laske for å få ned drevet. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Likeråfiske Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Hadde lignende problempå volvo drev. Årsak, hydraulikkolje tanken som er i pumpen var nesten tom pga. lekkasje. For lite hydr. olje gir null respons når man kjører styringen av drevet, Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
Xlnt Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg ville ha sjekket trim limit switch'en som sitter på babord side på drevet, virker som at det er noe galt med bryteren eller noe i dens forbindelse for den skal stanse drevet i beach stilling ved vanlig trimming. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
sundancer31 Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Har forsøkt å kopple strømførende ledning (rød) til relee for senking (grønn) å pumpen løper lett men ingenting skjer med drevet. Hvis jeg tar å koppler på blå ledning (relee) jobber pumpen tyngre (opp). Men ingen bevegelse er å se på drevet. Sjekket hydraulventilen (endelokk) og der var det blåst en o-ring. Men lekasjen er ikke så stor at ikke trimmen skulle ha sluttet (tror jeg). Det er bra med hyd-olje i beholderen. Trim limit switch, er det en elektrisk innrettning? Kan denne løses ut på noen måte? Ser at det går noen ledninger inn til drevet under servosylinderene men det er håpløst trangt der. Takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Trim limit switchen hindrer deg i å trimme ut drevet for mye under gange. noen ganger skal denne også hindre deg i å starte hvis drevet står for høyt. Så lenge pumpa går begge veier så skal drevet gå opp eller ned. Kan hende drevet går tregt ned, prøv å hjelpe til med en trestokk ell. Hvis du har hatt vann i olja så kan det jo også hende at overløpsventil henger slik at du ikke får opp trykket skikkelig. Det sitter også sjokkventiler (kuleventiler) inni trimsylindre. Disse skal slippe gjennom hvis du kjører på noe. Hvis disse ikke tetter strømmer oljen bare forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.