MB Dreggen Startet 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2004 Her på båtplassen (og ellers i båtblader, Redningsselskapet, brosjyrer fra Telenor osv) er det stort fokus på VHF kanalplaner; arbeidskanaler for landets maritime radioer (de få som er igjen) med geografisk utbedrelse. Eg vil påstå at det langt på vei hadde vært mer behov for en oversikt over de ulike kanalene, intership, ship-shore (simplex/duplex), hva som brukes til hva. Dette hersker det forvirring om, også for "proffene", Resultat ?? "Alle" bruker kanal 6 eller 8 som skip-skip kanal mens der jo finnes flere alternativer (72,77 "rene" etter husken) og diverse andre som kan ha flere funksjoner, men som er simplex kanaler og som derved kan brukes fartøy imellom. Et godt eksempel på dette var under Rocknes-søket de første timene etter forliset. En meget myndig dame på KV Senja beordret alle som deltok i søket over på kanal 25 (duplex kanal for tidligere Bergen Radio; fartøy-land) for å bruke denne kanalen i organiseringen av søket. Vel, hun ble jo relativt raskt korrigert. Konsekvensene var jo at ingen fartøy kunne kontakte hverandre på denne kanalen. Poenget mitt er at mange (meg sjøl inkludert) som har VHF-sertifikat som gjerne ble tatt for lenge siden, vil ha problemer med å nytte mulighetene til fulle når Telenor ikkje gjør jobben sin og orienterer oss om hele kanalregisteret, hva som brukes til hva. For min egen del fant eg kanaloversikten i bruksanvisningen min nye VHF (kjøpt i England, men sikkert noenlunde overførbar til Norge), og har merket VHF'en min med kanaler som kan brukes fartøy-fartøy. Noen vil ha en VHF ombord som de ALDRI vil bruke til noen landstasjon. Allikevel vil de gjerne forsøke å ha kontakt med kjenninger, kanskje kalle opp en ferje eller fraktebåt for å spørre om noe. Hvis man er skikkelig utrent (som jeg har vært, noen vil si fremdeles er...) så kan terskelen være høy for ikke å "tabbe" seg ut. La oss få en oversikt her på forumet over hva som kan brukes fartøy i mellom. Kanskje du også kunne ordnet en oversikt f.eks i Redningsskøyta, Vee ?? Eg tror det er mange potensielle VHF-brukere der ute som bare trenger det siste lille "puffet". En annen ting: Eg må til stadighet slå av alarmen på min VHF fordi kystradiostasjonen har trigget denne for å fortelle meg at nå er det værmelding eller at lyset mangler i en lykt noen titalls nautiske mil unna der eg befinner meg. Denne alarmen gir seg f.... ikkje før eg har slått den av. Det er kjempegøy når kystradiostasjonen då trigger den på nytt på ny arbeidskanal 20 sekunder etterpå. Ved Rocknes-forliset sto eg på kaien på Shetland-Larsen bryggen i Bergen då nødtrafikken begynte på kanal 16. Hvis noen hadde trigget alarmen på kystradiostasjonen, så ville eg ha hørt det med en gang. I stedet (ikkje at det spilte noen rolle i mitt tilfelle) ble eg ikkje klar over forliset før eg gikk om bord for å stenge ned VHF'en. Bergen Radio og Odd Fellow II hadde da kommunikasjon og begynte hver sekvens med "mayday" slik de skal. Det var således kjapt å oppfatte at noe var på gang. Er det ikke mulig å trigge DsC alarm samtidig som det er voice trafikk på kanal 16 uten å jamme voice trafikken ?? Eg skulle tro at det burde være mulig. Hvis man ikke bruker denne muligheten ved en slik katastrofe, når skal den da brukes ?? Å bruke det til kulingsvarseler er å rope "ulv,ulv" i utide etter mine begreper. Vel, dette begynte som en liten kommentar til Jan Poseidons innlegg om kanalplaner men ble visst litt mer........ Vil gjerne ha andre synspunkter, men ikkje ris meg hvis det er noe eg har misforstått..... ...Og helt til slutt; Hvis eg skal ha trafikk over en av de gjenværende kystradiostasjonene, så skammer eg meg ikkje over å benytte nød-og kallekanal 16 til å be om dette. De vil jo da kunne sitte å se hvilket område eg kaller fra, og henvise meg til gunstigste arbeidskanal for området. MVH Pelle Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Hei Langt påvei enig med deg, men kanaloversikten ligger f.eks på www.sjoassistanse.com Følg linken "VHF-sertifikat" og videre til "VHF kanaloversikt" M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
MB Dreggen Svart 31.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Der var den ja, M/Y Ellen Marie. Har savnet den og tidligere virkelig leitet etter den. Må vel si at plasseringen er noe bortgjemt i landskapet. Oversikten burde nok ha en mer fremtredende plass og være mer tilgjengelig. Håper på svar fra noen angående DsC problematikken, kanskje Poseidon eller J-E Vee dukker opp her med svar.....? MVH Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Der var den ja, M/Y Ellen Marie. Har savnet den og tidligere virkelig leitet etter den.Du finner den også i dokumentarkivet, og på min hjemmeside. Begge steder er den også i printvenlig PDF utgave. Originalen er den som ligger på min hjemmeside. Det er nemlig jeg som har utarbeidet den (må få lov å skryte litt), og Sjøassistanse har fått tillatelse til å kopiere den. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo_Eirik Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 En annen ting: Eg må til stadighet slå av alarmen på min VHF fordi kystradiostasjonen har trigget denne for å fortelle meg at nå er det værmelding eller at lyset mangler i en lykt noen titalls nautiske mil unna der eg befinner meg. Denne alarmen gir seg f.... ikkje før eg har slått den av. Det er kjempegøy når kystradiostasjonen då trigger den på nytt på ny arbeidskanal 20 sekunder etterpå. Ved Rocknes-forliset sto eg på kaien på Shetland-Larsen bryggen i Bergen då nødtrafikken begynte på kanal 16. Hvis noen hadde trigget alarmen på kystradiostasjonen, så ville eg ha hørt det med en gang. I stedet (ikkje at det spilte noen rolle i mitt tilfelle) ble eg ikkje klar over forliset før eg gikk om bord for å stenge ned VHF'en. Bergen Radio og Odd Fellow II hadde da kommunikasjon og begynte hver sekvens med "mayday" slik de skal. Det var således kjapt å oppfatte at noe var på gang. Er det ikke mulig å trigge DsC alarm samtidig som det er voice trafikk på kanal 16 uten å jamme voice trafikken ?? Eg skulle tro at det burde være mulig. Hvis man ikke bruker denne muligheten ved en slik katastrofe, når skal den da brukes ?? Å bruke det til kulingsvarseler er å rope "ulv,ulv" i utide etter mine begreper. Det var ikke småtteri dette MB Dreggen, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.Kystradiostasjonene er pålagt internasjonalt gjennom IMO at alle navigasjonsvarsel og kuling-stormvarsel skal annonseres via DSC. Vi ser helt klart og får også tilbakemeldinger om frustrasjoner om alle alarmene som går i systemet. Vi har også videreformidlet at dette kan være med å undergrave hele systemet med bakgrunn i at mange nå bare resetter alarmen uten å se om de er safety, urgency eller distress som forårsaker alarmen. Min personlige mening er at så lenge en har en manuell avlytting av kanal 16 i tillegg til at alle konsesjonsplikte fartøy over 300brt. er utstyrt med navtex, burde en unngå bruk av DSC for varsling av ordinære navigasjonsvarsel og værvarsel, men dette er det som sagt ikke vi som styrer selv. I de fleste VHF-apparat skal alarmen opphøre av seg selv dersom det er en safety eller et rutine varsel, det er kun ved distress at alarmen ikke opphører før en manuellt trykker på reset knappen. Jeg kjenne desverre ikke alle modeller og typer av VHF-apparat, og kan derfor ikke si hvordan dette fungerer i alle typer. Det er ingen problem å sende DSC-alarm samtidig som det foregår voice kommunikasjon. DSC sendes på kanal 70, mens Voice foregår som kjent på kanal 16. I tilfeller Rocknes var situasjonen slik at det var utrolig mange ressurser i området der og da. Bla. ble selve forliset filmet fra redningsskøyte. Personale på kystradiostasjonen vurderer i hvert enkelt tilfelle hva som er hensiktsmessig å gjøre i samråd med HRS. En har noe av det samme i forhold til utsending av Mayday Relay. Dette gjør vi heller ikke dersom det i startfasen av en redningsakjon pågår stor trafikk og kommunikasjon på kanal 16. Er det mye ressurser og sambandtrafikk, går ikke vi inn å avbryter dette for at vi på død og liv skal få sendt ut en relaymelding. Selv om vi har prosedyrer å forholde oss til, er det selvsagt slik at det til syvende og sist er lov å "bruke hue" Ingen aksjoner er like og en kan ikke lage en oppskift på hvordan håndtere en nødaksjon. En har imidlertid alltid en evaluering av slike situasjoner i etterkant, og jeg kan love deg at det er ingen som har vært oppi en slik situasjon som går rett hjem å legger seg å sover godt. Det er mange tanker som surrer rundt oppi hodet etter en slik hendelse, og de fleste er skapt slik at en stiller mest kritiske spørsmål til seg selv og om en håndterte og gjorde det en burde gjøre i kampens hete. Det var et langt spørsmål og et langt svar, men jeg håper dette ga litt opplysende svar på de spørsmål du stillte. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Hei Pelle, Ja jeg skal forsøke å ta fatt i litt av det som du skriver om. For det første: jeg er minst 110% enig i at VHF'en bør brukes mer - ikke minst for at man skal være fortrolig med den og slippe "mikrofonskrekk" og "fingertrøbbel" den dagen man står midt oppe i en kritisk situasjon. Dermed får man også en lavere terskel og mindre redsel for å "tabbe seg ut" som du skriver. Når deg gjelder hvilke kanaler som er dedikert til hvilke formål, så er det lite Telenor kan gjøre fra eller til. Dette er nemlig resultatet av internasjonale avtaler som gjøres gjennom ITU i Geneve. Det er veldig sjelden at disse endres. Den oversikten du ettelyser finnes bl.a. i pensumheftet for VHF-sertifikatet - som man faktisk bør ha ombord.... Oversikten finnes også i "plakatform" flere steder slik at den kan slås opp som en grei huskelapp for mer sporadiske VHF-brukere. Selvfølgelig kan man kalle en landstasjon på kanal 16, men det bør unngås. Begrunnelsen er todelt: man skal ikke beslaglegge 16 mer enn høyst nødvendig, med tanke på eventuell nød- eller hastetrafikk som måtte komme. I tillegg vil for meget "unødvendig mas" på 16 føre til at noen brukere demper ned volumet - og glemmer å skru det opp igjen. Dermed "faller de ut" av det viktige sikkerhetsnettverket som VHF-systemet representerer. Med hensyn til DSC så er jeg ikke helt sikker på om jeg oppfatter deg riktig. Men når det gjelder falske alarmer så har det vært et verdensomspennende og skremmende stort problem for hele GMDSS. Hvis du mener den "alarmen" som går ut i forbindelse med f.eks tryggingsmeldinger, så kan jeg godt forstå at du reagerer, men det er vel bare å trykke "Cancel" når du fant ut at det ikke vedrørte deg - eller misforstod jeg noe her? Når det gjelder samtidig bruk av 16 og 70, altså samtidig bruk av analog taletrafikk på 16 og digital signalformidling på 70, så er det litt forskjellig etter hvilken "klasse" VHF'en tilhører. Klasse A, som brukes i kommersiell fart er f.eks i større grad istand til å håndere samtidig trafikk enn en klasse D som er en lystbåt-VHF. Men for å begynne der jeg startet: Hovedsaken er at vi bruker VHF'en og at vi i alles interesse opprettholder den lyttevakten vi er pålagt. Det skader heller ikke å huske på at vi bør innrette oss etter det enkle faktum at VHF'en er et internasjonalt system med visse krav til prosedyrer, operatørsertifikater og konsesjoner. mvh Poseidon (som har VHF-eksamen i morgen kveld....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MB Dreggen Svart 1.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Takk for svar, Lars H (....den printer eg ut), Poseidon og J-E Vee. Utgangspunktet mitt var at det er mer nyttig for den jevne, lite trente (men også den mer erfarne) VHF-bruker å få presentert en oversikt over kanalregisteret, hvilke kanaler man har til rådighet og da spesielt skip-skip. Det er da min mening at dette er mer hensiktsmessig og interessant for brorparten av brukerne som aldri vil ta kontakt med en kystradiostasjon, hverken for å be om værmelding eller trafikk til land. Eg tror bare ikkje at det er så aktuelt , spesielt nå når "alle" har mobiltelefon. Kanaloversikten følger med VHF-apparatet når man anskaffer det, men alle vet hva som skjer med slike manualer etter en stund...... Så til DsC. Poseidon: Eg kan skru av alarmen manuelt, og dette gjør eg da også. Faktisk så skrur eg ofte av apparatet helt (ved kailigge) etter at Bergen Radio OG Rogaland radio begge har trigget alarmen (safety) over ikke så altfor langt tidsrom (Ikkje lenger aktuell problemstilling). Hvis eg jobber bak i båten, så må eg kanskje gå et godt stykke for å slå av alarmen. Som "Liveaboard" ønsker eg å være en del av det maritime "nettverket" i nærområdet, men ikkje for enhver pris. J-E Vee / Poseidon; Apropos unødig mas; I minuttene før Rocknes gikk rundt var eg på vei inn Vågen v Skoltegrunnskaien. Det var litt trafikk på vei ut akkurat da, bl,a, supplybåt, passasjerkatamaran m.m. og eg måtte konsentrere meg litt. Vel, Rocknes holdt på å "mase" noe voldsomt på kanal 16, såpass at eg sa til kameraten min: Hør på den gneldringen - eg må skru ned litt. Det hørtes ut som om han prøvde å få kontakt med en annen båt. Det var IKKJE mayday-call, det ville eg ha reagert på. Her er vi ved ett poeng; Siden eg då hadde skrudd ned på kanal 16, så blir VHF-trafikken då bare bakgrunnsstøy. Hvis det så er slik at kanal 70 er dedikert som bærer for de ulike alarmene, så burde man (etter min mening og i etterpåklokskapens tindrende klare lys) ha trigget alarmen nettopp for å påkalle oppmerksomhet. Ressursene du nevner i området Vee, er ikkje anvendelige ressurser FØR de er klar over hva som skjer. Ref tragedien med de to menneskene som forulykket på Sørlandet for en tid tilbake med Redningsskøyta like i nærheten. At Odd Fellow II (Redningsskøyta) var "on-site" og kunne filme hendelsen var "ren tur". Den var anmodet om å komme til Flesland kai selsomme dag kl 16.25 (hvis ikkje eg husker feil) for å assistere katamaranen "Vøringen" som hadde fått tau i propellen. Eg var sjøl med i søket etter forulykkede og hadde "orkesterplass" til det hele. Mine "lessons learned" : Pluss siden: Radaren min, en Raymarine SL72 Plus var helt konge. Den plukket opp ekko fra ulikt drivgods, helt ned i små plastkanner på en 2-3 liter. Ved hjelp av lyskaster kunne vi verifisere disse objektene. Minus siden: Eg har en vanntett, bærbar VHF. Denne var batteriene helt flate på, ellers kunne kameraten min hatt den med seg på baugen og monitorert all trafikken som gikk på kanal 16. Eg hadde ingen lyskaster som kameraten min kunne bruke framme på baugen. Dette gjorde at han måtte rope inn til meg om hvor eg skulle lyse (samtidig som eg styrte) Da lyskasteren (den eneste) tiltet etter en 4 timers tid, så var det "end of mission", game-over. Vel, eg vet ikkje om vi er kommet "off-topic", men uansett så spør eg både Poseidon og J-E Vee om (og diskuterer med) disse tingene, ikkje for å være vanskelig, men fordi eg er oppriktig interessert. DsC er vel kommet for å gjøre skipstrafikken tryggere, og ikke for å få folk til å skru av VHF-radioen? Eg forstår den internasjonale dimensjonen, Vee, (pålegg) og eg noterer meg at du støtter mitt syn på NÅR alarmene (ikkje) bør benyttes. Forresten så er Rocknes et lysende eksempel på at ALT kan skje, og at man bør lytte på VHF til sjøs for å være orientert om hendelser i lokalområdet. Ålreit, folkens.... MVH Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Du finner den også i dokumentarkivet, og på min hjemmeside. Begge steder er den også i printvenlig PDF utgave. Originalen er den som ligger på min hjemmeside. Det er nemlig jeg som har utarbeidet den (må få lov å skryte litt), og Sjøassistanse har fått tillatelse til å kopiere den. Lars H. Hei Lars, Det er en virkelig flott oversikt du har laget. Forhåpentlig tar du det ikke ille opp hvis jeg tar den i bruk på mine VHF-kurs? En liten kommentar: kanal 19 brukes nå også av trafikksentralene. Kvitsøy VTS f.eks bruker 18 og 19 for å ha et skille mellom trafikk nord og sør for 59gr 12', altså omtrent ved innseilingen til Sunnalandstraumen på Bokn. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Det var IKKJE mayday-call, det ville eg ha reagert på.Bare en liten korreksjon: Rocknes sendte Mayday på kanal 16 like før den gikk rundt. Men det ble ikke sendt noe via DSC fra Rocknes.Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Lars H. Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Det er en virkelig flott oversikt du har laget. Forhåpentlig tar du det ikke ille opp hvis jeg tar den i bruk på mine VHF-kurs? Selvfølgelig ikke, jeg er bare smigret. En liten kommentar: kanal 19 brukes nå også av trafikksentralene. Kvitsøy VTS f.eks bruker 18 og 19 for å ha et skille mellom trafikk nord og sør for 59gr 12', altså omtrent ved innseilingen til Sunnalandstraumen på Bokn.Har nå rettet det opp slik at kanal 18, 19 og 80 er nevnt som 2-frekvens kanaler for trafikksentraler. Hvilke trafikksentraler finnes, er det noen som vet? Telenor Maritim har jo ikke noe å bidra med. For listen jeg laget var grunnlaget den gamle blå ringpermen jeg fikk fra Telenor for 16 år siden da jeg fikk konsesjonen for VHF'en, pluss hva jeg måtte ha plukket opp siden. Kanskje Telenor Maritim kunne komme opp med en offisiell liste en gang? Lars H. LA4608 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MB Dreggen Svart 1.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Jo Eirik Ja, som eg skriver, det var ikkje Mayday-kallet eg hørte. Det eg hørte var "mas" på kanal 16, "mas" som stresset meg fordi eg hadde annet å tenke på. Derfor skrudde eg ned VHFen, og derfor ville en digital distress call ha varslet meg om at det hadde skjedd noe (litt senere, etter at katastrofen var et faktum) . Det er akkurat poenget mitt. På broen til mange fartøy vil gjerne VHFen ikkje ha første prioritet i lydbildet, derfor må man jo kunne anta at en live mayday-situasjon ville fordre bruk av kanal 70 til varsling parallellt med voice trafikken på 16. Hvordan vet vakthavende radiofullmektig at det er tilstrekkelig med ressurser ved havaristen (og det var det jo ikkje uansett)? Eg vil anta at Odd Fellow II som var OSC den første tiden bare svarte på (tipper eg) hvert 4 til 5 anrop på kanal 16. Unødvendig å si, han(de) hadde mer enn nok med å holde fingrene i. Derfor er det også at "sånne som meg" ligger unna trafikken på kanal 16, men bruker hodet og går inn i søket der vi ser det er behov. MVH Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Hvordan vet vakthavende radiofullmektig at det er tilstrekkelig med ressurser ved havaristen (og det var det jo ikkje uansett)?Det var rikelig med ressurser i dette tilfelle.(15-20fartøy var registret iløpet av de første 10 min.) Alle disse loggføres og registreres av vakthavende radiofullmektig, og alle avgjørelser om bruk av ressurser tas i samarbeid med HRS.Utfallet av denne tragiske hendelsen hadde overhode ikke noe å gjøre med at det ikke var fartøyressurser nok i området. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
MB Dreggen Svart 1.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Du er flink til å sakse akkurat det lille du ønsker å svare på, Jo Eirik. Eg ser no at vi er havnet litt ut i åkeren i forhold til det som var utgangspunktet. Eg konstaterer for det første at kanaltildelingsoversikten er tilgjengelig på nettet på grunn av en entusiast, nemlig Lars H. som har utarbeidet denne. Det er denne mange VHF-brukere og VHF-"wannabees" primært er interessert i for ikke å gjøre "blemmer" ved bruk av VHF. Eg har også tidligere nevnt KV Senja, proff i denne sammenhengen, som etter flere timer gir ordre til fartøy i søk om å bruke en kanal ubrukelig for fartøy-fartøy trafikk (kanal 25) At Kystradiostasjonene ønsker å profilere seg og ikkje minst unngå å gjøre seg sjøl overflødig kan eg forstå ut fra personell/jobb-messige kriterier, men eg føler altså at det er "overkill" å fronte VHF-kanalplan i alle mulige sammenhenger. For sikkerhets skyld er jo også tidene for utsendelse oppgitt i UTC(!) Lystbåteiere flest ser værmeldingen på Tv/tekst-tv, evt. hører den i radio, leser den i avisen. Lystbåteiere flest bruker mobilen når de skal ringe noen. Dersom behov for assistanse/tilsvarende skulle oppstå for en lystbåteier, vil han sannsynligvis kunne ende opp med å kalle på en eller annen kystradio. Om denne oppkallingen ikkje er helt i tråd med gjeldende kanalplan/og eller prosedyre, så vil eg tro at vakthavende radiofullmektig vil ta seg av og behandle oppkallet på best mulig måte. Slik er det i hvertfall eg ser det fra sjøsiden. Når det gjelder de nye mulighetene med DsC. Eg vil tro at vi ikkje står overfor et enten eller her, men et både og. En mayday-relay i form av en utsendelse på kanal 70 ville gjøre samtlige fartøy utstyrt med DsC oppmerksom på katastrofen som var inntruffet. Eg skulle tro at det ikkje skulle mer til enn noen ganske få linjer + trykke på en knapp eller to for å få dette til. Som eg tidligere har sagt, og som Poseidon nevner som et poeng; folk skrur ned volumet på kanal 16 hvis det blir for mye "mas". DsC alarmen er det helt umulig å justere ned (i hvertfall på min VHF) og vil således alltid være "ready for action". At du med utgangspunkt i loggførte fartøy i løpet av 10 minutter påberoper deg "rikelig med ressurser" synes eg er litt voldsomt. Som kjent var det ikkje alle som var i vannet som ble plukket opp med en gang, eller i det hele tatt plukket opp. Dette vil uansett bli synsing, om det nå er deg eller meg som gjør det.. Det eg reagerer på er at kystradioen har et nytt "verktøy" i form av DsC som ikkje synes å bli brukt ved nød. Det kunne være interessant å høre om hvor mange ganger , la oss si ved reelle nødsituasjoner det siste året, at en kystradiostasjon har initiert en digital (relay) distress melding på kanal 70 ? Eg går ut fra at at dere har statistikk på dette. Vi har jo allerede langt på vei konkludert med at bruken av digital alarm ved utsendelse av værmelding/navigasjonsvarsel er uheldig, men når skal det da brukes? La meg tenke noe høyt og ubehagelig: Hva hvis man hadde initiert en digital distress på kanal 70 i forbindelse med de to menneskene som forulykket i området rundt Farsund ?? (OBS: Her må eg gardere meg kraftig, har kun oppslag i Bergens Tidende "på husken" som referanse. Detaljene kjenner eg ikkje, men eg tror eg har fått med meg essensen). Nødsituasjon eller antatt nødsituasjon, posisjon og fakta i displayet, redningsskøytemannskaper som er der, men vakthavende radiofullmektig vet det ikkje og antar at de ikkje er der. Det er jo så enkelt at INGEN klarer å lytte kontinuerlig på kanal 16. I verste fall kan hjelpen ligge rundt neste nes, men fordi man sverger til - i denne sammenhengen - gamlemåten, så mister man muligheten til eventuell rask redning ? Eg vil tro etter dette at terskelen for å bruke DsC systemet i gitte sammenhenger virker for høy. DsC burde være et supplement som man tenker igjennom hvordan man ønsker å bruke innenfor de rammer som internasjonale regler tillater. Eg har tidligere programmert mmsi nummeret mitt i min VHF. Eg ser at eg skal få koblet GPS'en til VHF'en også, fortere enn svint!! Får eg en havarisituasjon, så holder eg distress-knappen inne i 5 sekunder og lar automatikken sørge for resten. Den bærbare VHF'en (i grab bag'en) tar eg med meg i jollen så eg kan kommunisere med mine redningsmenn. Eg innser no at eg bør ha et dedikert batteri for VHF'en , gjerne oppå salongtaket. Det kommer. Helt avslutningsvis når det gjelder Rocknes. Odd Fellow II var som kjent On-Scene Commander den første tiden før KV Titran overtok. I den første halvtimen ble Odd Fellow II bomardert (naturlig nok) med anrop på kanal 16. En del fartøy ropte da på Bergen Radio men fikk da beskjed om at Odd Fellow II var OSC. OF II var altså mer eller mindre overlatt til seg sjøl i DEN stress-situasjonen. Glad eg ikkje var mannskap der. OK, Jo Eirik, håper at du tar dette på beste måte og at du ikkje sakser meg. Ta da i tilfelle for deg hele innlegget/innleggene, moment for moment. Eg er faktisk genuint interessert i et opplegg som fungerer og føler ikkje at eg (så langt) kverulerer på noen måte. Redningsaksjoner ledet fra noen skrivebord i Stavanger er vel og bra litt ut i prosessen, men det er nå en gang slik at det er de fartøy/helikopter-ressurser på stedet, raskest mulig, som kan redde liv. Som du selv sier: - det er lov å "bruke hue". MVH Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.