Jump to content

Litt forvirret anngående riggen min.

Lars Høvik

Recommended Posts

Fikk dette som svar på en mail av den forrige eieren av båten:

Tauet som henger ut av hullet går inn i bommen til en trinsesak (festet med en bolt gjennom ca midt på bommen), derfra skal tauet gå trinsa (som er ødelagt) i enden av bommen og videre defra til "vogna" (som er uthal for storseilet, mangler også).

Trinsa skal jeg klare å finne ut av trur jeg, med mindre det er en spesiell type man må ha på bommen, men "vogna for uthal" er jeg mer usikker på. Noen som kan forklare hva jeg egentlig mangler? Eventuelt med bilde?

Trudde egentlig vogna var noe annet jeg, men så feil kan jeg vel ta:)

Vogna for uthal kan være en flat dings i aluminium, som går i et spor i bommen. Den kan ha ruller såden løper lett,

I den aktre enden festes selve uthalet. En line som går over en trinse i bomnokken ( bakerst på bommen).

I andre enden av dingsen stikker det en "haifinne" opp med hull i. I hullet fester du storseilet med en sjakkel.

Uthal-linen går gjerne inne i masten, kanskje i et trinsesystem for å gi mer kraft, og kommer ut forran på bommen.

Dingsen er kanskje 10 cm lang.

Vogna for uthal er svært viktig om storseilets bomlik er tredd i sporet på bommen. Uten dingsen blir belastningen på bomliket for stor og det kan revne. Den holder altså bomliket nede.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...