Lars Høvik Startet 5.Juli.2008 Del på Facebook Startet 5.Juli.2008 Fikk dette som svar på en mail av den forrige eieren av båten: Tauet som henger ut av hullet går inn i bommen til en trinsesak (festet med en bolt gjennom ca midt på bommen), derfra skal tauet gå trinsa (som er ødelagt) i enden av bommen og videre defra til "vogna" (som er uthal for storseilet, mangler også). Trinsa skal jeg klare å finne ut av trur jeg, med mindre det er en spesiell type man må ha på bommen, men "vogna for uthal" er jeg mer usikker på. Noen som kan forklare hva jeg egentlig mangler? Eventuelt med bilde? Trudde egentlig vogna var noe annet jeg, men så feil kan jeg vel ta:) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Dette forsto jeg ikke så mye av. Kan du begynne med å fortelle hva slags type seil du har? Er det rullestorseil? Hvor er det "tauet henger ut"? "Uthal" brukes som regel om stramming av storseilet ut på bom'en. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Ta noen bilder så blir det mulig å forstå. Svaret fra forrige eier er sikkert innlysende for ham, men totalt ubegripelig for "vanlig " dødelige. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Høvik Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Nei regna med det:) La meg heller spørre: Hva, eventluelt hvor er vognen? Trinsen, til akterliket på storseilet, er dette bare en vanlig blokk? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Høvik Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Det er en rullebom ja, selden rigg om jeg ikke tar helt feil. Båten er ifra slutten av søttitallet, regner med at riggen er omtrent fra samme tidsrommet.. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 RulleBOM altså, ikke mast? (Rulles seielt inn i eller rudnt bom'en, eller inn i masten? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 (redigert) Vogna for uthal kan være en flat dings i aluminium, som går i et spor i bommen. Den kan ha ruller såden løper lett, I den aktre enden festes selve uthalet. En line som går over en trinse i bomnokken ( bakerst på bommen). I andre enden av dingsen stikker det en "haifinne" opp med hull i. I hullet fester du storseilet med en sjakkel. Uthal-linen går gjerne inne i masten, kanskje i et trinsesystem for å gi mer kraft, og kommer ut forran på bommen. Dingsen er kanskje 10 cm lang. Vogna for uthal er svært viktig om storseilets bomlik er tredd i sporet på bommen. Uten dingsen blir belastningen på bomliket for stor og det kan revne. Den holder altså bomliket nede. Redigert 7.Juli.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Hvis det er Selden rullemast du har, så se her: http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=6...ndnum=175635006 For de systemene jeg har selt med så har uthalet en sleide som løper langs bomen og uthalslinen er festet i fremkant av denne, går frem til en blokk i skjøtehjørnet til storseilet før det går bak til bomnokken og inn gjennom bom'en. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Du kan bare slå en taustump rundt bommen igjennom skjøtehjørnet. Da trenger du ikke vogna på bommen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.