Happy Skvett Startet 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2008 (redigert) Hei alle! Trenger litt hjelp for å komme videre med reperasjon av roret. Legger ved noen bilder som jeg håper gir et bedre bilde av situasjonen. Det virker som det er et brudd i akslingen som går ned fra rorkulten og ned på roret. Tror bruddet er inni hylsa, nokså langt nede. Antar det fordi roret sitter litt løst i toppen. Jeg hadde regnt med at jeg skulle klare å trekke ut rorkulten og akslingen når det er brudd, men det lar seg ikke gjøre. Bør jeg gå på med mer makt, eventuellt sage av akslingen på toppen av hylsa? Dette er en arm som står på akslingen (kan brukes til "fjernstyring", denne må nok løsnes, men var såpass rusta at den må ha en omgang med crc først. Har foreløpig ikke gjort noe drastisk da jeg antar delene neppe er lagervare hos Byggmix. Det blir nok noen timer med metallsløyd. Er det noen som har forslag til hva som blir neste steg? Redigert 6.Juli.2008 av Happy Skvett (see edit history) Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Happy Skvett Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Dette er en nokså enkel konstruksjon, men hvordan pleier man å gripe den an? Løsner man alt nede, rorblad og lignende, eller løsner man dette på toppen og trekker akslingen nedover? Jeg er litt usikker på terminologien her, håper dere skjønner "tegningen". Har søkt på forumet uten å finne noe som dekker mitt problem. Etter å tenkt igjennom en gang til, så må vel rorkulten løsnes og akslingen slippes ned? Gaffelen som griper om rorbladet blir vanskelig å trekke gjennom hylsa! Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
moosewine Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Så du kan svinge med rorkulten men roret følger ikke med? Tror du kan få problemer med å få akslingen ned...den vil vel bli hindret av flyndra? Sitér dette innlegget . Link to post
Happy Skvett Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Det stemmer, roret og rorkulten sviver fritt, men er ikke koblet sammen lenger. Og dersom akslingen skal trekkes opp, burde det la seg gjøre da den ikke lenger henger fast i roret. Det kan kanskje tenkes at rusten på akslingen gjør at den ikke kommer opp gjennom dekk, det må jeg sjekke. Hvordan er det vanlig å koble sammen roret med akslingen? Båten er bygget i Flekkefjord en gang på 50-tallet. Det kan se ut som om det ikke er gjort så mye med dette siden dengang Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Gabba III Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 På min båt er akselen hel fra roret og opp til rorkulten. Da jeg hadde den ute, måtte jeg demontere hæljernet/flyndra, løsne rorkulten fra toppen, løsne settskruene på akselen til rattstyringen (noe tilsvarende du har på din aksel) og da kunne jeg trekke roret og akselen rett ned. Det kan jo tenkes at akselen din rett og slett har rustet av om den er av jern. Sitér dette innlegget Link to post
Happy Skvett Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Jeg tror din løsning på dette, Gabba III , gjelder for meg også. Jeg må grave fram bolter eller skruer som hæljernet er festet med og forsøke å få dette løs. Samt få løs rattstyring og rorkult. Skal nok greie dette, men så gruer meg tanke for hva som kan dukke opp av råte når hæljernet er kommet av Videre må jeg skaffe til veie en 27 mm jernstang, er dette et kurant mål? Deretter må jeg få laget gaffelen som griper om selve roret, dette må igjen festes til akslingen. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
moosewine Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Tror du skal dra båten på land før du begynner på dette.... Lykke til! Sitér dette innlegget . Link to post
Gabba III Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Kan være greit med båten på land ja, men husk at akselen er lang. Jeg måtte henge båten i krana på brygga, med akterenden på utsiden av brygga for å få plass til å trekke ut akselen. Få håpe du ikke finner noe råte, og uansett kan det være en fordel å få skiftet skruer og bolter på hæljernet, nå har jeg fått vekk de gamle rustne og fått nye syrefaste Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 27 mm aksling, trur eg ikkje er enkelt. 25 mm, finst der ein masse av, og so er vel neste vanlige størrelse 32 mm. Det næraste eg har rekna meg fram til er at om du finn noko på 1 1/8 tomme, so har den ein diameter på mellom 28,5 og 28,6 mm. Eg vil faktisk foreslå å sjå på muligheten for å bruka 25 mm aksel, og strama opp pakkboksane i endane av hylsa, for å passa til dette. Eg vil og foreslå å bruka aksel i rustfritt stål. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Happy Skvett Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Har sjekket i mitt arkiv og funnet fasiten. Det blir nok Gabba III sin løsning med å trekke akslingen ned når hælen er fjernet Men jeg lurer på hva hæljernet er festet med? På bildet ser det ikke ut som vanlige skruer. Kan det være spiker eller nagler? Bør jeg satse på gjennomgående skruer? Ser at dere foreslår mye rustfritt, men i andre sammenhenger her på forumet mener flere at trebåt og rustfritt er en dårlig kombinasjon. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Happy Skvett Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg har kommet et skritt videre med å få løs roret. Siden akslingen er rustet av, kunne jeg trekke roret oppover etter mye svetting og strev Men nå er jeg videre på neste utfordring, hvordan skal jeg skille akslingen fra rorkulten? Mine tidligere erfaringer med dette har vært at det bores hull i gjennom beslaget og inn i akslingen, derretter settes inn metallpinne. Det er et hull i beslaget, men kan ikke se at det er satt en splint eller lignende. Er det noen som har noen teorier på hvordan det kan være gjort? Jeg skulle også fått av trepinnen fra beslaget (kan se ut som om beslaget er laget av messing?) og ser at det er en slags gjennomgående (?) bolt eller splint, men uten spor for skrujern eller nøkkel. Kan denne bankes ut eller må jeg sage den av? Jeg håper å beholde delene mest mulig inntakt slik at de kan gjenbrukes. Legg merke til den artige spissen i enden av akslingen Jeg også fått et godt mål på dimensjonen på akslingen, den er drøyt 25 mm eller akkurat 1 tomme. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 det er en slags gjennomgående (?) bolt eller splint, men uten spor for skrujern eller nøkkel. Tipper det er holdt sammen med en nagle, eller en stang som er klinket i begge ender. Blir i såfall vanskelig å gjenbruke denne da hodet må borres ut eller slipes bort. Eller om du kommer til å kappe naglen med et baufilblad. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Happy Skvett Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Takker for kommentaren Jens_P, jeg tror nok også det bare er å gå i gang med baufilen. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Happy Skvett Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Nå får jeg stadig laget mindre og mindre deler av det gamle roret, men jeg klarer fortsatt ikke å få akslingen ut av rorkultbeslaget. Jegboret på kryss og tvers, og jernkjernen er ganske myk. Men den sitter utrolig godt fast i messingen. Den er som smeltet fast. Sannsynligvis må jeg til med en bor på 25 mm som tar hele kjernen. Nå er ikke det et verktøy jeg har blant mine hobbyartikler. Jeg får sjekke med mine kontakter... Hva tror dere om den framgangsmåten? Alternativt, kan det fungere om jeg iser det ned for eksempel med kjølespray? Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Dinamo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Om eg skal våga å foreslå: Bor eit hol gjennom jernet, stort nok til å få eit baufilblad gjennom. Stikk so baufilbladet gjennom og sag gjennom jernet ut til messingen i 3 - 4 forskjellige retningar. Det må skjerast heilt ut til messingen, so skal det gå an å slå laus og ut ein bit av jernet om gangen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Happy Skvett Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jess, det var et glimrende forslag Dinamo! Det løste problemet Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Teisten-Øyna Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 hvordan går det med snekke happy skvett noe framgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.