Jump to content

Hva bør finnes i en førstehjelpspute for havseilas?

bjorngb

Recommended Posts

Jeg mener å ha sett en artikkel i Seilas eller Seilmagasinet, men finner ikke den - heller ikke noe via søk eller emneoversikten... Jeg ser at Watski har noen større førstehjelpsputer - jeg tenker vel å ta utgangspunkt i denne eller denne. Noen forslag til hvilken av disse som er "best" - og hva er "forbandtpose"??

Tenker å supplere med sjøsyketabeletter. Noe annet som bør være med?

Behov som skal dekkes er seilas over Nordsjøen og ferieturer langs kysten.

På det lokale apoteket fikk jeg tips om å ta med medision for forstoppelse :crazy:

Altså - dersom magetrøbbel, og problemer med å kunne gå på toalettet med "rennaskjeda" - kunne man i "nødstilfelle" bruke disse. Men i utgangspunktet skal det som kroppen vil kvitte seg med - UT.

Jeg har ihvertfall en pakke med disse + sjøsyketabeletter i "Erste Hilfe" skrinet ombord..

Sjøsyketabeletter fungerte forøvrig bedre som sovetabeletter - jeg har aldri kjent en så tyngende tretthet på rorvakt, som etter en av disse til kveldsmaten... :wink:

(Når Skagens rev var rundet - var det rett i lugaren :lol: )

Jan Holvik har i sin bok : http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=126175 et eget kapittel om førstehjelp og hva man bør ha med. Er vel først og fremst for de på langtur, men kutt ut alt som har med tropene å gjøre så... Boken anbefalses uansett.

Selv prøver jeg å ha følgende:

Smertestillende, Ibux + Paracet

Sjøsyketabeletter (postafen)

Støttebandasje

Enkelmannspakning

Div sårforbinding, fra små til gigantiske plaster, gassbind

desifisnserende sårsalve + klorhexidin/pyrisept

isposer

idrettstape

saks

Har hentet dette fra tråden Skeppsapotek, den svarer vel på noe av hva trådstarter spør om:

Utfordringen fra Gunga Din, som startet denne tråden, var om noen kunne sette sammen et skipsapotek. Det har vært mange innspill, men ingen som egentlig har tatt opp utfordringen fullt ut.

Et skipsapotek vil være forskjellig sammensatt utfra erfaringene til den som blir spurt til råds.

Og det er vel egentlig naturlig, min erfaring er ikke den samme som din erfaring osv. Det er også litt forskjell på råd avhengig av hvilke farvann en er i og hvor langt fra hjelp man vil være.

Jeg vil her prøve å angripe dette fra en litt annen vinkel.

Jeg tar utgangspunkt i de alminneligste "uffene og vondtene" :cryin:, og behandler disse:

Sår og blødninger:

Bakteriefloraen i varmere strøk er annerledes enn hjemme. Grundig sårbehandling, rensing er viktig. Grønnsåpe er et godt. gammeldags middel. Kan ikke skaffes utenlands!!

Klorhexidin, gjerne spritløsning er bra, men svir.

Enkelmannspakker, kompresser, gas-bind, trekantørkler. Heftplaster, sårplaster, sportstape, saks og pinsett.

Antibakteriell sårsalve.

Sysaker??

Infeksjoner og betennelser:

Her er man avhengig av en lege til å skrive ut resepter:® = reseptbelagte midler

Sårinfeksjoner :

behandles med Apocillin 1g tbl. ® om en er langt til havs og ikke kan oppsøke lege.

Urinveisinfeksjoner:

behandles med Trimetoprim-sulfa 160 mg tbl®.

Øvre luftveisinfeksjoner:  

er oftest forårsaket av virus, da må du "stå han av", penicilliner hjelper ikke, (konjakk er det beste som ikke virker :lol:), men du kan ha nytte av nesespray, evnt febernedsettende tbl. Paracet.

Bihulebetennelser og halsinfeksjoner:

(utover 4-5 dg) kan behandles med  Apocillin 1g®.

Øyeinfeksjoner:

kan behandles med kloramfenikol- øyedråper®

Brudd og forstuing:

Enkle skjelkeskinner av typen Sam-splint kan være nyttig, ellers benyttes det som er for hånden, aviser er bra for å lage en skinne.

Elastiske bind

Trekantørkler

Smertestillende, type. Ibumetin el. ( Ikke ved astma, kan være tøffe mot magen)

isposer

Forbrenninger:

Skal kjøles ned, her kan Water-gel, bandasjer og tepper være aktuelle.

Salvekompresser som ikke fester seg i såret.

Smertestillende midler- tabletter og lokalbedøvende gel

Solforbrent hud kan ha godt av hydrocortison krem

Allergi:

Zyrtec har god effekt ved allergi og høysnue. Den mildner også kløe og utslett.

Utslett, stikk og bitt:

Hydrocortison krem/salve er bra også ved solbrenthet på mindre hudpartier.

Insektbitt skal renses med klorhexidinsprit, obs. kan bli behov for antibiotika, ved symptomer rødt hissig kontakt lege.

Soppinfeksjon opptrer oftest der det er varmt og fuktig(armhuler og skrittet), behandles med Klortrimazol krem.

Fotsopp kan behandles med Klortrimazol krem eller Lamisil krem.

Sjøsyke:

Postafen tbl

Uttørking:

kan opptre i forbindelse med diare

Glukose elektrolytt mixtur er et pulver en rører ut i vann og gir den syke.

Diare:

Kan stoppes ved hjelp av Imodium tbl eller kulltbl

Forstoppelse:

Pursennid tbl

Magetrøbbel, sure oppstøt ol.

Zantac tbl og Novaluzid mixt. kan lindre plager

Smeretestillende og febernedsettende:

Paracet 500 mg. tbl, smertestillende og febernedsettende

Ibumetin 400 mg. tbl, smertestillende, gunstig ved forstuinger etc.

Paracetamol/ kodein: Eks Paralgin forte tbl og stikkpiller ® ved sterke smerter.

For legemidlene som er reseptbelagt er det viktig å få med resepter skrevet ut på engelsk og norsk i båtens navn.

Ta med en førstehjelpshåndbok.

Lag/ få hjelp til å lage en kortfattet bruksanvisning på de legemidlene som er med.

Alle legemidler som ikke er merket med ® kan kjøpes over disk i Norge.

Tja, tja, det jeg har glemt nå har jeg sikkert glemt. :lol: :lol:

Hvorfor disse to? Allergi? Ingen av disse inneholder acetalisyre. Med f.eks. Dispril får man en ekstra medisin for de som kjenner til bruken.

Jeg fikk ribbensbrudd på tur for to år siden, det var j*vlig vondt. Av den typen der man kjenner og hører "knekk knekk" når man prøver å skifte "sove"-stilling. Mannskapet var selvsagt veldig flinke med å fortelle en masse vitser :wink: . Prøvde da både Paralgin forte og Ibux-Paracet combo. Det siste synes jeg hjalp mest.

Kan ellers bekrefte at Scopoderm-plaster ikke gir samme søvndyssende effekt som f.eks. postafen , dessuten meget lang virkningstid. Men det er som sagt reseptbelagt og dessuten vasnkelig å få tak i.

Redigert av Krimart (see edit history)

Hva med sjøsykemiddelet Stugeron. Noen som har erfaring? :puke::smiley:

Grunnen jeg ville også ha tatt med smertestillende som inneholder acetylsalisyre f.eks. Dispril da det kan forebygge skader ved hjerteinfarkt. Må selvfølgelig brukes riktig og i forbindelese med Medico (farlig hvis blødninger).

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg valgte, den gangen jeg skrev om skipsapotek å forholde meg mest mulig til legemidler som er i håndkjøp, derfor ble sjøsykeplaster ikke med på lista. Det burde det vært, tenker jeg nå.

Spørsmålet om Stugeron. Dette legemiddelet er ikke i salg i Norge, det inneholder cinnarizine som er et antihistamin og det ser ut som det er nokså likt Postafen.

Redigert av pete (see edit history)
Spørsmålet om Stugeron. Dette legemiddelet er ikke i salg i Norge, det inneholder cinnarizine som er et antihistamin og det ser ut som det er nokså likt Postafen.

Takk, pete. Svært bra oversiktlig liste med diagnose og behandling.

Det forklarer at jeg ikke har fått tak i det her (ofte anbefalt i utenlandske litteratur), men det samme gjelder kanskje også flytende kull. Får vel sjekke i flere apotek.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg har lest andre steder at cinnarizin anbefales. Noen som vet hvorfor dette ikke finnes i Norge? Ikke godkjent ennå?

Statens legemiddelkontroll eller hva det heter har vel tenkt som så at vi har godkjent x ant ulike substanser, og så lenge denne substansen ikke er vesentlig mye bedre enn hva vi har så trenger vi det ikke.

Det er uhyre mange kjemikalier vi kunne ha hatt registrert. På sett og vis er jeg glad for at vi har et regelverk som tillater å begrense tilfanget. Kan hende det er slik med cinnarizin, at det rett og slett ikke har dokumenterte effekter som gjør at det bør foretrekkes fremfor de som er på markedet allerede.

Redigert av pete (see edit history)

Vi har flere ganger ombord fått kuttskader og da har det hjulpet med en type plaster som trekker sammen sårkantene. Vi har med en stor medisinkasse som inneholder det meste av det pete har med i sitt innlegg. Ektefellen har med dette utstyret bistått ganske mange opp gjennom årene. Vi har opplevd svært mange allergi-reaksjoner blant andre seilende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...