Jump to content

Risør-Kristiansand

bimmer75

Recommended Posts

Hjelp. jeg skal kjøpe båt i Risør og kjøre den ned til Kr.sand. Er ikke så båtvant....er det noen steder jeg burde være ekstra oppmerksom på denne strekningen?

Tenkte å kjøre innenskjærs fra Arendal (Blindleia).

Hvor lang tid tar en slik tur, da jeg tenker at marsjfarten kommer til å ligge på 20-25 knop spørs været....

Flott strekning dette som jeg har gått utallige ganger. Du kan faktisk gå innaskjærs fra Lyngør til Arendal (Sørlandsleia) og fra Lillesand til Ulvøysund (Blindleia).

Da står du igjen med strekningen Risør -Lyngør utaskjærs, Arendal-Grimstad og over Kvåsen. Ikke lange strekk dette. Er du uvant med båt vil jeg anbefale deg sterkt å ha med en båtvant. Likedan å studere leden godt på forhånd og ha med både papirkart i tillegg til plotter.

Er været godt kan du gå utaskjærs hele veien, men det spørs hvor stor båt det er snakk om. Selv en frisk SV bris kan oppleves for en nybegynner som ganske "ruskete", så jeg vil faktisk anbefale deg å se været ann å velge en "smeigedag" for første turen. Det blir som regel en bedre første-opplevelse. Husk også at selv langt fra land ligger det mye skvalpeskjær - så følg godt med på kart.

Går du innaskjærs de strekkene som det er mulig (og du holder fartsgrensen, selvsagt), så tar turen mellom 4 1/2 -5 1/2 time. Går du utaskjærs, kanskje omkring 3 timer om været er godt.

Redigert av Swande (see edit history)

På utsiden av Ulvøysund (jeg husker ikke hva øya heter - dette er altså rett før du kommer til Kvåsefjorden) er det veldig mye skvalp på utsiden av øya. Følg godt med på sjøkartet her, eller hold laaangt ut. Samtidig anbefaler jeg deg å holde gjennom Ulvøysund, over Kvåsefjorden og inn på andre siden (som jeg bare kaller Tømmerstø-siden, selv om stedet heter noe annet).

Da er du jo nesten hjemme, bare byfjorden igjen.

Hvis du vil ta indre vei fra Lyngør til Arendal, er dette et flott strekke. Tenk gjennomsnittsfart kanskje 7 knop (?). Det kan hjelpe deg å beregne tidsbruk.

Om tidsbruk:

Hvis avstand er 40 nautiske mil, og båten gjør 20 knop, så gjør du unna strekket på 2 timer.

Altså avstand delt på fart, så har du tidsbruk i timer. - Kan være kjekt å vite hvis du ikke visste dette fra før.

Ha en flott tur!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fra Lyngør til Arendal er det helt fint å navigere innaskjærs, via Hagefjorden og Tromøysund, men avpass farten til egne navigasjonsferdigheter. Sørlandsleia på innsiden av Flosterøya er flott, men er et trangere alternativ. Fra Arendal kan du gå nidelva, flott, dypt trangt og idyllisk men det er enklere å gå ut Galtesund og navigere innenfor Torungene til Hesnes. Gjennom Grimstad er det trangt uansett inntil du når Homborside. Fra Lillesand følger du Blindleia til gaml hellesund og ut i Kvaasefjorden som er ubeskyttet og det kan være noe sjø. Uansett dette er verdens flotteste kyststrekning rimelig godt merket i hovedled og fullt gjennomførbart også for mindre erfarne navigatører. God Tur

Hei

I luftlinje er det vel 50 nautiske fra Risør til Kristiansand. Det betyr i praksis tre timer hvis du kan ligge utaskjærs i full fart uten bølger hele tiden.

Hvis du går innaskjærs så har kommunene underveis lagt inn fartsbegrensninger på nesten hele strekket. Bare fra Blindleia til byen i 5 knop tror jeg at tar etpar-tre timer. Er nesten bare over Kvåsefjorden du får blåst ut sot av sylinderene..

Området utenfor Kvåsefjorden er så rotete og har mye rar strømsjø at jeg anbefaler å gå igjennom Ulvøysund og følge leia mot byen. Hvis ikke bør du sikte godt utenfor Grønningen.

God tur

Mons

Mons

Risør-Lyngør:

- hvis båten er bredere enn en vanlig 24 fot snekke bør du gå ut Stangholmgapet og på utsiden av Fie-kreppa (Fiesund)

- ved Sild kan du gå langs land ved jettegryta og peile deg inn mot Lyngør

Lyngør-Arendal:

- gå på innsiden av Lyngør (Gjeving siden)

- innsiden av Askerøy

- mellom Borøya og Sandøya

- like etter Holmesund tar du inn til Kilsund

- går da på innsiden av Flosta og kommer ut Klokkerøya/Buøya og har Tromøya rett forut

- innsiden av Tromøya og ut Galtesund

Arendal-Kr.sand

- følger leia mot Fevik

- så kan du gå innom Grimstad eller følge leia videre mot Homborsund, Sokken, Langøya og Lillesand

- Blindleia

- Ulvøysund

- Kvåsefjorden

og da er du hjemme

Disse stedene er "verst":

- Sild

- Fevik

- Homborside

- før og etter Ulvøysund (jeg synes før er verre enn Kvåsefjorden)

Redigert av svaberget (see edit history)
Bare fra Blindleia til byen i 5 knop tror jeg at tar etpar-tre timer.

Har prøvd å lete opp hva som er det siste i forbindelse med fartsgrenser i Blindleia, men kan ikke finne noe. Mente at det var vedtatt 8 knop i Blindleia nå på sommeren (15 juni til 15 august eller noe), noen som vet?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har prøvd å lete opp hva som er det siste i forbindelse med fartsgrenser i Blindleia, men kan ikke finne noe.

her finner du det som gjelder av fartsbegrensninger langs kysten vår

kilde kystverket :seeya:

og her er det som gjelder

§ 1. (fartsbegrensning) Innenfor Lillesand havnedistrikt må det ikke gås med større hastighet enn 5 knop i en minste avstand fra land, holmer og skjær i en avstand av 50 meter.

§ 2. (tidsbegrensning)

Fartsbegrensningen gjelder i perioden 15. juni til 15. august.

§ 3. (unntak)

Forskriften gjelder ikke forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer samt losfartøy og ambulansefartøy hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

§ 4. (dispensasjon)

Lillesand kommunestyre/havnestyre kan gi dispensasjon fra forskriftens bestemmelser, jf. § 6 i forskrift av 30. desember 1988 nr. 1182 om fartsbegrensninger i sjøen.

<A name=5>§ 5. (straff)

Forsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriften straffes med bøter etter havne- og farvannslovens § 28 hvis ikke overtredelsen rammes av strengere straffebestemmelse.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Jeg er klar over den linken, har ofte henvist til den selv også, men var ganske sikker på at kommunestyret i Lillesand har vedtatt 8 knop i hele Blindleia og at charterbåtene ikke har fått den dispensasjon de har søkt om. Står ingenting om dette på Lillesand kommunes hjemmeside heller. :confused:

Det har i allefall vært mye snakk og frem og tilbake om dette lokalt i Lillesand siste årene så godt mulig jeg husker feil!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...