Suitcase Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 Jeg har kjøpt meg bereder og finner ingen fornuftige plasser å koble til uttak or retur på motoren somer en Ford 2401E noen tips? Gjerne med bilder.... André Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 framme på varmeveksleren og et stykke under varmeveksleren Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Det ligger servicemanual i dokumentarkivet Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Rent generelt så skal man, for å oppnå best mulig effekt, ha uttaket nærmest mulig stedet der vannet forlater toppen på vei mot termostaten. Og inntaket nærmest mulig innsuget på vannpumpa. Så da er det å lete i disse områdene. Avhengig av konstruksjonen på motor/varmeveksler kan det også være aktuelt å koble seg inn på slanger med T-stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Suitcase Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Sett i kjøreretningen så finner jeg bakpå varmeveksleren en frostplugg. -Er det den du mener for retur? Foran er det kun en gummislange fra termostathuset og til veksleren. Jeg kunne jo lage en T-kobling for uttak der, men gummislangen svinger og avstanden er kort så det blir en utfordring. Jeg legger ved et bilde fra servicemanualen du nevnte. Sitér dette innlegget Link to post
Suitcase Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Og inntaket nærmest mulig innsuget på vannpumpa. Hvir returen skal være nærmest mulig pumpa så vil jo varmt vann bli tilført motoren utn kjøling. (når berederen er varm) Ville det ikke være bedre at returvannet fra berederen gikk gjennom varmeveksleren for kjøling før motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Det er jo først når motoren går under høy belasting at kjøling kan bli et problem. Og da vil det være kapasiteten til vameveksleren som er det avgjørende. Kjører man vannet fra berederen gjennom denne vil det bety at den kjøler vannet fra motoren dårligere. Totalresultet blir noe bedre, men sirkulasjonen i bereder blir noe dårligere. Betyr lite hvis man bare har bereder, men har man defroster i tillegg er sirkulasjonen viktig. Blir en prioriteringssak. Det optimale er om man kan få stengt den originale bypassen i motoren og la bypass gå via defroster/bereder istedet. Står noe om dette https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17753. På den motoren kobles returen fra bereder til punkt 4, altså direkte inn til vannpumpa. Dette er slik Volvo har konstruert det. Sitér dette innlegget Link to post
Suitcase Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Takk Ingar Der lærte jeg noe nytt. Bypass.. Jeg tror jammen jeg tar turen ut i regnet i dag for å studere dette nærmere i båten. -og joda; jeg skal ha mer enn bare bereder. Det blir både defroster, en webasto vannvarmer, radiatorer osv når alt er på plass en gang i fremtiden..... (kun bereder i år) -tenkte jeg skulle koble alt i paralell som man gjør med varmegulv i hus; med en stokk med mange uttak samt kraner for hver kurs Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Sannsynligvis vil du få best resultat med seriekobling, men dette avhenger av opplegget. Sett i kjøreretningen så finner jeg bakpå varmeveksleren en frostplugg.-Er det den du mener for retur? Dette går neppe an å bruke, det må være en åpning med rørgjenger. Foran er det kun en gummislange fra termostathuset og til veksleren.Jeg kunne jo lage en T-kobling for uttak der Det er sikkert en mulighet, hvis det ligger etter termostaten blir det isåfall inntak. (retur fra bereder) hvis du ser på tegningen så skal du ideelt sett koble deg inn istedet for omløpet (bypass). Om ikke det er mulig så i parallell med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Suitcase Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Jeg har 4 sylindre så på min motor er det ikke omløp står det.... Det er heller ikke noe uttak før termostaten. Det er mulig jeg kan heve termostathuset og få lagt et uttak. Jeg kikker i båten senere og tar noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Så det. Men det MÅ være omløp i 4syl også, men tydeligvis et annet sted. Du er nødt til å finne en måte å koble deg til mellom topp og termostat skal det fungere. En annen ting er at dette jo vil kunne variere ut fra hva slags marinisering det er. Er det Sabb du har? Bilder kunne også vært nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
OJO Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Hei! Anbefalt montering av Sabb på denne motoren er som følger: For å lage uttak av varmt vann bores det et hull i toppen på den vertikale flaten rett under termostathuset. Bruk bordimensjon for 1/2" rørgjennger. Skru av termostathuset så du får renset ut spon. Deretter gjenges det opp med 1/2" rørgjenger og feks en ansatt skrus inn. Returen kobles til varmeveksleren. Vanligvis er det en plugg i bakkant som kan fjernes og hullet kan gjenges opp for standard rørgjenger. Tror du må bruke 3/4 her. Det anbefales å montere kran på både tur og retur. Du kan prøve å ringe Sabb Motor så tenker jeg de sender deg en anvisning. Hvis du sender meg mailadressen din så kan jeg se om jeg kan sende deg noen bilder. OJ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.