Jump to content

Hjelp til justering av doble forgassere på Volvo Penta AQ145

Utterndti

Recommended Posts

Er tredje sesongen jeg har båten og uten noen nevneverdige problemer, helt inntil nylig da den begynne å bli vanskelig å starte(AQ145 er jo som kjent følsom når den er kald), men nå måtte jeg prøve 5 til 10 minutter før den ble stabil på tomgang.

Så begynte den å småfuske en sjelden gang under kjøring, videre ble bensinforbruk høyere enn vanlig :drink: . Samt at det lukter bensin fra eksos under kjøring.

Er heller ikke lenger mulig å få til å gå på tomgang, men må hele tiden "føle" :smash: med gassen for å kunne holde ca 900- 1000 rpm.

Åpnet luftfiltere og så da at den ene forgasseren fikk mere bensin enn den andre, begynte da å justere og h....... var i gang. :headbang:

Noen som har erfaring med dette og er det evt andre ting som kan være årsaken ??

For meg virker det som om maskinen får altfor mye bensin

Tennplugger og stift, samt tenning er originale og riktig innstilt..

Hjelp mottas med takk :yesnod:

Mvh Eirik

Har selv hatt en AQ145 med doble solex gassere og var litt "tricky" å justere inn dette, men ville ha gjort følgende.

1. Nåleventil/flottør (mulig det lekker litt her..en gasser blir i utgangspunktet ikke dårlig eller "ute" av justering av seg selv.

2. Synkroniser gasserene slik at de åpner likt og like mye. Det er en stang mellom de som du kan løsne. Som regel så er det litt slark her, tight til dette slik at når den ene gasseren så vidt åpner, så skal også gasser nr. 2 så vidt ha åpnet.

3. Juster begge tomgangsventilene (mixture) i bunn. (Tell omdreiningene slik at du har noe å gå tilbake til). Om jeg ikke husker feil, så skal disse ca. 3,5 runde ut. (sjekk manualen). Husk at mixture, eller Idle mixture kun er blandingsforholdet på tomgang, og har ikke noen invirkning på full hastighet. (Her er det i tilfelle dyser som må byttes om det er feil blandingsforhold i høyere hastigheter). Derfor mistenker jeg en flottør som renner over eller lignende.

4. Rens begge luft-ffilterene godt i bensin, sett de deretter inn med motorolje.

5. Juster blandingsskruen (idle mixture) individuellt. Jeg har brukt å ta for meg en skrue av gangen. Justere det slik at motoren får høyest tomgang/går lettest. Vrir 1/4 omdreining, deretter ruser motoren litt og sammenligner. Når jeg har funnet den "beste" blandingen, så begynner jeg på den andre forgasseren og justerer den på lik måte. Til slutt så justerer jeg tomgangen (og sjekk gjerne tenningen og stiften samtidig (gjøres best med et kam-vinkel instrument)).

Når gasserene er riktig justert, så skal du kunne legge et "pappstykke" over innsuget. Først når det nesten er helt tett, så hører du motoren harker/strever. Sammenlign på den andre gasseren. Sjekk også at choke-spjelene er åpne når motoren er varm (skal være 100% åpen)...Men igjen, jeg ville ha begynnt med flottører og flottørnåla. Dine symptomer tyder veldig på dette.

Redigert av Larspo (see edit history)

...takker for svar Larspo, tror nok du er inne på noe når du nevner flottører og nåler... Er dette en kostbar affære ? Kan jeg justere dette eller må det byttes?

Kan også nevnes at motoren går ganske greit når den har hatt noen sekunder på ca 2000 rpm, båten går greit i plan og maxfart er som vanlig. Men som sagt det virkelig stanker bensin og motor slokner ved gearing, klarer ikke å gå på tomgang selv etter å ha blitt skikkelig varm...

Luftfiltre er helt reine, høres også ut som maskinen sviver penere når jeg tar av slangen for oljedamp.

Mvh Eirik

• 2 måneder senere...

Hei. Ang. den slangen til oljedamp. har du bilde av hvordan dette er rigget på din motor?

Winracer skrev:
...takker for svar Larspo, tror nok du er inne på noe når du nevner flottører og nåler... Er dette en kostbar affære ? Kan jeg justere dette eller må det byttes?

Kan også nevnes at motoren går ganske greit når den har hatt noen sekunder på ca 2000 rpm, båten går greit i plan og maxfart er som vanlig. Men som sagt det virkelig stanker bensin og motor slokner ved gearing, klarer ikke å gå på tomgang selv etter å ha blitt skikkelig varm...

Luftfiltre er helt reine, høres også ut som maskinen sviver penere når jeg tar av slangen for oljedamp.

• 12 år senere...

Jeg er på jakt etter en mekaniker som kan stille på min motor Volvo aq 145, 1983 model.

Har fått start på den men tomgang er ujevn og går opp og ned.

Hadde en mekaniker som nevnte at elektronisk tenning er løsningen.

Mens en annen mente jeg måtte justere weberforgasserne.

Problemet er at jeg har ikke erfaring eller peiling på hvordan.

pipe skrev On 10.4.2021 at 14.49:

Det problemet deler du med de fleste mekanikere.

Vis hele sitatet  

Larspo skriver i tråden her hvordan dette kan gjøres sånn nogenlunde av "vanlige" folk. Ellers så kreves det synkroniserings verktøy for forgassere. For å gjøre dette korrekt. Er en årsak til at mange velger å bytte ut disse doble forgasserene med single Weber forgasser. Blir snillere på forbruk og lettere å justere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...