Jump to content

Feilsøking - batterilader som nekter å slå seg på


daghb

Recommended Posts

Hei, jeg har en ny båt - amerikansk - med den sedvanlige "reversed polarity"-lampen som lyser (diskutert før her i forumet og funnet normalt). Alt er vel med det elektriske bortsett fra en ting: batteriladeren nekter å slå seg på ved bruk av landstrøm. Bryterpanelet har en dobbelt funksjon hvor det i bryterne tydeligvis også er innebygget automatisikringer med "On" og "Off" omtrent som i et hus. bryterpanelet er delt i 3 - en hovedbryter for 220V, tre småbrytere for ting som går på 12V (lys, stereo og kjøleskap) og 6-7 småbytere for 220V som f.eks. lys, stereo, kjøleskap, 220-uttak i pantry, AC (som ikke finnes på min båt, heldigvis) og batterilader. (I tillegg er det ett panel i cockpit med automatsikringer for alt som finnes av instrumenter, lys i cockpit etc) samt ett panel i motorrommet for alt som der går på 12V). Dette siste panelet står på samme sted som bryteren for batteriene (batt. 1, batteri 1+2, Off). Overhodet ingen av automatsikringene noe sted har slått ut.

 

Samtlige brytere kan skrus til "On" bortsett fra batteriladeren. Det kommer en pen gnist bak panelet og så spretter bryteren tilbake på "Off" med en gang. Viseren for landstrøm viser ca. 230V og er stort sett uberørt av mine forsøk bortsett fra at nåla "skvetter litt" når jeg slår på batterilader-bryteren).

 

Noen tips hvor og hvordan man kan prøve å feilsøke? Eller kanskje jeg bør ringe min elektriker-nabo og lokke med en sixpack...

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post

Noen ladere trekker stor startstrøm når de kobles inn, så hvis sikringen er for liten slår den ut. Automatsikringer tåler minder overstrøm i en kort perioden enn vanlige sikringer. Så prøv å koble laderen på en kurs med større sikring

Carat 7400 1987 solgt
Nimbus 28DC 1987 solgt

Skuteløs

Link to post

Var Carling ja...

 

Det morsomme med denne feilen er jo at vi fant årsaken ganske fort: Batteriladeren var merket "90-135 VAC". Dette er en amerikansk båt med europeisk landstrømspakke, også hadde de satt i feil lader... 110V-enheter egner seg dårlig på norske landstrømsanlegg.

 

10072008087.jpg

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...