daghb Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 Hei, jeg har en ny båt - amerikansk - med den sedvanlige "reversed polarity"-lampen som lyser (diskutert før her i forumet og funnet normalt). Alt er vel med det elektriske bortsett fra en ting: batteriladeren nekter å slå seg på ved bruk av landstrøm. Bryterpanelet har en dobbelt funksjon hvor det i bryterne tydeligvis også er innebygget automatisikringer med "On" og "Off" omtrent som i et hus. bryterpanelet er delt i 3 - en hovedbryter for 220V, tre småbrytere for ting som går på 12V (lys, stereo og kjøleskap) og 6-7 småbytere for 220V som f.eks. lys, stereo, kjøleskap, 220-uttak i pantry, AC (som ikke finnes på min båt, heldigvis) og batterilader. (I tillegg er det ett panel i cockpit med automatsikringer for alt som finnes av instrumenter, lys i cockpit etc) samt ett panel i motorrommet for alt som der går på 12V). Dette siste panelet står på samme sted som bryteren for batteriene (batt. 1, batteri 1+2, Off). Overhodet ingen av automatsikringene noe sted har slått ut. Samtlige brytere kan skrus til "On" bortsett fra batteriladeren. Det kommer en pen gnist bak panelet og så spretter bryteren tilbake på "Off" med en gang. Viseren for landstrøm viser ca. 230V og er stort sett uberørt av mine forsøk bortsett fra at nåla "skvetter litt" når jeg slår på batterilader-bryteren). Noen tips hvor og hvordan man kan prøve å feilsøke? Eller kanskje jeg bør ringe min elektriker-nabo og lokke med en sixpack... Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
Servicemannen Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Anbefaler sixpacken... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
daghb Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Anbefaler sixpacken... Ante meg ja Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
logget av Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 ”Bryteren” din er trolig en Carling eller Bluesea sikring som er laget slik at den også kan brukes som bryter. Du har trolig en kortslutning i laderen. Forsøk å koble til en annen forbruker i stedet for laderen og drikk pilsen selv. Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Noen ladere trekker stor startstrøm når de kobles inn, så hvis sikringen er for liten slår den ut. Automatsikringer tåler minder overstrøm i en kort perioden enn vanlige sikringer. Så prøv å koble laderen på en kurs med større sikring Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
daghb Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Var Carling ja... Det morsomme med denne feilen er jo at vi fant årsaken ganske fort: Batteriladeren var merket "90-135 VAC". Dette er en amerikansk båt med europeisk landstrømspakke, også hadde de satt i feil lader... 110V-enheter egner seg dårlig på norske landstrømsanlegg. Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.