Jump to content

Hvordan måler jeg lading?


Guest Radle

Recommended Posts

Mål direkte på batteripolene med motoren i gang. Alt over 13 volt betyr lading men du får ikke fulladet batteriene før du er oppe i 14.4 volt. Er batteriene mye utladet vil det kunne ta en del tid før spenningen kommer opp til 14.4V men det er mye avhengig av hvilken laderegulator dynamoen din har.

 

Hvor mye ladestrøm der går er egentlig ikke så veldig interressant så lenge batteriene er noenlunde friske, har du riktig ladespenning tar de til seg så mye strøm de kan uansett.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Du har rett i det Blanco, spenningen sier ikke noe stort om strømmen men det viktigste er at ladespenningen er riktig, da tar batteriene mot den strømmen de kan på en fornuftig måte. Samtidig sier strømmen fint lite om ladeforholdene.

 

Et eksempel fra en av mine tidligere båter: Måtte skifte dynamo midt i ferien og fikk tak i en standardsak på 14V/70A. Denne ga ut 14.00 volt på klemmene på dynamoen og der forsvant en del på vei til batterier. Med batterier som ikke var fulladet fikk jeg 20A like etter start og strømmen falt ned til 5-7A i løpet av kort tid. Da er det enkelt å tenke at batteriene er fulle og ladingen har girt seg ned men virkeligheten var noe annen, spenningnen var så lav at batteriene ikke klarte å ta til seg mer strøm og ble aldri fulladet. Monterte Ladac 1204 og fikk 70A ladestrøm i lang tid og i løpet av en time eller så falt strømmen ned mot 20A. Forskjellen er at dynamoen i utgangspunktet holdt stabil spenning på 14.00 volt (som er 0.4V for lavt) og med tap underveis fikk ikke batteriene muligheter til å ta til seg nok strøm. Ladacen måler batterispenningen direkte på batteripolene og regulerer dynamoen etter det. Dynamoen kan gjerne gi 16 volt og mer enn det også uten at det er noe problem så lenge batterispenningen holder seg på de foreskrevne 14.4V. Det er også når batteriene er mest sultne du har mest tap i ladeledningene...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Guest Radle

Takk for gode svar!

 

Har nå målt på batteriet med motoren i gang. Var oppe i 14,3 - og det er vel ikke så galt? Glemte å la det gå litt tid, skal forsøke det også. Så målte jeg ved ledningene på instrumentpanelet. Der var det noe mindre - det er kanskje naturlig? Men da vet jeg at det er instrumentet som er "dødt" og at batteriet lades likevel. Bare å bytte instrumentet - og smile videre...

Link to post

En måte å måle hvor mye strøm som går til batteriet på, er å kople klemmene fra Multimeteret mellom + pol på batteri og der hvor + ledningen går inn på startmotor. Da må multimeteret normalt stå i 2V, eller 200 mV område (VDC). Det du gjør da er å måle spenningfallet pga motstanden i kabelen mellom batteri og startmotor. Først må måle uten at motor er på, skru på en lampe eller annet som bruker strøm, og se hvor stort utslag dette gir på multimeteret. Eksempel: Si at du fikk -200 mV utslag og at lampen du skrudde på var på 35 W. Hvis du da skrur av lampen, starter motoren og får +1000 mV (1V) betyr det at strømmen nå går den andre veien i kabelen (lader istedet for utlader), og 1000/200 = 5. Det betyr at dynamoen nå lader med 35x5 W =175 W.

 

Forholdet mellom effekt (W) og strøm (A) er jo P= U*I -> I = P/U -> I = 175/12 = 14.6A

 

(P= effekt (W), I = strøm (A) , U = spenning (V))

Link to post

Hei.

Stusset litt over siste innlegg her av fredivar, kan hende jeg tar feil men jeg hopper i det...

Har lest mange av innleggene her inne, og ser at strøm i båt er ett tema som til stadighet dukker opp. derfor er det viktig at de råd og vink som blir gitt fungerer og virker slik de skal....

Formlene er riktige, P=U*I... Men det blir feil måte å regne ut lade effekten på... Det går rett og slett ikke etter mitt hode (er ett par år siden jeg var elektriker så jeg kan ta feil, men tviler :wink: ) For å regne ut effekten på den måten som i eksempelet over så må man vite en del mer:

Batteriet må være 100% fullt

Tiden forbruket står på (eksempel vis 35w lampen)

Effekt tapet og spenningsfallet i ledningene som går frem til forbrukeren (mindre tverrsnitt, mer energitap. mer brytere og sikringer, større spenningsfall)

At Lade spenningen på dynamoen er 14,6

Sikkert enda mer som må til for å gjøre det på denne måten.

 

 

Gjør det lett og bruk ett tangampermeter...

Jonien...

Neida, har Joda!!

Link to post
Gjør det lett og bruk ett tangampermeter...
Ikke alle har tangamperemeter som takler likestrøm...

 

Prinsippet med å måle spenningsfallet i kabelen fungerer glimrende det. Akkurat samme prinsipp som en shunt for strømmåling bare det at du selv må finne omsetningsforholdet. Normalt har ampermetershunter et forhold på f.eks. 100A/100mV. Om der går 25A gjennom shunten vil du måle en spenning på 25mV.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Joda, det er klart lettere og bedre med tangampermeter, men det er jo noe de færreste har.

 

Og klart, dette er en meget forenklet måte å måle ladningen på, men som vil gi en indikasjon. Problemet med måling uansett hvordan man gjør det, er jo også at laderegulatoren begynner å pulse når batteriet nærmer seg fullladet, som vil føre til at verdiene selv fra et tangampermeter kan vise feil.

Link to post
  • 7 år senere...

Ja, normalt vil den det, så snart ladelampa har slukket.  Medmindre du tilfeldigvis skulle ha en ekstern regulator med "soft start", da kan det ta litt lengre tid.  På tomgang er det ikke alle dynamoer som gir noe særlig, så hvis du ikke ser noen endring så kan du øke turtallet noen hundre omdr. for å se om det hjelper.

Link to post
Guest Avmønstret#

Har en sånn dings jeg stapper i sigarettenneruttaket som viser volten. Da kan jeg se om det er forskjell hvis jeg feks slår mellom start og forbruk med hovedstrømbryteren. Starter motoren, kobler til landstrøm/lading osv. 

 

Veldig enkelt og greit. Volten før man kobler til noe sier jo en del om tilstanden til batteriet. Så kan man se om det endrer seg etter lading/motorkjøring. Ikke veldig vitenskapelig eller noe men fungerer greit. 

 

I våres merket jeg at jeg hadde problemer med å få opp spenninga på forbruksbanken ved lading og motorgange. Gikk da over batteriene og fant ut at en celle var gåen på ene batteriet. Heiv ut batteriet og fikk 0,6V høyere spenning på flekken. 

 

Så har du et sigarettenneruttak i båten er det en enkel måte å følge litt med på. 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei. Har kjøpt en fin gammel dame, Comfort 32 med MD2030c motor og tre nyere batteri (86Ah startbatteri samt to 100Ah forbruksbatteri, som har tilkoblet voltmeter). 

Dessverre så er jeg en novise ift maskin og elektrisk. Jeg var usikker på om generatoren ladet og søkte derfor på forumet. 

Har sjekket at batteriene er i orden og at de tar lading via landstrøm. Ladelampe på instrumentpanelet virker normalt inkl testfunksjon.Voltmeter virker.  

Etter å ha lest gjennom denne tråden har jeg fulgt rådene deres så langt jeg kan. 

Målte spenning mellom startbatteret og foran dennes hovedbryter (avslått). Dette gav 0,6V. Er det normalt?

Slo på begge batterihovedbrytere og startet deretter motor (tomgang) og fikk ladespenning 13,9 på startbatteriet (SB) og 14,05 på forbruksbatteriene (FB). 

Etter en stund med lading gikk jeg opp med turtallet (ca 1500) og målte 13,7V på SB og 13,9V på FB. Er det normalt?   

Gikk tilbake til tomgang og lot motoren gå en tid. Målte og alle tre lå da på 13,9V. 

Stoppet motoren, slo av batteribryterne og målte etter en liten stund. SB 13,4V og FB 12,6V. Alle viste grønt på batteri-inndeksen.

Tar gjerne kommentarer med råd. På forhånd takk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...