Dreamer Startet 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2008 (redigert) Starter en ny tråd med følgende historie: Etter krigen ble det engasjert en del båter for å uskadeliggjøre de mange minene som drev omkring i norske farvann. Disse båtene ble kalt "minekuttere". Mannskapet på en av disse minekutterne oppdaget tilfeldig at en fiskebåt utenfor Bergen hadde fått en stor og solid fortøyningsbøye. Da de kom nærmere, så de at dette var en mine, og at den trolig var intakt. De fikk kontakt med båteieren som fortalte at han hadde funnet "bøyen" drivende i sjøen, og mente den passet godt til fortøyningsbøye. Han hadde tauet den til land og fått løftet den opp på en lastebil. De hadde så transportert den på humpete veier inn til Bergen, hvor et mekanisk verksted hadde sveiset et feste på toppen av "bøyen" for feste av fortøyningstau! Minekutteren beslagla bøyen og tauet den ut i åpen sjø, hvor den ble detonert. Den hadde full sprengkraft! Det hender at lykken er bedre enn forstanden, og det skal man være glad for! Jeg kjenner ikke til om verkstedet noen gang fikk tilbakemelding om hvor nær Himmelen de hadde vært under denne sveiseoperasjonen! Redigert 7.Juli.2008 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 En annen minehistorie (tatt en smule på husken): 9. april 1940 fikk KNM Tyr oppdrag å minelegge Lerøyosen og Vatlestraumen da tyske marinefartøyer var på vei. Tyr fikk lagt ut 23 miner og kom seg unna men minene inneholdt er saltsikring som måtte være våt en stund før minene ble armert. Vet ikke hvor lang tid det tok før sikringen ble deaktivert men antar det ikke er snakk om særlig lang tid. Uansett gikk de første tyske skipene uskadd over minene men da forsterkingene kom senere på dagen var minene klar... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Minner meg på denne. Kinaputter Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 ...... 9. april 1940 fikk KNM Tyr oppdrag å minelegge Lerøyosen og Vatlestraumen da tyske marinefartøyer var på vei. ..... Mineleggeren TYR er forøvrig også kjent som bilfergen BJØRN WEST. Den er "hauggammel", men finnes faktisk fortsatt. Det hadde vært litt av et fartøyvernprosjekt for en gruppe med den rette interessen! Noen av dere har sikkert også hørt om Tollkrysseren ORM, som i den perioden var eiet av min farfar og innkalt til nøytralitetsvakt i bergensdistriktet. Den var underlagt TYR og hadde derfor midlertidig fått navnet TYRA. Den hentet vi hjem fra Southampton for et par år siden. Den er godkjent som verneverdig skip av riksantikvaren og skal restaureres tilbake til tollkrysser i 1920-tallsutførelse. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fiskebat Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Det er fremdeles ikke uvanlig å få granater og håndgranater i fiskebruk. Så en som sto og solgte fisk inne i Trondheim (Berglill) som hadde surra en ca 5 " fast til romluka , spurte hva han hadde tenkt å gjøre med den men det hviste han ikke ennå. En gang under garndragning fulgte jeg litt dårlig med i mørket og en granat ca 4" knakk i to i spelskiva og to brune poser falt ned på dekket og jeg trodde først det var noe stridsproviant men det var kruttposene . Ringte forsvaret en gang for å få hjelp fra dem til å hente en granat jeg hadde på dekket da jeg var på vei in til Trondheim , måtte hive den på sjøen sjøl selv om jeg tillbød meg å kjøre inn og legge den oppå kaia ved Norske Sjell. Det er dumpet mye ammunisjon i Trondheimsfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Husker ikke navnet på båten, men det ligger et frakteskip fra krigens dager på noen meters dyp i havgapet uten for her. Med motorsykler, jeeper og diverse anndre framkosmtidler på dekk. En kompis av meg har et bildet hvor han sitter på en av disse sykklene. Ganske stilig bilde å ha på veggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.