Jump to content

Bruk av poleringsmaskin

Heba

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer en slik proff poleringsmaskin som det prates om her på forumet - men har noen spørsmål til bruken av den:

1. Må man ha mange lammeullshetter - de blir vel like fort grisete som når polergarnet blir når man polerer for hånd - eller polerer man først vekk det verste for hånd før man polerer med maskin?

2. Kan "svampen" til påføring av polishen vasken, eller er dette forbruksmateriell?

3. Kan lammeullshetten vaskes i maskin og brukes flere ganger?

Dustespørsmål  :smash:, men håper på gode svar!

Hei!

Jeg vurderer en slik proff poleringsmaskin som det prates om her på forumet - men har noen spørsmål til bruken av den:

1. Må man ha mange lammeullshetter - de blir vel like fort grisete som når polergarnet blir når man polerer for hånd - eller polerer man først vekk det verste for hånd før man polerer med maskin?

Hadde ingen problem, trodde også at jeg måtte bruke litt håndmakt, men prøvde å gå rett på med lammullshetta og ingen problem

2. Kan "svampen" til påføring av polishen vasken, eller er dette forbruksmateriell?

Brukte ikke denne selv, men tror nok det går greit, senke omdreiningene så det ikke spruter

Mener selv at vask ikke er noe problem, er nå ferdig med polering og skal prøve å vaske mine 2 ullhetter.

Dustespørsmål  :smash:, men håper på gode svar!

Kjøpte nettop inn dette, og der var svaret, at dette kan vaskes og brukes flere ganger. Hvor mye de grises til, er vel litt avhengig av type polermiddel/voks som benyttes.

Nå kjøpte nettopp jeg inn noe "svindyrt" middel, som proffene bruker på bil, har ikke prøvd dette, men håper dette blir bra.

Med polermaksin, 1 gallon poler/rens, 1 gallon voks og 0,4l rens. Dette kom på ca 5.500,- Det kosta å ha båt.......

mvh

Kjelli, som med på å øke omsetningen i butikkene..........

Eller for å spørre mer konkret. Er det noen som kan si hvor mange watt en slik maskin må være på. Billigmaskinene fra Biltema etc. er på 110 - 140 watt og dette er i hvertfall alt for svakt.

Hei

Hvor mange watt den bør være som et minimum vet jeg ikke, men har selv vært bort i all denne billigdr...en som kalles poleringsmaskin. De har vært mellom 120 og 500 watt.

Min nye er 1200W og den polerer. Himmelvid forskjell.

Hei

Thor, det er mulig det finnes flere leverandører her men fra MAX WAX (De grønne små svindyre plastkannene) er den gule skiva ment til rensing rubbing sammen med acrylpasta, og den gråe er for polering.

Har 32 fots båt og jeg sliter ut minst en skive av hver type på en polering. Forøvrig tror jeg dette systemet er noe av det beste som finnes, men for all del det nytter ikke med med, lammeullshette og billigmaskin.

Ideen bak denne type rensing av gelcoat er at man bruker energien fra maskinen til å varme opp gelcoaten slik at oksydert gelcoat og smuss som ligger inne i porene svettes ut. Da må man ha mange watt. Etterpå legger man på selve poleringsvesken og forsegler gelcoaten.

Det som mange gjør feil når de polerer er at de ikke er grundige nok med renseprosessen og så polerer de over masse dritt. Når så gelcoaten blir utsatt for kraftig solys varmes gelcoaten opp og dritten i denne får polishen til å sprekke opp  og så er man like langt

Kjøpte meg en billig vinkelsliper av kinakvalitet  på BYGGMAKKER (kr.398) beregnet for 230mm slipe/kuttskiver. Denne sliperen som er ganske stor og tung (2100w) og 3 kg.,hadde regulerbar justering av hastigheten fra 1800 omdr-6000 omdr.Vil 1800 omdr. skape for mye varme/friksjon?

Finnes det "standard" rondeller for polering og rubbing for vanlige vinkelslipere?

Gjør oppmerksom på at sliperen ble annskaffet til et annet formål, men ser ikke bort fra at den med hell kan brukes til rubbing og polering? :headbang:

Hei !

Henger meg på denne linken og advarer mot å kjøpe følgende maskin:  :cryin:

Leverandør: Clas Ohlson

Type: CO/TECH 30-8624 Excenterslipmaskin

Pris: Ca. 300,-

Oppgitt effekt: 380 Watt

Kunne bare gi opp poleringen etter 10 minutter. Skiven gikk omtrent ikke rundt. (Slurekobling?).  :headbang:

Fortsatte jobben på "gamle måten", for hånd.

Forsøker å levere skiten tilbake - hvis jeg finner kvitteringen....

Hilsen Lars,

Kaptein

S/Y Hybris, LK7137

p.t. fortøyd i Kambo

Jag kjöpte en sådan her på Clas O

Bilde

Polermaskin Proffsig maskin för "Gör det självare". Kraftig motor, rejäla handtag samt låsbar strömbrytare. Polerdiskens diam. 240 mm. Levereras med 2 st polerhättor. 230V/110W.

379 SEK

funkar veldi dåligt........ikke kjöp  :lol:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Hei!

Dustespørsmål  :headbang:, men håper på gode svar!

1: Du trenger ikke lammeullhetter. Jobben gjøres ved påføring! Etter at du har polert med maskinen skal det bare ligge igjen en tynn hinne som er lett å tørke bort for hånd.(De aller fleste bruker for mye stoff)

2. Svampen kan du vaske i lunkent vann og zalo. Skyll og klem den til all såpen og skummet er borte og la den tørke helt før du bruker den. Ellers kan du jo også bruke en tapetkniv og skjære bort den skitne delen mens maskinen går på høy omdreining.

3. Se 1

Kan anbefale en link der man kan lære litt. Beregnet på bil, men mye er jo direkte overførbart:

http://www.enkopings-tradgard.com/rekond/index.html

Man kan vel trygt konkludere med at ingen av poleringsmaskinene som selges på lavprissteder som Europris, Clas Ohlson, Kremmer'n, o.l. er egnet til polering av båt. Akkurat her har jeg tro på at man har igjen for å investere noen kroner. Har man ikke råd akkurat der og da, får man heller polere manuelt og investere neste år. Evt. låne maskin så lenge. Jeg så en stakkar som hadde kjøpt maskin på Europris, og det var et syn for guder. Det verste var at vedkommende heller ikke forstod at maskinen var for svak, og fortsatte å kline utover suppe i fin stil, uten at det ble noe poleringseffekt av det. Det sier seg vel egentlig selv, polering er en operasjon som krever kraft. Skal det bli noe ut av det, må effekten (W) i poleringsmaskinen være tilsvarende. Eventuelt kan det tenkes at poleringsmaskin kan være et av få områder hvor det kan fungere å gå sammen flere og spleise på ei litt dyrere maskin.

• 2 uker senere...

På tross av diverse advarsler om å handle på billigbutikker, har jeg nå vært på Europris :wink:  Handlet en vinkelsliper/polermaskin ved navn PowerLine  :blush: til kr 399. Maskinen er på 950 W og kan reguleres fra 3500 - 11000 rpm. Vekt ca 2,6 kg. Lå i plastkoffert og ble levert med slipeskive, diamantblad (?), sandpapir, stålbørste, polerskive m/svamp og hette. Slipe- og kutteskivene er på 125 mm. Poleringsutstyret er 180 mm.

Så gjenstår det å se om det fungerer, og eventuelt hvor lenge det fungerer.

Her er så et foto av "vidunderet". Har vel kanskje skjønt at polersvampen skal festes på skiva som er dekket med borrelås. Polerhetta vet jeg sannelig ikke hvordan skal festes. Den er for liten til å bli trukket over noe av utstyret på 180mm diameter. Kan noen fortelle hvordan svamp og/eller hette skal brukes til polering og voksing. Hvis ikke så kan jeg jo bare la hele greia gå på dynga :eek:

show_image_stream.php?bid=9847899&dx=371&dy=495

Skriver gjerne noen ord når maskinen er prøvd, men jeg ville jo gjerne ha noen tips om bruken av svamp / hette (hva brukes til hva) før jeg setter igang.

Når det gjelder deler, så vet jeg ikke noe om det. Svamp og hette må vel kunne skaffes. Svampen har en bakside som fester på borrelåsen på polerskiva. Vet ikke om dette er vanlig på andre maskiner.

Så at de hadde en pose på Europris med to polerhetter, men så ikke noe nærmere på størrelsen.

Men kan dette stemme. Jeg sitter igjen med det inntrykket (etter å lest diverse innlegg og artikler) at de fleste "proffene" angir en hastighet på maks 3000 rpm.

Så står det i alle fall på merkelappen på maskinen: 950W og 3,500 - 11,000rpm. Det kan vel ikke være 3,5 - 11 rpm :cheers::smiley: Tror den går fortere enn det.

Kanskje jeg har kjøpt katta i sekken, men jeg skal da prøve.

Det later til at flere har erfaring med polermaskiner, men ingen har kunnet svare på de innledende spørsmålene mine, angående bruken av svamp/hette osv.

Vel, jeg er ikke proff på dette, men skal du rubbe så kan du ha ganske høyt turtall, fordi du da skal slipe ned det ytterste skiktet. Polering er en mere skånsom affære, der det er lite eller intet slipestoff, den skal beskytte og forseile.

Løse hetter kan kjøpes på jernvare foretninger, eller større bilutsyrslevrandører.

De som bor i nærheten av Kristiansand, kan jeg anbefale Bang og Folkestad i Sørlandparken eller Per Hagen på andre siden av byen.

Svamp til å legge på, lammeulls hette til å kni av. Svamp kan skjæres av etter hvert, lammeull kan vaskes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...