TwinCab Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Det sto å lese at ved polering så måtte jeg ikke overstige 6000rpm.Jo, men til å polere hva - bil eller båt - det er vel kanskje forskjell på dette og jeg ville tro at mange bruksanvisninger kanskje omtaler polering av bil - uten at dette nevnes spesifikt - eller sto det noe nærmere om dette i bruksanvisningen. Kjøpet er jo billig så det er jo ikke uinteressant. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Jo, men til å polere hva - bil eller båt - ......... - eller sto det noe nærmere om dette i bruksanvisningen.Det var vel kanskje en overdrivelse å kalle papiret for en bruksanvisning. Men det sto ikke noe om hva som kunne poleres. Det er jo mye mulig at denne maskinen ikke er beregnet for båt. Men prøver nå litt forsiktig likevel, når kjøpet først er gjort Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 En ting til, du bør ha en polish uten silikon. Lavest mulig hastighet og et lett trykk på rondellen. Bevegelse hele tiden. Hørte en gang at tempraturen ved 800 rpm var over 50 grader, så prøv deg frem. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Det sto å lese at ved polering så måtte jeg ikke overstige 6000rpm.Den ene nabobåten ble i fjor polert av en proff bil / båt pleier. Han sa hastigheten ikke måtte overstige 5000 3000 rpm. Men viktig på ikke holde den i ro på en plass over tid. Jevne bevegelser hele tiden. Dette er vel det viktigste for å unngå varmgang ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
TwinCab Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Det var vel kanskje en overdrivelse å kalle papiret for en bruksanvisning.Ja, ja, jeg skal ikke si så mye mer jeg Jada. Jeg kjøper en del ting på Europris selv fordi det er rimelig. Men det minner meg om at jeg kjøpte en malerrulle med skumgummirulle tidligere i våres på Europris -jeg skulle bare bruke den til å flekke med bunnstoff under båten - og den kostet ikke mange kronene inkl. brett (den var billig). Men jeg hadde ikke rullet mange gangen før jeg opplevde at når jeg holdt rullen den ene veien så krøllet skumgummirullen seg dobbelt på akslingen. Og prøvde jeg å holde rullen den andre veien så falt skumgummirullen av akslingen - og hver gang så datt den selvfølgelig ned i vanndammer som lå under båten - så det hender at ting blir for billig. Men for all del jeg har også vært rimelig/godt fornøyd med ting som er kjøpt på Europris. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Hei ! Henger meg på denne linken og advarer mot å kjøpe følgende maskin: Leverandør: Clas Ohlson Type: CO/TECH 30-8624 Excenterslipmaskin Pris: Ca. 300,- Oppgitt effekt: 380 Watt Kunne bare gi opp poleringen etter 10 minutter. Skiven gikk omtrent ikke rundt. (Slurekobling?). Heisann. Trodde ikke disse maskinene skulle snurre, kun vibrere? Dersom jeg slipper trykket begynner den å snurre, men når jeg bruker kraft på den vibrerer den bare. Resultatet kan nok derimot diskuteres...... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Så gjenstår det å se om det fungerer, og eventuelt hvor lenge det fungerer. Jeg ser frem til tilbakemelding Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Antall rpm har vel litt med diameteren på skiven å gjøre vil jeg tro. En 4" kan helt sikkert kjøre noe hurtigere enn en 9" uten å få mer varmgang. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
JRK Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Hei, Det kan jo hende at det snakkes om to forskjellige turtall her. Det kan være både motorturtall og turtall på selve skiva. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Antall rpm har vel litt med diameteren på skiven å gjøre vil jeg tro. En 4" kan helt sikkert kjøre noe hurtigere enn en 9" uten å få mer varmgang.Det er vel lite tvil om dette side periferihastigheten er lavere på en mindre skive. Det er vel heller ingen som anbefaler at man ploerer et glassfoiberskrog med hastigheter over 3000 o/min uansett diameter for normale skiver... Jeg har heller ikke sett noen polermaskin med de hastigheter det er snakk om her.. fra 3000 til 11000 o/min tidligere. For meg virker dette som å være en "vanlig" vinkelsliper og ikke noen polermaskin. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Maskinhastigheter til å sluttpolere kan en sikkert diskutere. Jeg på min side har her alldrig oppnådd å få varmgang/gule striper ved å kjøre for fort. Når det gjelder rensing/sliping/rubbing derimot er situasjonen en annen. Her trenger man en maskin som kan jobbe på lave turtall (300-500RPM) Kjører man for fort her oppnår man følgende: 1) Rensepastaen kastes ut av skiva og griser til vinduer, kallesje, kone oa. 2) Man får varmgang og sk. gule striper som er vanskelig å fjerne Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kenneth Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 La inn et innlegg om denne maskinen på bilpleieforumet på www.nordicaudi.com. Svaret jeg fikk var ikke akkurat positivt. Der var det en som hadde prøvd en lignende fra svenske Jula. Dette var det han skrev: Motorn för svag! När man försöker polera så saktar den och orkar inte med ordentligt. Rekomenderas EJ. Lägg till pengar på en riktig polermaskin Nå er jo denne maskinen sikkert bedre enn chlas olsson-maskinene da.. Så det er jo bare å prøve og se om den er bra nok for deg, siden du allerede har den. Er jo ikke akkurat det store økonomiske tapet. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 På tross av diverse advarsler om å handle på billigbutikker, har jeg nå vært på Europris Handlet en vinkelsliper/polermaskin ved navn PowerLine til kr 399. Maskinen er på 950 W og kan reguleres fra 3500 - 11000 rpm. Vekt ca 2,6 kg. Lå i plastkoffert og ble levert med slipeskive, diamantblad (?), sandpapir, stålbørste, polerskive m/svamp og hette. Slipe- og kutteskivene er på 125 mm. Poleringsutstyret er 180 mm. Så gjenstår det å se om det fungerer, og eventuelt hvor lenge det fungerer. Her er så et foto av "vidunderet". Har vel kanskje skjønt at polersvampen skal festes på skiva som er dekket med borrelås. Polerhetta vet jeg sannelig ikke hvordan skal festes. Den er for liten til å bli trukket over noe av utstyret på 180mm diameter. Kan noen fortelle hvordan svamp og/eller hette skal brukes til polering og voksing. Hvis ikke så kan jeg jo bare la hele greia gå på dynga Kjøpte en sånn koffert i høst, tror ikke den het power Line men det ligner veldig, trolig samme produsent. Kostet 5-600.-. polerte hele båten med denne (ble veldig blank) maskinen fungerte greit, men ble noe varm og det luktet brent ved høy belastning. Men med noen innlagte pauser var ikke dette noe stort problem, så prisen tatt i betrakning synes jeg det var et greit kjøp. Men ver forsiktig ved bruk av polerhetten og høy hastighet, det blir vanvittig varmt, greide å lage et brennmerke i gelcoaten med denne. Fikk tak i gule polering skiver som jeg brukte på maskinen for grovjobben og polerte rent for hand når polishen hadde tørket. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Da er "vidunderet" forsøkt. Og jeg vet sannelig ikke hva jeg skal si. Jeg har jo ikke noe annet å sammenligne med. Tidligere har jeg kun polert og vokset manuelt. Skulle gjerne ha kunnet sammenligne med en "proff" poleringsmaskin. Jeg synes polersvampen var vanskelig å jobbe med. Det var ikke lett å jobbe med passelig trykk. Litt for mye trykk, og motoren klarte ikke å opprettholde turtallet. Fant ut at jeg måtte holde svampen på skrå, slik at kun en liten del berørte skroget. Merket ikke noe til oppvarming av gelcoaten. Men det har vel med at jeg måtte være lett på hånda for at ikke motoren skulle stanse helt opp. Det var skuffende at ikke motoren på 950 W klarte å holde tutallet oppe. Polerhetta, som jeg med litt møye fikk tredd over skiva, var mye enklere å jobbe med, og fungerte greit. Den gikk mye glattere på overflaten. Og det var heller ikke antydning til varme. Men det betyr vel igjen at jeg ikke kunne arbeide med stort nok trykk på maskinen. Må nok fortsette å prøve i morgen også, og se om det kanskje kan være noe med at jeg ikke har lært meg bruken skikkelig Så om dette var noe spesielt godt kjøp?? Tja, vet ikke riktig. Kanskje ikke som poleringsmaskin. Den vil muligens fungere best som vinkelsliper med turtallet justert opp til max. Men når prisen på kr 399,- tas i betraktning, så har jeg i alle fall fått noe for de pengene Og så hadde den jo en fin påskegul farge da Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Så om dette var noe spesielt godt kjøp?? Tja, vet ikke riktig. Kanskje ikke som poleringsmaskin.Jeg var faktisk nedom Europris og kikket på den selv tildligere i dag, Jada, da jeg var litt fristet til å kunne bruke en slik til helgen. Men ut fra dine er erfaringer så langt, så tror jeg nok sikkert jeg i hvert fall avventer ---- og kanskje helst dropper et slikt kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Hei. Litt på siden, men var innom Europris i går og kjøpte overfres og fresestål. 199,- for fresen, og 99,- for stålene, og maskinen var faktisk på 900w! Ikke dårlig? Og den fungerer utmerket! Skal frese opp utskjæringene av båtnavnet på teakplaten. De er blitt svært grunne etter mange gangers nedsliping og lakking. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.