Jump to content

Årlige kostnader med VHF sertifikat

theppan07

Recommended Posts

Du må skille mellom sertifikat og konsesjon.

Sertifikat, altså tillatelse for å BRUKE en VHF, koster ikkenoe når du først har fått det

Konsesjon, altså tillatelse for å HA en VHF montert ombor, koster noe hvert år. Tror det er ca 400kr, men er ikke sikker.

Enkelte liker å framheve glorien sin ved å påpeke at man uten å betale for konsesjon, neppe har satt seg inn i skikk, bruk og regler for VHF trafikk.

Noe som selvsagt er helt feil.

Suzuki

No boat needed..

Enkelte liker å framheve glorien sin ved å påpeke at man uten å betale for konsesjon, neppe har satt seg inn i skikk, bruk og regler for VHF trafikk.

Noe som selvsagt er helt feil.

Uten konsesjon får du ikke brukt den automatiske nødfunksjonen ("distress-knappen") i DSC-systemet,

en vesentlig sikkerhetsdetalj som stort sett alle nye VHF`er er forberedt for i dag.

For at denne skal virke, må du programmere inn et MMSI-nummer som følger konsesjonspapirene.

Så får man tenke litt selv da,- hvorfor skal jeg ha vhf?

Er det ment som sikkerhetsutstyr, så bør man kanskje også ta med seg distress-knappen.

Eller leketøy,- da duger vel det meste,- med eller uten konsesjonspapirer.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg har vondt i ryggen; hjelper det å trykke edd-meg-knappen på VHF en ?

Jeg har gjentatte ganger spurt, men aldri fått en eneste tilbakemelding på at så er tilfelle, så jeg spør igjen;

finnes det noen eksempler på at distress på VHF har hatt avgjørende betydning for søk eller redning ?

Altså utover " kjekt å ha " faktoren; som forsåvidt er greit nok. Folk betaler jo hva som helst for det i dag... :smiley:

Min egne, personlige og høyst subjektive mening, er at Distress funksjonen, er sikkerhetstenkingens utgave av keiserens nye klær.

Og nei, jeg har ikke DSC VHF. Ikke har jeg planer om å skaffe det heller. Om jeg skulle bytte ut apparatet ombord, ville jeg antagelig mye heller kjøpe en brukt kvalitets VHF, med god microfon, god høyttaler og gode betjeningstaster, enn å søle bort penger på en funksjon som ikke har noen praktisk betydning. :smiley:

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

...å søle bort penger på en funksjon som ikke har noen praktisk betydning.

Synes du er litt slem nå, Suzuki. Sjølv om ungane har pugga naudmeldingsprosedyra på VHF, kan bruka mann over bord-knappen på GPS-en og så bortetter, skal eg ikkje sjå bort frå at Distressknappen er meir enn «Kjekt å ha» dersom eg går over bord og ungane er att åleine.

Eg har forresten ikkje VHF med DSC, og kjem heller ikkje til å bytta ut VHF-en som står i båten, men ser likevel poenget i å kunna senda posisjon og naudmelding med eit tastetrykk, og vil ha funksjonen dersom VHF-en tar kvelden, eller eg skulle finna på å kjøpa ein båt utan VHF.

En av de store fordelene med VHF med DSC, er at posisjonen til den nødstedte kommer opp på elektronisk kartskjerm hos Hovedredningssentral(HRS) og kystradiostasjon ved utsendelse av en DSC nødalarm(aktivering av nød-/DISTRESS-knapp på VHF) så sant GPS er koblet til og MMSI-nummer er programmert inn i VHF'en, men også hos fartøy som har koblet VHF med DSC til elektronisk kartskjerm. Dette forutsetter selvsagt at fartøyet i nød er innefor rekkevidde til HRS, kystradiostasjon og/eller andre fartøy med VHF med DSC.

En annen stor fordel med VHF med DSC, er at om tiden ikke strekker til for utsendelse av nødkalling og -melding på kanal 16 etter aktivering av DSC nødalarm, er hjelpeapparatet allerede igang grunnet bruken av DSC nødalarmen.

Og nei, jeg har ikke DSC VHF. Ikke har jeg planer om å skaffe det heller. Om jeg skulle bytte ut apparatet ombord, ville jeg antagelig mye heller kjøpe en brukt kvalitets VHF, med god microfon, god høyttaler og gode betjeningstaster, enn å søle bort penger på en funksjon som ikke har noen praktisk betydning. :smiley:Suzuki

Jeg har heller ingen planer om å bytte ut min utmerkede Sailor RT2048, men skulle det bli aktuelt, vil det bli en enhet med DSC og med god microfon, god høyttaler og gode betjeningstaster

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

DSC er no møl. Jeg forflytter båten veldig ofte uten å slå på GPS og så uler det ut av jukeboksen og det griner på panelet : No position input ! Som jeg ikke visste det men jeg syntes ikke det er nødvendig at VHF`en bør vite hvert 42 millisekund hvor den er. Det holder etter mitt syn at jeg vet det. Den ulinga fra VHF`en er veldig irriterende.

DSC er no møl. Jeg forflytter båten veldig ofte uten å slå på GPS og så uler det ut av jukeboksen og det griner på panelet : No position input ! Som jeg ikke visste det men jeg syntes ikke det er nødvendig at VHF`en bør vite hvert 42 millisekund hvor den er. Det holder etter mitt syn at jeg vet det. Den ulinga fra VHF`en er veldig irriterende.

Er det ikke mulig å slå av ulinga? På min VHF (Navman 7100) så var det et valg for å slå av alarmen for manglende GPS-signal.

"I dag er ofte posisjonen til havaristene kjent. VHF med Digital Self Call(DSC) gjør at man stadig sjeldnere sender ut en mengde fartøy for å søke".

Anne Holm Pedersen, daglig leder av HRS Nord-Norge. Sitatet er hentet fra Redningskøyta 1/2007.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Ingen av nevte statitstikk sier noe som helst om spørsmålet mitt.

Bare noe om hvor del av meldinene som kom inn via DSC. Som forøvrig var forbausende lav, faktisk så lav at det må være noe galt.

Kan f.eks en brann ikke være meldt via DSC ? Eller en kantring, drukning eller annen nød ?

Er det feilmeldinger via DSC vi ser ? 3,8% av alle meldinger ?

Suzuki

No boat needed..

"I dag er ofte posisjonen til havaristene kjent. VHF med Digital Self Call(DSC) gjør at man stadig sjeldnere sender ut en mengde fartøy for å søke".

Ok.

Så Anne Holm Pedersen, daglig leder HRS Nord- Norge kjenner ikke til at det finnes peilemetoder som har vært brukt siden radioen ble alment tatt i bruk, og som fortsatt finnes der radiosamband er viktig for sikkerheten, bla.a til sjøs ?

Forøvrig; ofte hva er det ? Stadig sjeldnere hva skjuler seg under dette ?

En gang i året ? En gang i timen ?

Suzuki

No boat needed..

Internet en flopp ?. Kanskje VHF også blir avlegs:

2. Felles internasjonal tilnærming til bruk av mobiltelefoner til maritim nødalarmering

o Selv om GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) er det offisielle maritime nød- og sikkerhetssystemet, så er det et faktum at mindre fartøy (ikke-radiopliktige) varsler om nød på det systemet som er tilgjengelig – som for denne fartøytypen i de fleste tilfeller er mobiltelefon. Det må utarbeides løsninger som gjør nødvarsling på mobiltelefon tilfredsstillende.

Sakset fra Sjøfartsdirektoratets referater med internasjonale sjøfartsorginasjoner. Dog har det ikke skjedd mye siden da (2006). Link

Så vi med hellig overbevisning om at VHF'en er det utlimate nødmeldingssytemet har tapt :cryin:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...