Jump to content

Enkelt å hive ut en motor (m/hekkaggregat)?

fredriksen

Recommended Posts

Vet noen hvor mye arbeide det er å ta løs motoren fra skjoldet? Det jeg tenker på er ikke alle tilknytninger (sjøvann inn/ut, kjølevann til varmer/-tank, elektriske tilkoblinger + jording, drivstofftilførsel, servo, motorfester etc), men om motoren på noen måte er boltet fast i drevskjoldet? Den må jo holdes på plass bak (i tillegg til de to motorfestene lengre framme på motoren), men det er ikke lett å se hva det kan være.  :flag::lol:

Hvorfor dette er interesant:

Jeg prøvde i går å løsne sjøvannsinntaket på innsiden av drevskjoldet på min AQAD41A m/ 290DP, for å bytte sjøvannslangen fra drevet til inntaket. Det ser ikke ut som om den er byttet siden den var ny (-89/90). Dette sitter festet med to bolter (11mm hode) og disse boltene sitter så tett til godset i inntaket at man ikke kan bruke pipe eller stjernenøkket, kun "åpen" fastnøkkel.

Selvfølgelig er dette så utilgjengelig at selv det å lyse på boltene med lommelykt nesten er umulig. Det gjelder i serdeleshet den nedre bolten. Og den har jeg selvsagt ennå ikke fått løs... Det er styreservo (hydraulisk) på drevet, noe som ikke fremmer tilgjengeligheten spesielt mye...  :smash:

Med motoren ute vil det være "et hav" av plass til å løsne skifte etc. så derfor undres jeg på hvor mye arbeide det er å få løsnet motoren. Dersom den tas ut vil det også være fristende å gi den en aldri så liten malings-"overhaling"...  I tillegg er det en kuleventil på dette inntaket. Denne ser ikke ut til å ha vært prøvd siden båten var ny. Den står helt fast i åpen stilling. Ikke fristende å ikke kunne stenge dersom ett eller annet skulle ryke i sjøvannssystemet så jeg ønsker å bytte denne.

Har nettopp hatt ute min AQAD40B og det er ikke mye arbeid. Båten må på land og drevet må demonteres. Når drevet er demontert så vil du se at det er 8 bolter som gjør at motoren og skjoldet henger sammen. Etter at disse er skrudd ut og alle kabler/slanger fra motoren er fjernet så er det bare å heise ut motoren. Har gjort dette flere ganger.

Lurer du på noe så bare ta kontakt. :yesnod:

Fint og takker for svar!!

Det var det jeg antok! Men de 8 boltene du skriver om: Når du de fra utsiden av skjoldet eller fra innsiden?? Det naturlige vil egentlig være fra utsiden, men jeg kan ikke se dette. Men, jeg har ikke tatt av belgene ennå, tenkte å la de sitte på til jeg skulle sette på drevet etc. (for beskyttelse av splines-akselen).

Det er helt sikkert et lager i bakkant av motor / overgang til drevet. Har du sett om det sitter på motoren eller om det er noe som står i drevet?

:-) steinar

Hei

Er det nødvendig å fjerne drev-platen for å ta ut motoren, da?

Ved montering, så er vel rekkefølgen at først monteres platen, så motoren og til sist selve drevt.  Stemmer ikke dette, eller har jeg misforstått?

redigering etter fire fem minutter:  ja, nå gikk det opp for meg;  boltene er de som er rett rundt utgående aksel på motoren.  Altså; drevet må bort, ikke plata.  Sorry for å ha rota det til et øyeblikk :smash:

M/Y Ellen Marie :smash:

Vel, jeg vil ikke løsne / fjerne drevplaten, men jeg ønsker å ta ut motoren for å komme til på innsiden av drevplaten. Spørsmålet kan også formuleres slik: "Hvor sitter motoren fast bak?" Det er nemlig ikke helt lett å se noen bolter som holder motoren fast mot / i drevplata. Men, det skal altså sitte 8 stk der, og jeg antar at de er gjemt bak drev-belgen eller en annen gummi-beskyttelse. Eller tar jeg feil??

:-) steinar

Sorry Fredriksen.  Jeg tenkte meg ikke godt nok om i første forsøk.

Boltene dukker opp når drevet er borte.  "Inni" belgen, der hvor drevknuten skal inn på motorens utgående aksel, der er disse boltene.  De "omkranser" utgående aksel, og er sikret med eil plate som er bøyd opp i hjørnet for å hindre at boltene løsner.

Håper dette blei mer forståelig :smash:

Mvh

M/Y Ellen Marie  

Ja, mange takk, nå ble det klart for meg! Så da øker sjansen betraktelig til at motoren får seg en liten luftetur!   Jeg får skylde deg en  :yesnod: dersom vi møtes på fjorden (du har vel bestilt vimpel!)

:lol:

Vimpelen blei hengt opp ifjor.  En  :lol: skulle bli mulig om du hadde mulighet til å dukke opp på VERDENS FØRSTE OFFISIELLE BAATPLASSENTREFF på Valle i Telemark 4/6-04

Bilde

M/Y Ellen Marie

Sjansene øker for den muligheten!

Etter at jeg fikk fjernet en god del "friplasspassasjerer" (les små blåskjell) fra drevplata, var det ganske enkelt å se de 8 boltene det er snakk om. De var nok synlige før det, men jeg så etter fester innenfor belgen og disse sitter på utsiden. Så i går kveld var det prat med latebileier med høvelig kran og i dag blir det å skru løs herligheten samt lage en passende støttebukk for motoren ute i det fri!

Og nå blir det bestilt ny stuss med kuleventil pluss de andre slangene der bak.

Mange takk for hjelpen! :yesnod:

• 2 uker senere...

Vil bare si takk for hjelpen!

For nå er motoren ute av båten! Den er nyvasket, og alle bolter invendig på drevplata som var vanskelige å komme til, er nå lette å nå! Jeg bytter det meste av slanger og andre pakninger "der bak" når jeg har motoren ute.

Saltvann-inntaket fra drevet har faktisk en kulekran! Det ser ut som om det kan være vanskelig å bruke denne (stenge) da hendelen etter hva jeg ser må butte i bakenden på motoren. Men, jeg bytter den når jeg får stussen løs (ser ut til at jeg må bruke vinkelsliper, da den nedre 11 mm bolten ikke vil løsne..)

Det er utrolig hvor mye møkk som ligger i bunnen uten at man ser det med motoren på plass!! Nå skal det gjøres rent!! :crazy:

:-) fredriksen

Når du nå først er ute med motoren ville jeg ordnet med en ordentlig oljeavtappingsanordning fra bunnpluggen av oljepanna. Bytte ut bunnpluggen med en stengeventil og slange, gjerne i kombinasjon med en pumpe. Den originale metoden med å suge opp oljen gjennom sugerøret får på langt nær ut all oljen.

Sjekk også simmeringene i bakplata der hvor styreakslingen til styrehjelmen går igjennom. Om det ikke er særlig slakke så kan det allikevel være greit å skifte disse simmeringene da det er mye greiere når motoren er ute. Ikke koster de all verden heller - kun litt arbeid.

Har selv kunne tenkt meg å fått ut motoren for en ordentlig gjennomgang med det har kun blitt med tanken ennå.

Når du nå først er ute med motoren ville jeg ordnet med en ordentlig oljeavtappingsanordning fra bunnpluggen av oljepanna. Bytte ut bunnpluggen med en stengeventil og slange, gjerne i kombinasjon med en pumpe. Den originale metoden med å suge opp oljen gjennom sugerøret får på langt nær ut all oljen.

Sjekk også simmeringene i bakplata der hvor styreakslingen til styrehjelmen går igjennom. Om det ikke er særlig slakke så kan det allikevel være greit å skifte disse simmeringene da det er mye greiere når motoren er ute. Ikke koster de all verden heller - kun litt arbeid.

Har selv kunne tenkt meg å fått ut motoren for en ordentlig gjennomgang med det har kun blitt med tanken ennå.

Ja støtter fullt ut det med oljeavtappingen, da eg hadde min 41A motor ute for snart 2 år siden monterte en et bend med slangetilkobling der bunnpannepluggen sitter. Det var på min båt ikke plass til en stengekran. Satte på en slange som ender like høgt som toppdekselet, slangen plugger eg med en passende bolt og slangeklemme. Etter denne ombyggingen er oljeskift mye enklere.

Har sett endel hjelpemotorer på større fartøyer som har en håndpumpe montert fast på siden av motoren for oljeskift uten at det var stengekran i bunnpannepluggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...