Jump to content

Farge på bunnstoff

alidal

Recommended Posts

Jeg har alltid benyttet hvitt bunnstoff på mine båter. Men pga at det gror mer på hvitt bunnstoff så har jeg gått over til mørkeblått i stedet. Det ser ut som om det er mindre groe på mørkere bunnstoff, jeg tror sort er det aller beste.

MVH  :cheers:

JA, det er kjempeforskjell.

Hvitt der dårligst.

Deretter kommer grønt, rødt/ blått ( lyseblått )mørkeblått og best er sort.

Dette er fordi de algene som vokser på båte er planter. Planter trenger lys. Dess mer lys bunnstoffet sluker, jo bedre. Sort sluker mest, og virker da mest groehindrende.

Merket det bra i fjor høst under opptak. En båt foran meg ( FIRST ? ) hadde hvitt bunnstoff. Hadde nok ikke blitt allverden brukt, men trengte machete for å fjerne "skjegget".

Jokeren derimot, var nesten helt fri for groe, og var heller ikke MYE brukt..

Suzuki

No boat needed..

Jeg har motsatt erfaring bytta fra svart biltema stoff til hvit nonstop. Den hvite klart best

ikke noe groe og det lille grufset som hvar var bare å spyle av.

Teorien med svart blir jo litt merkelig hvis en ser på de svarte "plastkassene" som gjør

at flytebryggene flyter. De er jo alltid helt gjenngrodd.

Haig

Jeg har motsatt erfaring bytta fra svart biltema stoff til hvit nonstop. Den hvite klart best

ikke noe groe og det lille grufset som hvar var bare å spyle av.

Haig

Hmmm....

Skiftet du fra svart til hvitt Biltema nonstop? Dersom det var fra svart Biltema nonstop til et annet merkes nonstop skyldes muligens forbedringen produktet og ikke fargen?

nå nå haig !

Du sammenligner epler og pærer.

Skal sammenligningen være korrekt må man sammeligne like produkter med ulik farge.

At sort bunnstoff er bedre enn hvitt; er et faktum. At Nonstop er bedre enn Biltema, har neppe noe innvirkning på dette faktum.

Bastabom !   :cheers:

PS: du nevner plastdingsene på utliggerne. Disse ville grodd MER om de var hvite. Men at de gror selv om de er sorte; endrer ikke faktumet at de kunne grodd MER.

Suzuki

No boat needed..

Hmmm....

Skiftet du fra svart til hvitt Biltema nonstop? Dersom det var fra svart Biltema nonstop til et annet merkes nonstop skyldes muligens forbedringen produktet og ikke fargen?

Poenget er at det kan ikke bli bedre en ingen groe. Og hvis du får det resultatet med hvitt bunnstoff og ønsker å stoffe båten med hvitt bunnstoff. Hva er da poenget med å bruke svart??

Poenget er at det kan ikke bli bedre en ingen groe. Og hvis du får det resultatet med hvitt bunnstoff og ønsker å stoffe båten med hvitt bunnstoff. Hva er da poenget med å bruke svart??

Er helt enig med deg i at er man fornøyd så bør man holde på det man har!

Men se ikke bort fra at annen farge virker bedre for de som har hjemmehavna liggende slik at det er mye groaktivitet der. Da kan det hjelpe å skifte til en mørkere stofffarge som andre har skrevet lengre opp.

Men er du fornøyd med bunnstoff og farge og spesielt med resultatet så ikke skift til noe annet!

nå nå haig !

Du sammenligner epler og pærer.

Skal sammenligningen være korrekt må man sammeligne like produkter med ulik farge.

At sort bunnstoff er bedre enn hvitt; er et faktum. At Nonstop er bedre enn Biltema, har neppe noe innvirkning på dette faktum.

Bastabom !   :yesnod:

PS: du nevner plastdingsene på utliggerne. Disse ville grodd MER om de var hvite. Men at de gror selv om de er sorte; endrer ikke faktumet at de kunne grodd MER.

Suzuki

Faktum og faktum, har forespurt Jotun om det er bevist at svart bunnstoff gror mindre en hvitt

Svaret var: NEI

Haig.

da tar jotun feil.

De snakker om de stoffene som er tilsatt, og dette er det samme. At det gror mer på hvitt bunnstoff enn på sort er ikke til å diskutere. Betviler du min påstand tar du to like planker og maler den ene med hvitt og den andre med sort bunnstoff. Sett de ved siden av hverandre og følg utviklingen over tid.

Suzuki

No boat needed..

Viser til test utført av "Båtmagasinet", der de langtidstester 9 bunnstoffer. Denne testen viser blandt annet følgende :

Fargen har betydning

Valg av bunnstoff dreier seg imidlertid om mer enn kun å velge hvilken type bunnstoff som passer båten din, det handler også om å velge farge. Mens en sort båt kan ha lite groe, kan en lys båt malt med samme bunnstoff ha mye groe.

Generelt gror det mindre på båter smurt med sort bunnstoff, enn båter som er smurt med hvitt. Grunnen til er at biocidene i hvitt bunnstoff ikke er de samme som brukes i sort. Faktisk er biocidene i hvitt bunnstoff dårligere enn biocidene man finner i sort bunnstoff. Grunnen er at det hvite bunnstoffet ikke skal få misfarging i løpet av sesongen

Hele testen finnes på : http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ght=0,bunnstoff

[glow=Blue,2,300]GeV [/glow]

Mvh

`MINA`

• 1 år senere...

Er det noen som har prøvd og ha i litt Roudup i bunnstoffet. Hadde det på min 16 foter med hvit bunnstoff.Denne grodde nesten ingen ting. Kjøpte meg så en ny Ranieri. Den var ferdig pusset opp med hvit bunnstoff. Denne grodde mye mer. Usikker på om det var samme bunnstoff, så sammeligningen er kanskje ikke riktig.

I år er det en 20` Ibiza touring (brukt). Skal ha Roundup i i bunnstoffet som skal brukes på denne. ( hvit non stop)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...